Η μάρκα ρούχων Patagonia ήταν μία από τις πρώτες που άρχισαν να παράγουν ανακυκλωμένο πολυεστέρα από πλαστικά μπουκάλια αναψυκτικών, το 1993. Η εταιρεία, γνωστή για τις κορυφαίες πολιτικές βιωσιμότητας του κλάδου, έχει ενσωματώσει το ανακυκλωμένο υλικό σε πολλά από τα προϊόντα της και δήλωσε ότι το 89% του πολυεστέρα που χρησιμοποίησε την τελευταία σεζόν, κατασκευάστηκε από ανακυκλωμένο πολυεστέρα.
Ωστόσο, καθώς εταιρείες όπως η Coca-Cola, η Nestle και η Adidas επιδιώκουν ενεργά να μειώσουν τη χρήση παρθένου πλαστικού – στο πλαίσιο μακροπρόθεσμων προσπαθειών να γίνουν πιο βιώσιμες – και τα προϊόντα που κατασκευάζονται από πλαστικές φιάλες αναψυκτικών αυξάνονται, η ζήτηση αναμένεται να υπερβεί τη διαθέσιμη προσφορά στις ΗΠΑ και την Ευρωπαϊκή Ένωση, προκαλώντας αύξηση των τιμών.
Τα ζητήματα γύρω από το ανακυκλωμένο τερεφθαλικό πολυαιθυλένιο, ή PET, αναδεικνύουν πολλές από τις επιχειρηματικές προκλήσεις που μπορούν να συνοδεύουν τους φιλόδοξους στόχους εταιρικής βιωσιμότητας.
Σύμφωνα με το Business Insider, οι εταιρείες πρέπει επειγόντως να εφαρμόσουν εναλλακτικές διαδικασίες και υλικά σε μεγαλύτερη κλίμακα, προκειμένου να μειώσουν τις εκπομπές άνθρακα και να περιορίσουν την υπερθέρμανση του πλανήτη στον 1,5 βαθμό Κελσίου. Αλλά η εφαρμογή αυτών των νέων μεθόδων μπορεί να είναι πολύ πιο περίπλοκη από ό, τι αναμενόταν, ακόμη και για το budget μιας πολυεθνικής εταιρείας.
Ένα ευέλικτο υλικό
Το ανακυκλωμένο PET, κοινώς γνωστό ως rPET, χρησιμοποιείται για την παραγωγή διαφόρων τύπων προϊόντων. Αυτά περιλαμβάνουν πλαστικά μπουκάλια, δοχεία τροφίμων, χαλιά, ανακυκλωμένο ύφασμα πολυεστέρα, βιομηχανικούς ιμάντες, δομικά υλικά και έπιπλα.
Υπάρχουν προκλήσεις για την ευρύτερη υιοθέτηση του rPET και επικρίσεις σχετικά με το αν είναι πραγματικά βιώσιμο . Τα περιβαλλοντικά οφέλη του rPET περιλαμβάνουν χαμηλότερη εξάρτηση από παρθένο πλαστικό με βάση το πετρέλαιο, λιγότερες εκπομπές αερίων θερμοκηπίου, καθώς και λιγότερη ρύπανση.
Οι υποσχέσεις αυξάνουν τη ζήτηση
Το ύφασμα και οι ίνες, ήταν η κύρια τελευταία χρήση για rPET μέχρι πέρυσι, ενώ η χρήση του υλικού για φιάλες (τροφίμων, ποτών και για άλλες χρήσεις) αυξήθηκε κατά 32%. Σημειώθηκε επίσης αύξηση 10% στην κατανάλωση rPET στις ΗΠΑ και τον Καναδά, σύμφωνα με την πιο πρόσφατη έκθεση της Εθνικής Ένωσης για τους Πόρους Εμπορευματοκιβωτίων PET.
Αυτή η μετατόπιση της χρήσης και της ζήτησης, ακολούθησε τις εξαγγελθείσες δεσμεύσεις αρκετών μεγάλων εταιρειών να χρησιμοποιούν λιγότερο παρθένο πλαστικό και να αυξήσουν την ανακύκλωση. Το 2018, ο γίγαντας των αναψυκτικών Coca-Cola Co. δεσμεύθηκε να χρησιμοποιήσει 50% ανακυκλωμένο υλικό στις φιάλες και τα δοχεία του μέχρι το 2030. Η εταιρεία ανέφερε επίσης ότι αποσκοπεί στη συλλογή και ανακύκλωση του όγκου των φιαλών, ίσου με αυτό που παράγει το ίδιο έτος.
Στις αρχές του 2020, η Nestle δεσμεύθηκε να αυξήσει στο 50% την ποσότητα rPET που χρησιμοποιείται σε όλες τις μάρκες της έως το 2025 και να καταστήσει όλες τις συσκευασίες της ανακυκλώσιμες ή επαναχρησιμοποιήσιμες έως το 2025. Η μητρική εταιρεία των Nescafe και Purina, χρησιμοποιεί πλέον 8% ανακυκλωμένο περιεχόμενο στα πλαστικά μπουκάλια νερού, οπότε θα πρέπει να προμηθεύεται και να χρησιμοποιεί σημαντικά υψηλότερη ποσότητα για την επίτευξη αυτών των στόχων.
Εταιρείες με καταναλωτικά αγαθά ή εταιρείες μόδας, όπως η Unilever, η Procter & Gamble και η Adidas έχουν επίσης δώσει μεγάλες υποσχέσεις σχετικά με την ανακύκλωση και την αυξημένη χρήση ανακυκλωμένου πλαστικού. Ο επικεφαλής βιωσιμότητας της Nike, Noel Kinder, δήλωσε ότι ο όγκος ανακυκλωμένων πολυεστέρα της εταιρείας ισοδυναμεί ήδη με περισσότερα από ένα δισεκατομμύριο πλαστικά μπουκάλια ετησίως.
Οι πολιτείες της Καλιφόρνια και της Ουάσινγκτον των ΗΠΑ έχουν επίσης ψηφίσει νόμους που απαιτούν ορισμένα αντικείμενα να έχουν συγκεκριμένες ποσότητες ανακυκλωμένων πλαστικών στη συσκευασία τους.
Η ανεπαρκής προσφορά ασκεί πίεση στις τιμές
Για τα σχέδια και τις πολιτικές αυτές, υπάρχουν αρκετές προκλήσεις που αφορούν το rPET. Το ποσοστό ανακύκλωσης πλαστικών φιαλών από ποτά στις ΗΠΑ, μειώθηκε από 27,9% το 2019 σε 26,6% το 2020, σε σύγκριση με 64% στην Ευρώπη. Η έκθεση της NAPCOR ανέφερε ότι αυτό οφείλεται στο κλείσιμο των κέντρων ανακύκλωσης και εξαργύρωσης, που σχετίζεται με την πανδημία, καθώς και στη διακοπή των προγραμμάτων ανακύκλωσης.
Για την επίτευξη των στόχων ανακύκλωσης των αμερικανικών εμπορικών σημάτων ποτών, θα χρειαστούν περίπου 0,5 εκατομμύρια τόνοι rPET κατάλληλα για τρόφιμα κατά την επόμενη δεκαετία — σχεδόν τρεις φορές την ποσότητα που παρήχθη το 2017.
Η αύξηση στη ζήτηση, έφερε και την αύξηση της τιμής του rPET, σε σημείο υψηλότερο από το παρθένο πλαστικό στις αρχές του 2020. Το rPET πωλείται τώρα με προσαύξηση 20%, όπως ανέφερε η Wall Street Journal. Το υψηλότερο κόστος παραγωγής λόγω του αυξανόμενου ενεργειακού κόστους.
Ένα περίπλοκο μέλλον
Ήδη εκφράζονται ανησυχίες, ότι ορισμένες από τις μεγάλες εταιρείες θα κάνουν πίσω τις δεσμεύσεις τους για βιωσιμότητα, λόγω των περιορισμών στις προμήθειες, των ελλείψεων προσωπικού και αυτών των υψηλότερων τιμών.