Σύμφωνα με αποτελέσματα της καταναλωτικής έρευνας της Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ, το 54,3% των συμμετεχόντων δήλωσε ότι δεν αγοράζει προϊόντα που ανήκουν στο “καλάθι του νοικοκυριού”.
Την εικόνα των καταναλωτών για το “καλάθι του νοικοκυριού”, αλλά και την αποτελεσματικότητά του στο να ελαφρύνει τους καταναλωτές από τη μάστιγα της ακρίβειας προσπάθησε να αποτυπώσει η καταναλωτικλη οργάνωση Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ, μέσα από έρευνα σε τυχαίο δείγμα 1.034 ατόμων για το διάστημα από 14 Δεκεμβρίου 2022 έως και 22 Ιανουαρίου 2023.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, τα οποία δημοσιεύτηκαν χθες (26 Ιανουαρίου), το “καλάθι του νοικοκυριού” δεν ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες των καταναλωτών για την αντιμετώπιση της ακρίβειας στα βασικά αγαθά.
Οι προσφορές υπερτερούν έναντι του “καλαθιού του νοικοκυριού”
Αναλυτικότερα, το 54,3% των συμμετεχόντων δήλωσε ότι δεν αγοράζει προϊόντα που ανήκουν στο καλάθι, ενώ από όσους δήλωσαν ότι αγοράζουν από αυτό, το 67,7% απάντησε ότι λιγότερα από τα μισά προϊόντα που προμηθεύεται συνολικά ανήκουν στο καλάθι.
Από αυτούς που δεν αγοράζουν τα απαραίτητα για αυτούς προϊόντα από το “καλάθι του νοικοκυριού”, το 58,7% ανέφερε ότι επιλέγει προϊόντα που βρίσκονται σε προσφορές, το 39% απάντησε ότι βρίσκει πιο φθηνά προϊόντα από αυτά που περιλαμβάνονται σε αυτό, το 34% αγοράζει προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που δεν περιλαμβάνονται στο καλάθι, ενώ το 19,5% θεωρεί ότι δεν είναι ποιοτικά τα προϊόντα που περιέχονται σε αυτό.
Δεν έφερε δώρα φέτος το καλάθι του Άι- Βασίλη…
Η απογοήτευση των καταναλωτών γενικά για το μέτρο του καλαθιού συμπυκνώνεται και στην απάντηση που έδωσαν σχετικά με το πόσο ευχαριστημένοι είναι από τη χρήση του καλαθιού.
Το 40,2% δήλωσε καθόλου, το 37% λίγο, ενώ πολύ ή πάρα πολύ δηλώνει μόλις το 12,7%. Είναι αξιοσημείωτο ότι, την περίοδο των εορτών, η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτηθέντων της έρευνας (83,2%) δήλωσε πως δεν έκανε χρήση κανενός από τα εορταστικά καλάθια (καλάθι του Άι-Βασίλη και εορταστικό).
Στην ερώτηση για τον τρόπο που οι καταναλωτές κάνουν έρευνα αγοράς, το 44,4% δήλωσαν ότι κάνουν έρευνα αγοράς κατά την επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ. Το 34% μέσω των ενημερωτικών φυλλαδίων, newsletter, ιστοσελίδα σούπερ μάρκετ, διαφημίσεις. Το 19, 8% δεν κάνει έρευνα αγοράς, ενώ μόλις το 1,5% ελέγχει μέσω της πλατφόρμας e-katanalotis.gov.gr.
Πτώση του βιοτικού επιπέδου των καταναλωτών
Αναφορικά με το πρόβλημα της ακρίβειας στα καταναλωτικά αγαθά, ενδεικτική είναι η απάντηση των
συμμετεχόντων στην ερώτηση “σε τι ποσοστό εκτιμάτε ότι έχουν αυξηθεί οι τιμές στα βασικά αγαθά
(τρόφιμα και άλλα είδη σούπερ μάρκετ) συγκριτικά με πέρυσι”, με το 74,5% να εκτιμά ότι αυτές έχουν αυξηθεί από 20 έως και πάνω από 50%.
Επιπλέον, ένα μεγάλο ποσοστό της τάξης του 79% των συμμετεχόντων απάντησε ότι έχει αναγκαστεί να μειώσει τα έξοδά του στα βασικά αγαθά, γεγονός που επιβεβαιώνει την πτώση του βιοτικού επιπέδου
και τη φτωχοποίηση μεγάλου μέρους του πληθυσμού, ως αποτέλεσμα της ακρίβειας και της γενικότερης
οικονομικής ασφυξίας που επικρατεί στη χώρα.
Σημαντικό επίσης εύρημα της έρευνας αποτελεί το γεγονός ότι, το 33,2% ανήκει σε κάποια από τις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού (άνεργοι, μακροχρόνια άνεργοι, μονογονεϊκές οικογένειες, οικονομικά ασθενείς, άτομα με αναπηρία (ΑMEA), πολυμελείς οικογένειες, χρόνια ασθενείς, ανασφάλιστοι, ηλικιωμένοι, φοιτητές), με το 21,6% να δηλώνει μηνιαίο οικογενειακό εισόδημα έως 700 ευρώ.