Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024
9.7 C
Athens

Το Ελληνικό website για την ποιότητα, την ασφάλεια και την "ψυχή" των τροφίμων.

Εναλλακτικές πρωτεΐνες: “Ναι μεν αλλά…” λένε οι Ευρωπαίοι

ΑρχικήΝέαΚαινοτομία / ΤάσειςΕναλλακτικές πρωτεΐνες: "Ναι μεν αλλά..." λένε οι Ευρωπαίοι
spot_img

Ανασκόπηση για το γεωγραφικό πλαίσιο των επιλογών των ευρωπαίων καταναλωτών όσον αφορά στην κατανάλωση εναλλακτικών πρωτεϊνικών τροφίμων.

Γιατί στους ανθρώπους στο Παρίσι αρέσουν τα φύκια και η σαλάτα tofu; Θα μπουν στον πειρασμό οι Ιταλοί να δοκιμάσουν ένα σουβλάκι από σκαθάρι; Πόσοι νέοι Πολωνοί καταναλωτές είναι «καινοτόμοι στα τρόφιμα», πρόθυμοι να φάνε πατέ ρεβιθιού; Σε ένα διεθνές έργο, ερευνητές από το Πανεπιστήμιο SWPS ανέλυσαν τη στάση των ευρωπαίων καταναλωτών απέναντι στα εναλλακτικά προϊόντα διατροφής με πρωτεΐνη.

Ενόψει της καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής, όλο και περισσότεροι άνθρωποι τροποποιούν τη διατροφή τους, εγκαταλείπουν ή περιορίζουν τις συμβατικές πηγές πρωτεΐνης (π.χ. βοδινό, χοιρινό, πουλερικά και γαλακτοκομικά προϊόντα) προς όφελος εκείνων με χαμηλότερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Αυτά είναι τα λεγόμενα προϊόντα εναλλακτικής πρωτεΐνης (APF), τα οποία μπορεί να βασίζονται σε όσπρια, φύκια, μανιτάρια, καρκινοειδή και έντομα.

Αν και η Ευρώπη είναι η κορυφαία αγορά στην παραγωγή και τις πωλήσεις APF και η πρωτότυπη έρευνα για αυτό το θέμα αυξάνεται, δεν έχει υπάρξει σύνθεση των διαφορών μεταξύ των χωρών στις επιλογές APF σε ολόκληρη την Ευρώπη, λέει η Hanna Zaleśkiewicz από το Κέντρο Εφαρμοσμένης Έρευνας CARE-BEH. Health Behavior and Health, SWPS University.

Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο SWPS μαζί με ειδικούς από τη Γερμανία, τη Δανία, την Ελλάδα (Aμερικάνικο Κολλέγιο), τη Νορβηγία και την Ιταλία ανέλυσαν έρευνα από 11 βάσεις δεδομένων περιοδικών με κριτές. Συνολικά, η ανάλυσή τους περιελάμβανε 25 μελέτες που πραγματοποιήθηκαν σε 18 ευρωπαϊκές χώρες. Τα αποτελέσματα δημοσιεύτηκαν στο Food Quality and Preference . Οι ερευνητές εστίασαν ιδιαίτερα σε δεδομένα από τη Δανία, τη Φινλανδία, την Πολωνία, την Τσεχική Δημοκρατία, την Ιταλία, την Ισπανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γερμανία.

Υγιές και ηθικό στη θεωρία, αλλά τι γίνεται με την πράξη;

Η έρευνα δείχνει ότι πολλοί καταναλωτές βαθμολογούν τα υβριδικά προϊόντα, δηλαδή αυτά που συνδυάζουν συμβατικές και εναλλακτικές πρωτεΐνες, υψηλότερα από τα προϊόντα κρέατος ως προς τα χαρακτηριστικά του ότι είναι υγιεινά, ηθικά, φιλικά προς το περιβάλλον και θρεπτικά. Αυτή η τάση παρατηρείται ιδιαίτερα στους Δανούς καταναλωτές, αλλά και στους καταναλωτές από άλλες χώρες, π.χ. το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ισπανία.

Ωστόσο, οι θετικές στάσεις και πεποιθήσεις δεν μεταφράζονται πάντα σε πρόθεση αγοράς τέτοιων προϊόντων. Μελέτες 60% που αφορούν τις προθέσεις αγοράς που σχετίζονται με το APF δείχνουν ότι οι Δανοί καταναλωτές έχουν σχετικά χαμηλή πρόθεση να αγοράσουν προϊόντα APF. Σε μια μελέτη, μόνο το 46% από αυτούς ήταν πρόθυμοι να αγοράσουν υβριδικό κρέας (ένα προϊόν που συνδυάζει φυτά και κρέας), σε σύγκριση με το 63% των καταναλωτών στην Ισπανία και το 53% στο Ηνωμένο Βασίλειο. 

Λίγοι Πολωνοί “καινοτόμοι στα τρόφιμα”

Μελέτες δείχνουν ότι οι καταναλωτές από την Πολωνία και την Τσεχική Δημοκρατία έχουν λιγότερες γνώσεις σχετικά με καινοτόμα προϊόντα διατροφής και μεγαλύτερη απροθυμία να υιοθετήσουν νέα τρόφιμα σε σύγκριση με τους Δανούς και Γερμανούς καταναλωτές.

Αυτά τα πρότυπα θα πρέπει να ληφθούν υπόψη στο πλαίσιο της επίμονα υψηλής πρόσληψης κρέατος (σε σύγκριση με τα όσπρια) κατά κεφαλήν τα έτη μεταξύ 2018 και 2020 σε χώρες όπως η Πολωνία, εξηγεί η Hanna Zaleśkiewicz.

Μια σύγκριση Γερμανών και Πολωνών καταναλωτών (ηλικίας 55 ετών και άνω) έδειξε ότι οι Πολωνοί ερωτηθέντες είχαν σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα γνώσεων σχετικά με καινοτόμα προϊόντα διατροφής (συμπεριλαμβανομένων αυτών που περιέχουν APF), ήταν πιο διστακτικοί στις αποφάσεις τους και λιγότερο συχνά αποφάσιζαν να αγοράσουν τέτοια προϊόντα.

Μια μελέτη νέων καταναλωτών έδειξε ότι μεταξύ των ατόμων από τη Γερμανία, οι «καινοτόμοι στα τρόφιμα» (δηλαδή αυτοί που αγοράζουν αμέσως μετά την κυκλοφορία διαφόρων καινοτόμων τροφίμων) και οι «πρώιμοι ακόλουθοι» (αυτοί που αγοράζουν μετά από κάποια σκέψη) αποτελούν το 73 % του πληθυσμού.

Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τα ευρήματα που παρατηρήθηκαν για νέους από την Πολωνία, την Τσεχική Δημοκρατία και τη Σλοβακία. Σε αυτές τις χώρες, οι «καινοτόμοι στα τρόφιμα» και οι «πρώιμοι οπαδοί» αποτελούν μόνο το 24-36 % των νέων καταναλωτών. Ενώ δεν διαπιστώθηκε έντονη απροθυμία για αγορά καινοτόμου APF στους νέους καταναλωτές από τη Γερμανία, ήταν παρόν στο 13-17% των καταναλωτών από την Πολωνία, την Τσεχική Δημοκρατία και τη Σλοβακία.

Έντομο σε πιάτο;

 Η ανάλυση δείχνει ότι οι καταναλωτές είναι απρόθυμοι να αγοράσουν APF με βάση τα έντομα. Μόνο το 18-22 % των καταναλωτών στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ισπανία δηλώνουν ότι είναι πρόθυμοι να αγοράσουν τέτοια προϊόντα. Οι καταναλωτές στη Σουηδία και τη Φινλανδία δηλώνουν πιο θετικές πεποιθήσεις για τα τρόφιμα με βάση τα έντομα από τους καταναλωτές στη Γερμανία και την Τσεχική Δημοκρατία. Οι καταναλωτές στην Ιταλία είναι πολύ λιγότερο πιθανό να επιλέξουν τέτοια προϊόντα από τους καταναλωτές στη Βόρεια ή Δυτική Ευρώπη (π.χ. Δανία, Βέλγιο).

 Η διατροφική κουλτούρα και τα διατροφικά πρότυπα στη Βόρεια Ευρώπη μπορεί να έχουν αλλάξει τις τελευταίες δεκαετίες, ενώ η ιταλική διατροφική κουλτούρα θεωρείται μία από τις ισχυρότερες στην Ευρώπη, με πάνω από 200 προϊόντα διατροφής, όπου το κρέας παίζει σημαντικό ρόλο, επισημαίνει ο ερευνητής από το Πανεπιστήμιο SWPS.

Τα φύκια κατακτούν κοσμοπολίτικες πόλεις

Σε ορισμένες πόλεις παρατηρούνται ειδικές διαφορές στην αποδοχή και το ενδιαφέρον των καταναλωτών για το APF. Οι διαφορές μεταξύ αγροτικών και αστικών περιοχών εντός της χώρας μπορεί να εξηγηθούν όχι από το μέγεθος της πόλης αλλά μάλλον από τον πολυπολιτισμικό και κοσμοπολίτικο χαρακτήρα της, σχολιάζει ο ερευνητής.

Για παράδειγμα, πόλεις όπως το Παρίσι και το Ελσίνκι, που παρουσιάζουν μεγαλύτερη εθνοτική ποικιλομορφία, τείνουν να εμφανίζουν υψηλότερα επίπεδα αποδοχής του APF από τους καταναλωτές σε σύγκριση με καταναλωτές από πόλεις με λιγότερους εθνοτικά διαφορετικούς καταναλωτές. Οι καταναλωτές από τέτοιες μεγάλες πόλεις είναι επίσης πιο πιθανό να έχουν εστιατόρια που προσφέρουν εναλλακτική κουζίνα ή εισάγουν νέες τάσεις τροφίμων, συμπεριλαμβανομένων εναλλακτικών πρωτεϊνών.

Ένα καλό παράδειγμα είναι το Παρίσι, όπου η μέση κατανάλωση APF με βάση τα φύκια είναι υψηλότερη από ό,τι σε άλλες 5 γαλλικές πόλεις. Αυτό μπορεί να εξηγηθεί με έναν σχετικά μεγάλο πληθυσμό κατοίκων ασιατικής καταγωγής που δέχονται τρόφιμα με βάση τα φύκια.

Δημιουργία κινήτρων για τους καταναλωτές

Οι συντάκτες της ανάλυσης τονίζουν ότι τα ευρήματά τους μπορεί να βοηθήσουν στην ανάπτυξη στρατηγικών που στοχεύουν στην αύξηση των επιλογών APF. Λαμβάνοντας υπόψη τις διαφορετικές προσεγγίσεις και τα επίπεδα γνώσης σχετικά με το APF σε μεμονωμένες χώρες θα επιτρέψει τη χρήση διαφορετικών στρατηγικών προώθησης.

Λαμβάνοντας υπόψη το αδύναμο ή μέτριο επίπεδο κατανάλωσης και τη δηλωμένη πρόθεση αγοράς APF, είναι απαραίτητο, για παράδειγμα, να αναπτυχθούν και να εφαρμοστούν διαφημιστικές εκστρατείες που θα αυξήσουν τα κίνητρα των καταναλωτών. Οι παρακινητικοί παράγοντες θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν αντιληπτά οφέλη για την υγεία, περιβαλλοντικά οφέλη, κίνητρα που σχετίζονται με την καλή διαβίωση των ζώων , σχολιάζει η Hanna Zaleśkiewicz.

Η μελέτη διεξήχθη ως μέρος του διεθνούς έργου «LIKE-A-PRO From niche to mainstream – εναλλακτικές πρωτεΐνες για όλους και παντού» , με επικεφαλής την καθηγήτρια Aleksandra Łuszczyńska για λογαριασμό του Πανεπιστημίου SWPS. Το έργο χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση στο πλαίσιο του προγράμματος πλαισίου Horizon Europe.

Ολόκληρη τη μελέτη μπορείτε να την διαβάσετε ΕΔΩ.

Ακολουθήστε το Cibum
στα Google News

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα. 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Must read

Προσοχή: Τα φακελάκια τσαγιού απελευθερώνουν εκατομμύρια μικροπλαστικά στο τσάι σας – Νέα επιστημονικά ευρήματα

Τα εμπορικά φακελάκια τσαγιού απελευθερώνουν δισεκατομμύρια μικροπλαστικά, που εισέρχονται στα ανθρώπινα εντερικά κύτταρα.

Η φωτεινή πλευρά του κουρκουμά

Ώρα να αναδειχθούν τα πλεονεκτήματα του υποτιμημένου αυτού μπαχαρικού.

Μήνυση στον Οργανισμό Τροφίμων και Φαρμάκων των ΗΠΑ για τη μη απαγόρευση των φθαλικών ενώσεων

Οι φθαλικές ενώσεις διαρρέουν από τις συσκευασίες και άλλα προϊόντα στα τρόφιμα και τα ποτά.
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Ροή Ενημέρωσης

spot_img
spot_img
spot_img
spot_imgspot_img

Δείτε επίσης!
Προτεινόμενα άρθρα

Μετάβαση στο περιεχόμενο