Του Νικόλα Εμμανουήλ
Στο Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας (ΣΕΕ) προσέφυγε η Όπτιμα ΑΕ ( Ήπειρος, Κerrygold, Κατίκι Δομοκού κτλ) για τη διαφημιστική επικοινωνία των προϊόντων Viospread και Vioblock, του «νέου φυτικού αναπληρώματος βουτύρου», όπως αναγράφει στην ιστοσελίδα της η εταιρεία παρασκευής του, η Violife.
Από τη δεκαετία του ‘90 η Violife παράγει 100% vegan προϊόντα χωρίς γαλακτοκομικά συστατικά, λακτόζη, γλουτένη, ξηρούς καρπούς, σόγια, συντηρητικά, ΓΤΟ (Γενετικά Τροποποιημένους Οργανισμούς) και όλα τα κοινά αλλεργιογόνα. Αντίθετα, έχουν βάση το έλαιο καρύδας και περιέχουν βιταμίνη Β12 και κυκλοφορούν σε περισσότερες από 50 χώρες σε ολόκληρο τον κόσμο.
Στην επικοινωνία προώθησης του Viospread και του Vioblock η οποία ξεκίνησε τον περασμένο Δεκέμβριο σε digital μέσα και τηλεόραση, περιγράφονταν ως «φυτικό βούτυρο / vegan βούτυρο», μιας και πρόκειται για προϊόν 100% φυτικής προέλευσης.
Ωστόσο, η Επιτροπή του ΣΕΕ διαπίστωσε ότι δεν προβλέπεται τέτοιος όρος δεδομένου ότι το βούτυρο αποτελεί προϊόν ζωικής προέλευσης και έτσι δεν είναι σύννομες οι παραπάνω περιγραφές, αφού έρχονται σε αντίθεση με το άρθρο 1 του ΕΚΔ-Ε, σύμφωνα με την ομόφωνη κρίση της Επιτροπής. Συνεπώς, πρέπει να σταματήσει η χρήση τους, και να τροποποιηθεί η διαφήμιση προκειμένου η διαφημιστική επικοινωνία του προϊόντος να είναι σύμφωνη με όσα προβλέπει ο Κώδικας Τροφίμων και Ποτών.
Παράλληλα, θα πρέπει οι όροι «φυτικό βούτυρο / vegan βούτυρο» να μην το συνοδεύουν σε κανενός είδους προβολή του, συμπεριλαμβανομένων των φυσικών και των ηλεκτρονικών σημείων πώλησής του.
Μέσα από την απόφασή της η Επιτροπή δίνει βάση στο γεγονός ότι το Viospread και το Vioblock δεν είναι ακόμα ευρέως γνωστά στους καταναλωτές και οι παραπάνω περιγραφές μπορεί να δημιουργήσουν σύγχυση δίνοντας την εντύπωση ότι πρόκειται για βούτυρο αφού η λέξη τονίζεται μέσα από το λεκτικό της καμπάνιας, ενώ απεικονίζεται οπτικά μία από τις συνηθισμένες χρήσεις του βουτύρου.
Επιπλέον, σύμφωνα με την Επιτροπή, παραλείπεται η πληροφορία πως πρόκειται για προϊόν φυτικής προέλευσης, ενώ η χρήση του λογότυπου «Violife 100% vegan» δεν παραπέμπει άμεσα στο προϊόν και έτσι μπορεί εύκολα να δημιουργηθεί λανθασμένη εντύπωση.
Για αυτό το λόγο επισημαίνεται ότι η φυτική προέλευση του Viospread θα πρέπει να προβάλλεται στην επικοινωνία του προϊόντος με οποιοδήποτε μέσο, ώστε να αποφευχθεί το ενδεχόμενο σύγχυσης των καταναλωτών.
Σύμφωνα με την ομόφωνη απόφαση της Επιτροπής, η επικοινωνία του Viospread προσκρούει στα άρθρα 1, 3, 5 των Γενικών Αρχών και 4 του Παραρτήματος V του ΕΚΔ-Ε και θα πρέπει να τροποποιηθεί προκειμένου να είναι σύμφωνη με τον Κώδικα Τροφίμων και Ποτών, αλλιώς το ΣΕΕ έχει το δικαίωμα να προβεί στις προβλεπόμενες από τον Κανονισμό κυρώσεις.