Οι άνθρωποι τείνουν να καταναλώνουν έναν συγκεκριμένο αριθμό «μονάδων» – σε αυτήν την περίπτωση ποτήρια – ανεξάρτητα από το μέγεθος της μερίδας.
Η κατανάλωση αλκοόλ είναι ο πέμπτος μεγαλύτερος παράγοντας πρόωρου θανάτου και ασθενειών παγκοσμίως. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που επηρεάζουν την ποσότητα που πίνουμε, από τη διαφήμιση μέχρι την επισήμανση, τη διαθεσιμότητα και το κόστος αλλά και το μέγεθος του ποτηριού, καθώς σύμφωνα με παλαιότερη έρευνα του Πανεπιστημίου του Κέμπριτζ το μέγεθος του ποτηριού μπορεί να επηρεάσει την ποσότητα αλκοόλ που καταναλώνεται.
Τώρα σε ένα έρευνα του Cambridge University διαπιστώθηκε πως η κατάργηση των μεγάλων ποτηριών κρασιού σε παμπ και εστιατόρια οδήγησε σε μείωση της ποσότητας που καταναλώνεται κατά περίπου 8%.
Στην έρευνα που δημοσιεύτηκε στο PLOS Medicine, η ομάδα του Cambridge πραγματοποίησε μια μελέτη σε 21 αδειοδοτημένες εγκαταστάσεις (κυρίως παμπ) στην Αγγλία για να δει εάν η κατάργηση των μεγαλύτερων ποτηριών για τέσσερις εβδομάδες θα είχε αντίκτυπο στην ποσότητα του κρασιού που καταναλώνεται. Το κρασί πωλείται σε σταθερές μερίδες μικρών (125ml), μεσαίων (175ml) και μεγάλων (250ml), που σημαίνει ότι ένα μεγάλο ποτήρι περιέχει διπλάσια ποσότητα αλκοόλ από δύο μικρά ποτήρια.
Μετά την προσαρμογή για παράγοντες όπως η ημέρα της εβδομάδας και τα συνολικά έσοδα, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η αφαίρεση της μεγαλύτερης μερίδας ποτηριού κρασιού και η πώληση κρασιού σε μικρά και μεσαία ποτήρια, οδήγησε σε μέση (μέση) μείωση 420 ml κρασιού που πωλούνταν, που ισοδυναμεί με μείωση 7,6%. Αυτό οδηγεί στο συμπέρασμα πως οι καταναλωτές δεν αντιστάθμισαν την μειωμένη κατανάλωση κρασιού παραγγέλνοντας παραπάνω. Ταυτόχρονα η έρευνα δεν έδωσε στοιχεία για απώλεια εσόδων στις επιχειρήσεις που συμμετείχαν στο πείραμα, ίσως λόγω των υψηλότερων περιθωρίων κέρδους των μικρότερων μεγεθών σερβιρίσματος κρασιού.
Η πρώτη συγγραφέας Δρ Ελένη Μάντζαρη, από το Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ, είπε: «Φαίνεται ότι όταν δεν ήταν διαθέσιμη η μεγαλύτερη μερίδα κρασιού σε ποτήρι, οι άνθρωποι στράφηκαν προς τις μικρότερες επιλογές, αλλά δεν έπιναν την αντίστοιχη ποσότητα κρασιού. Οι άνθρωποι τείνουν να καταναλώνουν έναν συγκεκριμένο αριθμό «μονάδων» – σε αυτήν την περίπτωση ποτήρια – ανεξάρτητα από το μέγεθος της μερίδας. Έτσι, κάποιος μπορεί να αποφασίσει από την αρχή ότι θα περιοριστεί σε μερικά ποτήρια κρασί και με λιγότερο αλκοόλ σε κάθε ποτήρι θα πίνουν λιγότερο συνολικά».
Η μελέτη ανέφερε ότι η απαγόρευση από τις παμπ να σερβίρουν μεγάλα ποτήρια θα ήταν επομένως αποτελεσματική «σε επίπεδο πληθυσμού» στη μείωση των κινδύνων για την υγεία από το αλκοόλ, συμπεριλαμβανομένου του καρκίνου.
Παραπομπή
Mantzari, E et al. Αντίκτυπος στις πωλήσεις κρασιού η αφαίρεση της μεγαλύτερης μερίδας σε ποτήρι: μια δοκιμή αντιστροφής ABA σε 21 παμπ, μπαρ και εστιατόρια στην Αγγλία. PLOS Medicine; DOI: 10.1371/journal.pmed.1004313