Μια απλή εικόνα στο μενού μπορεί να οδηγήσει σε 2.600 λιγότερα γραμμάρια ζάχαρης ετησίως ανά καταναλωτή
Ενώ νόμος της Καλιφόρνια που θα υποχρεώνει τα εστιατόρια να επισημαίνουν τα υψηλά σε ζάχαρη πιάτα εξετάζεται στη νομοτελεστική διαδικασία, νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Lancet Public Health από ερευνητές του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας Davis έρχεται να στηρίξει επιστημονικά αυτή ακριβώς την πολιτική. Πρόκειται για την πρώτη μελέτη που ποσοτικοποιεί την επίδραση προειδοποιητικών ετικετών προσθήκης ζάχαρης σε καταλόγους εστιατορίων, και τα αποτελέσματα είναι αρκετά ισχυρά για να αλλάξουν τον τρόπο που η δημόσια υγεία αντιμετωπίζει το ζήτημα της ζάχαρης στη διατροφή εκτός σπιτιού. Η έρευνα βασίστηκε σε διαδικτυακή μελέτη με περισσότερους από 10.000 συμμετέχοντες σε εθνικό επίπεδο στις ΗΠΑ κατά τη διάρκεια έξι εβδομάδων το 2024-25, στην οποία δοκιμάστηκαν κατάλογοι με και χωρίς προειδοποιητικές ετικέτες για εστιατόρια πλήρους εξυπηρέτησης και αλυσίδες γρήγορου φαγητού.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | E. coli: Mπορεί να αφήσει εγκεφαλικές βλάβες που εμφανίζονται μήνες μετά την ανάρρωση
Ποιες ετικέτες λειτουργούν και πόσο
Η πιο αποτελεσματική ετικέτα αποδείχθηκε ένα μαύρο εικονόγραμμα με κείμενο σε ύψος ανάλογο του κειμένου του καταλόγου, που απεικόνιζε κουτάλι και θαυμαστικό μέσα σε τρίγωνο προειδοποίησης με τις λέξεις «SUGAR WARNING» σε κεφαλαία. Όταν οι συμμετέχοντες έβλεπαν αυτή την ετικέτα δίπλα στα πιάτα υψηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη, παρήγγελναν κατά μέσο όρο 10 γραμμάρια λιγότερη προσθήκη ζάχαρης σε σύγκριση με τους καταλόγους χωρίς επισήμανση. Μια δεύτερη παραλλαγή, με ψηλότερο κόκκινο εικονόγραμμα χωρίς κείμενο, οδήγησε σε μείωση κατά σχεδόν 7 γραμμάρια. Για να γίνει κατανοητή η πρακτική σημασία αυτών των αριθμών: το συνιστώμενο ημερήσιο όριο προσθήκης ζάχαρης είναι 50 γραμμάρια, άρα μια μείωση 10 γραμμαρίων ανά γεύμα αντιστοιχεί στο 20% του ημερήσιου ορίου. Για κάποιον που τρώει σε εστιατόριο πέντε φορές την εβδομάδα, αυτό μεταφράζεται σε 50 γραμμάρια λιγότερης ζάχαρης και 200 λιγότερες θερμίδες από ζάχαρη εβδομαδιαίως, δηλαδή 2.600 γραμμάρια λιγότερης ζάχαρης ετησίως.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | 60 κρούσματα καμπυλοβακτηριδίωσης από γάλα
Η μελέτη δοκίμασε επίσης δύο διαφορετικά κατώφλια εφαρμογής: επισήμανση όταν ένα πιάτο περιέχει άνω του 50% του ημερήσιου ορίου ζάχαρης ανά μερίδα, που προτείνει η Καλιφόρνια, και άνω του 100%, που ισχύει ήδη στη Νέα Υόρκη. Οι ερευνητές δεν εντόπισαν σημαντική διαφορά μεταξύ των δύο κατωφλίων στα μενού που δοκιμάστηκαν, αλλά επισημαίνουν ότι το κατώφλι του 50% ενδέχεται να αποδειχθεί πιο αποτελεσματικό μακροπρόθεσμα, καθώς θα παρέχει κίνητρο στα εστιατόρια να αναδιαμορφώσουν τις συνταγές τους ώστε να αποφύγουν την επισήμανση. Αυτή η πλευρά της πολιτικής, δηλαδή η έμμεση πίεση στη βιομηχανία να μειώσει τη ζάχαρη στα προϊόντα, θεωρείται από τους ερευνητές εξίσου σημαντική με την άμεση επίδραση στις επιλογές των καταναλωτών. Το νομοσχέδιο SB 869 της Καλιφόρνια έχει ήδη περάσει τη Γερουσία και εκκρεμεί στη Βουλή, και τα ευρήματα αυτής της μελέτης αναμένεται να επηρεάσουν σημαντικά τη νομοτελεστική του πορεία.