Είναι η υγιεινή διατροφή πραγματικά δημοφιλής, ή μήπως η πιο “πράσινη” διατροφή είναι απλώς μια περαστική μόδα;
Αποδεικνύεται ότι λιγότεροι άνθρωποι μπορεί να είναι αφοσιωμένοι σε ένα πιο υγιεινό μενού απ’ ό,τι νομίζετε. Ένα 30% των Αμερικανών παραδέχεται ότι αγοράζει υγιεινά τρόφιμα μόνο και μόνο επειδή είναι της μόδας!
Μια έρευνα που διεξήχθη από την Talker Research για λογαριασμό της Zeal Creamery σε 2.000 ενήλικες εξέτασε τις πρακτικές αγοράς τροφίμων στις ΗΠΑ και διαπίστωσε ότι το 65% αξιολογεί τις συνήθειες αγοράς τροφίμων ως “μερικώς υγιεινές”. Ωστόσο, όταν συγκρίθηκαν με άλλες προτεραιότητες, η υγεία (18%) ήρθε στην τέταρτη θέση, πολύ πίσω από το κόστος (64%), την ποιότητα (36%) και τις προσωπικές προτιμήσεις (19%).
Η έρευνα διαπίστωσε ότι το 82% εξακολουθεί να επιλέγει ετικέτες που αποσκοπούν στο να αποδώσουν τα οφέλη ενός προϊόντος για την υγεία, όπως “πολύσπορο” (33%), “χωρίς ζάχαρη” (30%) και “βιολογικό” (27%). Μεταξύ αυτών των όρων, άλλοι που οι ερωτηθέντες βλέπουν θετικά είναι “υψηλής περιεκτικότητας” (31%) και “ελευθέρας βοσκής” (30%).
Ενώ οι Αμερικανοί είναι πιο σίγουροι για την κατανόηση των προϊόντων “βιολογικά” (65%), “χωρίς ζάχαρη” (65%) και “πολύσπορα” (64%), είναι ομολογουμένως λιγότερο βέβαιοι για τα προϊόντα που ισχυρίζονται ότι είναι “μειωμένα” (23%), “εμπλουτισμένα με” (22%) και “light” (21%). Με όλους αυτούς τους διαφορετικούς όρους που κυκλοφορούν, σχεδόν το ένα τρίτο των ερωτηθέντων αισθάνεται εντυπωσιασμένο από τις ετικέτες στα τρόφιμα που βλέπει κατά τη διάρκεια των αγορών του (31%).
Για πολλούς, αυτό οδηγεί σε παραπληροφόρηση, όπως η πεποίθηση ότι τα φρέσκα προϊόντα είναι πάντα πιο υγιεινά από τα κονσερβοποιημένα, κατεψυγμένα ή αποξηραμένα (38%) και ότι όλα τα επεξεργασμένα τρόφιμα είναι επιβλαβή (25%). Ομοίως, ένας στους πέντε ερωτηθέντες πιστεύει λανθασμένα ότι τα εναλλακτικά γαλακτοκομικά γάλατα, όπως το γάλα σόγιας ή το γάλα αμυγδάλου, είναι πάντα πιο υγιεινά (21%), ενώ ένας στους οκτώ έχει την εντύπωση ότι τα γαλακτοκομικά προϊόντα δεν καλλιεργούνται με σωστό τρόπο.
Η βιωσιμότητα αποτελεί σημαντικό παράγοντα για έναν στους έξι ερωτηθέντες όταν ψωνίζουν από τις αγορές. Ωστόσο, λίγοι από τους συμμετέχοντες στην έρευνα γνώριζαν ότι η παραγωγή προϊόντων όπως το ρύζι (7%), η σόγια (8%), το μεταλλικό νερό (8%) και το γάλα αμυγδάλου (10%) μπορεί να είναι επιβλαβής για το περιβάλλον.
Σχεδόν το ένα πέμπτο της δημοσκόπησης θεώρησε αρνητικό τον αντίκτυπο της γαλακτοβιομηχανίας στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου (18%), ενώ οι περισσότεροι δεν ήταν σίγουροι ή δεν πίστευαν ότι έχει μεγάλη επίδραση (52%). Ο μέσος Αμερικανός πίστευε ότι η παγκόσμια γαλακτοβιομηχανία συνέβαλε περίπου στο 12% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, τρεις φορές περισσότερο από ό,τι αναφέρει ο Οργανισμός Τροφίμων και Γεωργίας των Ηνωμένων Εθνών.
Ομοίως, η Υπηρεσία Προστασίας Περιβάλλοντος των ΗΠΑ διαπίστωσε ότι οι γαλακτοπαραγωγικές αγελάδες συνέβαλαν μόλις στο 1,3% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στις ΗΠΑ. Ο Jason Henshaw, πρόεδρος της Zeal Creamery, επισημαίνει ότι το ένα τέταρτο των ερωτηθέντων ένιωσε έκπληξη (25%) και το ένα πέμπτο ενδιαφέρον (21%) για την αποκάλυψη αυτή, αναφέροντας: «Πολλοί Αμερικανοί απολαμβάνουν τα γαλακτοκομικά και θέλουν να αισθάνονται καλά με τις διατροφικές τους επιλογές».
Τρόφιμα για τα οποία οι Αμερικανοί θα ξόδευαν περισσότερα χρήματα:
- Βιολογικά προϊόντα – 25%
- “Υψηλή περιεκτικότητα σε” (π.χ. βιταμίνες, ασβέστιο κ.λπ.) – 24%
- Χωρίς ζάχαρη – 21%
- “Μειωμένα” προϊόντα (π.χ. μειωμένα λιπαρά, μειωμένη ζάχαρη κ.λπ.) – 20%
- Ελευθέρας βοσκής – 20%
- Πολύσπορο – 20%
- “Εμπλουτισμένο με” (π.χ. βιταμίνες, μέταλλα κ.λπ.) – 19%
- Βιολογικά γαλακτοκομικά – 16%
- “Ελαφριά” προϊόντα (π.χ. ελαφριά σάλτσα σαλάτας, ελαφρύ αλάτι κ.λπ.) – 16%
- Εκτροφή σε βοσκότοπους – 12%