Διερεύνηση του αυξανόμενου ενδιαφέροντος των καταναλωτών για κρασιά χωρίς, χαμηλής και μεσαίας περιεκτικότητας σε αλκοόλ από ερευνητές του Πανεπιστημίου της Αδελαΐδας
Νέα έρευνα από τη Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων της Αδελαΐδας στο Πανεπιστήμιο της Αδελαΐδας παρέχει ένα πλαίσιο για την κατανόηση του αυξανόμενου ενδιαφέροντος των καταναλωτών για κρασιά χωρίς, χαμηλής και μεσαίας περιεκτικότητας σε αλκοόλ (NLM).
Η ολοκληρωμένη ανασκόπηση πεδίου εφαρμογής της Δρ. Hannah Ford, που δημοσιεύτηκε στο Journal of Marketing Management , υποδηλώνει ότι η υιοθέτηση των κρασιών NLM από τους καταναλωτές επηρεάζεται από μια σειρά παραγόντων, ενώ οι ίδιες οι επιχειρήσεις οίνου διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο.
«Η παγκόσμια βιομηχανία οίνου εξελίσσεται ραγδαία ως απάντηση στις αυξανόμενες τάσεις κατανάλωσης οινοπνεύματος που βασίζονται στην υγεία και στη μετριοπάθεια», εξηγεί ο Δρ Ford. «Η ανασκόπηση προτείνει ότι η ελκυστικότητα των κρασιών NLM επηρεάζεται από κοινωνικούς παράγοντες, συνήθειες, αυτοπροσδιορισμό, συναισθηματικές αντιδράσεις και απτή φύση του προϊόντος. Αυτό αντικατοπτρίζει τα στοιχεία ενός πλαισίου συμπεριφοράς «SHIFT», όπου η μελλοντική έρευνα μπορεί να εξετάσει βαθύτερα την επίδραση αυτών των βασικών ψυχολογικών παραγόντων στα μηνύματα».
Η μελέτη τονίζει επίσης τον κρίσιμο ρόλο που διαδραματίζουν οι επιχειρήσεις οίνου —ιδίως οι λιανοπωλητές και οι έμποροι— στη διαμόρφωση των αντιλήψεων των καταναλωτών. Τα ευρήματα τόνισαν τη σημασία της αποδοχής της αγοράς, των θετικών δηλώσεων και της εμπλοκής των πελατών για την προώθηση της βιώσιμης κατανάλωσης, η οποία ευθυγραμμίζεται με το πλαίσιο «MAPED» για την κατανόηση των συμπεριφορών λαμβάνοντας υπόψη τα κίνητρα, τη δράση και τις προτροπές.
Η ανασκόπηση πεδίου εφαρμογής, η οποία ανέλυσε 38 ερευνητικά άρθρα που έχουν αξιολογηθεί από ομοτίμους, υπογραμμίζει ότι, παρόλο που η έρευνα σε αυτόν τον τομέα έχει επεκταθεί σημαντικά την τελευταία δεκαετία, οι βαθύτερες, θεωρητικά βασισμένες γνώσεις παραμένουν περιορισμένες. «Η πλειονότητα των μελετών εξέτασε κρασιά με χαμηλή ή μειωμένη περιεκτικότητα σε αλκοόλ. Εν τω μεταξύ, λίγες επικεντρώθηκαν σε κρασιά χωρίς αλκοόλ και ακόμη λιγότερες συνέκριναν προϊόντα τόσο χωρίς όσο και με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ», λέει ο Δρ Φορντ.
«Η πρώιμη βιβλιογραφία για τα κρασιά χωρίς και με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ, από το 1990 έως το 2000, εντόπισε την ανάγκη για έρευνα ως απάντηση στην αυξανόμενη περιεκτικότητα σε αλκοόλ των κρασιών. Αλλά πιο πρόσφατα, η έρευνα καθοδηγείται από την άνοδο του «νηφάλιου και περίεργου καταναλωτή» και τις ευρύτερες τάσεις «μετριοπάθειας».»
Η πρώτη δημοσίευση στον τομέα της καταναλωτικής συμπεριφοράς και των οίνων χωρίς και χαμηλής περιεκτικότητας σε αλκοόλ (NoLo) χρονολογείται από το 1994, ωστόσο η πρώτη μελέτη που επικεντρώθηκε ειδικά στις αντιλήψεις των καταναλωτών για το κρασί χωρίς αλκοόλ δεν διεξήχθη μέχρι το 2012, σχεδόν είκοσι χρόνια αργότερα. Έκτοτε, οι δημοσιεύσεις έχουν υπερδιπλασιαστεί την τελευταία δεκαετία, υπογραμμίζοντας το αυξανόμενο ενδιαφέρον για το θέμα. Η ανασκόπηση εντοπίζει βασικά κενά στην τρέχουσα βιβλιογραφία, συμπεριλαμβανομένης της ανάγκης για περισσότερη έρευνα σε διαφορετικά στυλ κρασιού, για παράδειγμα αφρώδη, ροζέ, λευκά και κόκκινα, καθώς και σε διάφορες περιεκτικότητες αλκοόλ», λέει ο Δρ Φορντ.
«Τονίζει επίσης τη σημασία της διερεύνησης των διαπολιτισμικών και ψυχογραφικών διαφορών στην κατανόηση της καταναλωτικής συμπεριφοράς. Η ανασκόπηση ζητά πιο ρεαλιστικά σχέδια μελέτης, συμπεριλαμβανομένων των αισθητηριακών γευσιγνωσιών και των εργασιών που βασίζονται στην επιλογή, για την καλύτερη πρόβλεψη της αγοραστικής συμπεριφοράς.»
Ο Δρ Φορντ λέει ότι η έρευνα είναι σημαντική για να βοηθήσει στη διαμόρφωση του μέλλοντος της οινικής βιομηχανίας. Ο Δρ Φορντ προτείνει ότι η μελλοντική έρευνα θα πρέπει να επικεντρωθεί στις συναισθηματικές αντιδράσεις, τις διαπολιτισμικές επιρροές, την έμμεση λήψη αποφάσεων και την εφαρμογή θεωριών συμπεριφοράς όπως η Γνωστική Ασυμφωνία και η Θεωρία Συμπεριφορικής Συλλογιστικής.