“Δείχνουν με το δάχτυλο” τους κολοσσούς τροφίμων.
Οι Αμερικανοί καταναλωτές πιστεύουν ότι οι μεγάλες εταιρείες τροφίμων χρεώνουν υπερβολικά τα προϊόντα τους, σύμφωνα με έρευνα που διεξήχθη από το Κολέγιο Γεωργικών, Καταναλωτών και Περιβαλλοντικών Επιστημών του Πανεπιστημίου του Ιλινόις. Όπως φάνηκε την πεποίθηση αυτή ασπάζονται οι καταναλωτές όλων των πολιτικών πεποιθήσεων, οι οποίοι απάντησαν παρόμοια στην έρευνα, με τους Δημοκρατικούς και τους Ρεπουμπλικάνους να αισθάνονται ότι οι μεγάλοι εταιρείες τροφίμων και ποτών δεν χρεώνουν δίκαιη τιμή για τα προϊόντα τους.
Η άποψη αυτή δεν απέχει από εκείνη των Ελλήνων καταναλωτών οι οποίοι, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών σε τυχαίο δείγμα 1880 νοικοκυριών, πιστεύουν πως πίσω από την πλειοψηφία των υπερβολικών ανατιμήσεων, βρίσκονται οι πολυεθνικοί κολοσσοί. Συγκεκριμένα, αναφορικά με το ποιος ευθύνεται περισσότερο για τις υπερβολικές ανατιμήσεις στα καταναλωτικά προϊόντα, οι περισσότεροι καταναλωτές επέλεξαν τις πολυεθνικές εταιρείες (68%) ενώ πολύ πιο κάτω και στη δεύτερη θέση βρέθηκαν οι μεγάλες αλυσίδες (24,2%). Πολύ μικρό ποσοστό (6,9%) επέλεξε τους εγχώριους κατασκευαστές και ελάχιστοι (0,9%) τα μικρά καταστήματα.
Με παρόμοιο τροπο και οι αμερικανοί καταναλωτές, σε ποσοστό 72,7% θεωρούν ότι οι κατασκευαστές τροφίμων υπερχρέωσαν τους καταναλωτές, με το 75% να αισθάνεται το ίδιο για τα παντοπωλεία και το 75,6% για τα εστιατόρια. Είναι ενδιαφέρον ότι οι ίδιοι συμμετέχοντες θεώρησαν σε μεγάλο βαθμό ότι οι αγρότες χρεώνουν δίκαιες τιμές για τα προϊόντα τους, με μόνο το 21,9% να πιστεύει ότι χρεώνουν υπερβολικά τους καταναλωτές. Τα αποτελέσματα ήταν πολύ παρόμοια μεταξύ των Δημοκρατικών, των Ρεπουμπλικανών και των Ανεξάρτητων ερωτηθέντων, υποδηλώνοντας μια αρκετά ομοιογενή άποψη για τους παράγοντες της βιομηχανίας τροφίμων από το αμερικανικό κοινό. «Δεν υπάρχουν πολλά πράγματα στα οποία συμφωνεί το κοινό των ΗΠΑ, αλλά αυτό φαίνεται να αποτελεί εξαίρεση», δήλωσε η οικονομολόγος γεωργίας και καταναλωτών Maria Kalaitzandonakes.
Αυτές οι πληροφορίες ελήφθησαν από την Έρευνα Πολιτικής Τροφίμων και Γεωργίας της Gardner, η οποία διεξάγεται διαδικτυακά κάθε τρίμηνο για να μετρηθεί που κυμαίνεται η καταναλωτική βάση των ΗΠΑ σε θέματα τροφίμων και γεωργίας. Κάθε τρίμηνο στρατολογούνται 1.000 συμμετέχοντες, οι οποίοι σύμφωνα με την έρευνα ταιριάζουν με τον πληθυσμό των ΗΠΑ «με όρους φύλου, ηλικίας, ετήσιου εισοδήματος νοικοκυριού και περιοχής απογραφής των ΗΠΑ».
Η έρευνα αποκάλυψε επίσης ότι οι καταναλωτές εμπιστεύονται μικρότερες επιχειρήσεις όταν πρόκειται για θέματα όπως η βιωσιμότητα και η «υγιεινή» των τροφίμων, ενώ η πλειονότητα των καταναλωτών θεώρησε ότι όσον αφορά την ασφάλεια των τροφίμων, τόσο οι μεγάλες όσο και οι μικρές εταιρείες τροφίμων έχουν ίδια απόδοση.