Μια έρευνα σε 24 χώρες παρέχει έναν οδικό χάρτη που πρέπει να ακολουθήσουν οι παραγωγοί τροφίμων αναφορικά με τη μείωση ζάχαρης.
Μείωση της ζάχαρης και προτίμηση των εναλλακτικών γλυκαντικών προτιμούν οι καταναλωτές, αλλά όχι αποκλειστικά για την απώλεια βάρος, διαπίστωσε μια πολυεθνική καταναλωτική έρευνα.
Η έρευνα καταναλωτών , την οποία διεξήγαγε η εταιρεία γαλακτοκομικών με διεθνή παρουσία, Kerry, στα τέλη του 2022, άντλησε δεδομένα από περισσότερους από 12.000 ανθρώπους σε 24 χώρες.
Στόχος της έρευνας είναι να παρέχει έναν οδικό χάρτη που πρέπει να ακολουθήσουν οι παραγωγοί τροφίμων, οι οποίοι βρίσκονται σε διαδικασία μείωσης της ζάχαρης στα προϊόντα τους.
Η Soumya Nair, παγκόσμια διευθύντρια έρευνας και γνώσεων στην Kerry, σχολιάζοντας τα αποτελέσματα διακρίνει πως 7 στους 10 καταναλωτές μειώνουν τη ζάχαρη για να ζήσουν μια πιο υγιεινή ζωή και σχεδόν 6 στους 10 θέλουν να αποφύγουν μελλοντικά ιατρικά προβλήματα.
Παρόλο που εξακολουθούν να εκτιμούν τη ζάχαρη και τη σημασία της στα τρόφιμα (2 στους 3), στρέφονται στα γλυκαντικά ως μια πιο υγιεινή λύση. Αλλά ακόμα και σε αυτά είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, καθώς το 77% λέει ότι το είδος του γλυκαντικού στα προϊόντα είναι σημαντικό για αυτούς, ενώ υπάρχει και ένα 30% που αναζητά επιλογές χωρίς καθόλου ζάχαρη.
Παραμένει η επιθυμία για ζάχαρη
Παράλληλα, οι ίδιοι καταναλωτές που ήθελαν να μειώσουν την πρόσληψη ζάχαρης σε προϊόντα που καταναλώνουν καθημερινά, όπως ο χυμός, δήλωσαν στην έρευνα της Kerry ότι αποζητούν τις γλυκές απολαύσεις σε είδη που προσφέρουν περισσότερη συναισθηματική απόλαυση, όπως το παγωτό ή μια σοκολάτα. Και αυτό γιατί εξαιτίας των ψυχολογικών σκαμπανεβασμάτων που προκάλεσε η πανδημία, η απόλαυση έγινε απαραίτητο κομμάτι της ζωής τους.
Από αυτούς που παραμένουν πιστοί στη ζάχαρη, οι Αμερικανοί θεωρούν πως υπάρχει γευστική διαφορά ανάμεσα στα ζαχαρούχα και σε αυτά που χρησιμοποιούν λιγότερη ποσότητα ή κάποιο άλλο υποκατάστατο γλυκαντικό. Την ίδια στιγμή, λιγότεροι από τους μισούς καταναλωτές στις ΗΠΑ αποζητούσαν γλυκίσματα με μειωμένη ποσότητα ζάχαρης.
Άνοδος των φυσικών γλυκαντικών
Η έρευνα της Kerry έδειξε ότι οι καταναλωτές σε όλο τον κόσμο ενδιαφέρονται περισσότερο για τα φυσικά γλυκαντικά, αποτέλεσμα που επιβεβαιώνεται ακόμα και από κατοίκους των ΗΠΑ, με σχεδόν το 70% τους να δηλώνει υπέρ τους και σχεδόν τους μισούς Αμερικανούς να προτιμούν το μέλι.
Ωστόσο, όταν οι καταναλωτές ρωτήθηκαν πώς αισθάνονται για το μέλι ως γλυκαντικό σε συγκεκριμένα προϊόντα, συμπεριλαμβανομένων των αναψυκτικών και του παγωτού, δεν αποκρίθηκαν το ίδιο «ζεστά».
Λίγο περισσότεροι από τους μισούς Αμερικανούς καταναλωτές είπαν ότι η ζάχαρη είναι ένα προτιμώμενο γλυκαντικό, αλλά 3 στους 10 προτιμούσαν το σιρόπι σφενδάμου, ενώ το ένα τέταρτο είπε ότι ενδιαφέρεται περισσότερο για τη στέβια.
Όσο για τη στέβια, η οποία έχει αυξήσει τη δημοτικότητά της κατά 38% τα τελευταία 20 χρόνια στις ΗΠΑ, προτιμάται για τα πολυδιαφημισμένα οφέλη στην υγεία και οι παραγωγοί την επιλέγουν ως ένα γευστικό υποκατάστατο της ζάχαρης.
Αν και οι καταναλωτές διχάζονται ελαφρώς ως προς την ζάχαρη, η Nair επιμένει ότι η βιομηχανία τροφίμων πρέπει να εστιάσει στη μείωσή της για δύο λόγους.
Αφενός γιατί με αυτό τον τρόπο θα προσελκύσει ένα ευρύ ηλικιακά κοινό που ανησυχεί για τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις της ζάχαρης στην υγεία- από Gen Zers έως baby boomers- και αφετέρου λιγότερη ζάχαρη σημαίνει περισσότερη βιωσιμότητα, για το περιβάλλον και τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Ας μην ξεχνάμε πως ακόμα και πρόσφατα τα ΜΜΕ έχουν αναφέρει πολλές αναφορές των παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων μεταξύ εργαζομένων στα χωράφια ζαχαροκάλαμου.