Για ποιο λόγο απαγορεύτηκε η διαφήμηση του Actimel στην Ιταλία.
Ο πρόεδρος της Ιταλικού Πειθαρχικού Ινστιτούτου Διαφήμησης (ΙΑP), αφού είδε το σποτ «Ενισχύστε το ανοσοποιητικό σας σύστημα» του Actimel, προϊόν της Danone Nutricia Spa Società Benefit στο Rai Play τον Ιανουάριο του 2024 και στο κανάλι Youtube «Actimel Italia» τον Φεβρουάριο του 2024, θεωρεί ότι αυτή είναι προδήλως αντίθετη προς το άρθρο 2024. 2 – Παραπλανητική εμπορική επικοινωνία – του Κώδικα Αυτορρύθμισης της Εμπορικής Επικοινωνίας, καθώς παρουσιάζει την αποτελεσματικότητα του διαφημιζόμενου προϊόντος διατροφής με όρους που υπερβαίνουν τις πραγματικές του ιδιότητες.
Η διαφήμιση της Actimel θεωρήθηκε παραπλανητική και για το λόγο αυτό το Ινστιτούτο την έχει λογοκρίνει (διαταγή υπ’ αριθ. 4/24 της 20/2/24).
Σύμφωνα με την ΙΑΡ, το διαφημιστικό σποτ υποστήριζε ότι το Actimel, είναι σε θέση να ενισχύσει το ανοσοποιητικό σύστημα χάρη στην παρουσία της βιταμίνης D και της βιταμίνης Β6. Στο βίντεο, ένας άνδρας, μια γυναίκα και παιδιά πίνουν το προϊόν, ενώ μια φωνή λέει: «Ξεκινήστε κάθε πρωί με μια ώθηση άμυνας… και αντιμετωπίστε το χειμώνα με το Actimel… ενισχύστε το ανοσοποιητικό σας σύστημα», ενώ προβάλλεται η σιλουέτα ενός νεαρού κοριτσιού, για να τονιστεί η προστατευτική δράση του προϊόντος.
Σύμφωνα με την Επιτροπή Ελέγχου, «Η επικοινωνία αυτή υπερβαίνει τις ιδιότητες του προϊόντος, το οποίο παραοποιεί την αποτελεσματικότητα του.» Το Actimel, λόγω της παρουσίας των βιταμινών D και B6, μπορεί να ισχυριστεί μόνο για τη «Βοήθεια στην καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος». Στην πραγματικότητα, αυτή η δράση αναφέρεται επανειλημμένα στο διαφημιστικό σποτ, αλλά γραμμένη με χαρακτήρες πολύ μικρούς για να μπορούν να διαβαστούν εύκολα από όλους τους καταναλωτές.
Η έννοια της ενίσχυσης του ανοσοποιητικού συστήματος δεν δικαιολογείται από τα συστατικά του διαφημιζόμενου προϊόντος διατροφής και γενικά βρίσκεται εκτός του πεδίου χρήσης των συμπληρωμάτων διατροφής, ο ρόλος των οποίων, όπως προαναφέρθηκε, περιορίζεται στη συμβολή στην καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος.
Η Επιτροπή Ελέγχου καταλήγει πως πρέπει να υπογραμμιστεί ότι «Η εγκυρότητα ενός διαφημιστικού μηνύματος πρέπει να αξιολογείται όχι μόνο με βάση το περιεχόμενό του, αλλά και λαμβάνοντας υπόψη το κοινό στο οποίο απευθύνεται, το οποίο αποτελείται από ιδιαίτερα ευαίσθητα άτομα και για το λόγο αυτό οδηγείται σε μια πιο δελεαστική και απατηλή αποκωδικοποίηση των υποσχέσεων για εύκολη επίτευξη ιδιαίτερα επιθυμητών αποτελεσμάτων (όπως αυτά στον τομέα της υγείας) με τη συνακόλουθη ενίσχυση των παραπλανητικών πτυχών».