Η επιλογή των καταναλωτών καθορίζεται περισσότερο από την τιμή παρά από την εμφάνιση του προϊόντος.
Μια πρόσφατη έρευνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποκάλυψε ότι οι Ευρωπαίοι καταναλώνουν λιγότερα ψάρια από ό,τι στο παρελθόν, δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στην τιμή και εκφράζουν την ανάγκη για πιο λεπτομερείς ετικέτες στα προϊόντα της θάλασσας.
Η έρευνα του Ευρωβαρόμετρου, που πραγματοποιήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αποτυπώνει τις μεταβαλλόμενες διατροφικές συνήθειες στην Ευρώπη. Σύμφωνα με τα ευρήματα, το ποσοστό των Ευρωπαίων που καταναλώνουν ψάρια και προϊόντα υδατοκαλλιέργειας τουλάχιστον μία φορά τον μήνα έχει μειωθεί κατά 6 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το 2021, φτάνοντας το 58%.
Παράλληλα, καταγράφεται μείωση 4 ποσοστιαίων μονάδων στο ποσοστό όσων αγοράζουν ψάρια τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα (23%), ενώ αυξήθηκε στο 15% το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι δεν τρώνε ποτέ ψάρια.
Η επιλογή των καταναλωτών κατά την αγορά ψαριών φαίνεται να καθορίζεται πλέον περισσότερο από την τιμή παρά από την εμφάνιση του προϊόντος. Αυτό αντικατοπτρίζεται στην αυξημένη κατανάλωση κατεψυγμένων και κονσερβοποιημένων προϊόντων σε σχέση με τα φρέσκα. Ο περιβαλλοντικός και ηθικός αντίκτυπος των προϊόντων παραμένει λιγότερο σημαντικός στην αγοραστική απόφαση, καθώς αποτελεί τον κύριο παράγοντα επιλογής μόνο για το 17% των καταναλωτών.
Τα στοιχεία δείχνουν επίσης αυξημένη προτίμηση στα αλιεύματα ελεύθερης θαλάσσης έναντι των προϊόντων υδατοκαλλιέργειας. Η τάση αυτή καταγράφεται σε σύγκριση με το 2021, υποδεικνύοντας ότι οι καταναλωτές στρέφονται περισσότερο σε ψάρια που αλιεύονται στη φύση.
Οι καταναλωτές στην Ευρώπη ζητούν πληρέστερες και πιο κατανοητές ετικέτες στα προϊόντα θαλασσινών. Σύμφωνα με το Euractiv, μια έκθεση ΜΚΟ που δημοσιεύθηκε τον Σεπτέμβριο του 2023 αποκάλυψε ότι στις αγορές της Γαλλίας, της Ισπανίας και του Βελγίου, οι ετικέτες πολλών μεταποιημένων προϊόντων ψαριών στερούνται βασικών πληροφοριών. Παράλληλα, οργανώσεις του κλάδου απαιτούν σαφέστερους κανονισμούς σήμανσης.
Η έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έδειξε ότι το 63% των καταναλωτών θεωρεί την ημερομηνία «ανάλωσης μέχρι» ή «ανάλωση πριν» ως την πιο σημαντική πληροφορία στις ετικέτες των προϊόντων. Ωστόσο, το 36% των ερωτηθέντων ανέφερε ότι θα ήθελε περισσότερες πληροφορίες για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των αλιευτικών προϊόντων.
Παράλληλα με τις μεταβολές στις καταναλωτικές συνήθειες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε στις 21 Φεβρουαρίου ένα καθεστώς ενίσχυσης ύψους 122 εκατ. ευρώ για τη Δανία, προκειμένου να μειώσει τις εκπομπές CO₂ από τον τομέα της αλιείας και της υδατοκαλλιέργειας. Το πρόγραμμα αποσκοπεί στη μετάβαση των ιχθυοκαλλιεργειών σε πιο βιώσιμες μορφές ενέργειας και θα διαρκέσει έως το τέλος του 2029.