Ποια μέτρα και ποιες κοινωνικές αλλαγές θα μπορούσαν να ενθαρρύνουν την ευρύτερη κατανάλωση φυτικής πρωτεΐνης, σύμφωνα με την καθηγήτρια Emely De Vet.
Oι πρωτεΐνες αποτελούν ένα θεμελιώδες μέρος της διατροφής μας, αλλά έχουν λανθασμένα συνδεθεί σχεδόν αποκλειστικά με τα ζωικά προϊόντα. Ωστόσο, η στροφή προς την κατανάλωση περισσότερων φυτικών πρωτεϊνών είναι μια ουσιαστική πτυχή της πρωτεϊνικής μετάβασης, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά η καθηγήτρια Κατανάλωσης και Υγιεινών Τρόπων Ζωής του Wagenigen Univeristy of Research, Emely De Vet.
«Η ευθύνη δεν ανήκει μόνο στον μεμονωμένο καταναλωτή και η λύση δεν βρίσκεται μόνο στα καινοτόμα προϊόντα διατροφής, όπως τα υποκατάστατα κρέατος», τονίζει η καθηγήτρια. «Πρέπει να υιοθετήσουμε μια ευρύτερη προοπτική για να συμπεριλάβουμε όλους τους παράγοντες που επηρεάζουν τη συμπεριφορά μας και ένα ευρύτερο φάσμα λύσεων, από περισσότερα όσπρια μέχρι κατανάλωση λιγότερου κρέατος», συμπληρώνει.
Σύμφωνα με την De Vet, οι ατομικές προτιμήσεις δεν είναι ο μόνος καθοριστικός παράγοντας στην κατανάλωση κρέατος, αλλά παίζουν ρόλο και άλλοι που πρέπει να εξεταστούν, όπως η προσφορά σε ορισμένα τρόφιμα, η οικονομική κατάσταση και ο κοινωνικός κύκλος ενός ατόμου.
Μείωση του κρέατος αντί για εύρεση υποκατάστατων
Όταν συζητάμε λύσεις στη μετάβαση της πρωτεΐνης, η εστίαση μετατοπίζεται γρήγορα σε καινοτόμα προϊόντα διατροφής όπως τα υποκατάστατα κρέατος. Όμως, σύμφωνα με τη De Vet, υπάρχει ήδη υπερκατανάλωση πρωτεϊνών στις περισσότερες χώρες υψηλού εισοδήματος.
Επομένως, η καλύτερη λύση δεν είναι η αντικατάσταση του κρέατος με εναλλακτικές του, αλλά με άλλες μεθόδους, όπως η αύξηση στην πρόσληψη φυτικών τροφών ή ο υπολογισμός των μερίδων. «Πολλές τέτοιες μικρές παρεμβάσεις στην παροχή πρωτεϊνών θα έχουν σημαντική συνδυαστική επιρροή», υπογραμμίζει ο De Vet.
Το κρέας ως μέρος της κοινωνικής ταυτότητας
Πολύ συχνά δημιουργείται μια πόλωση ανάλογα με τις επιλογές που κάνει ο καθένας σχετικά με την κατανάλωση κρέατος, η οποία έχει και κοινωνικό αντίκτυπο. Οι όροι vegan, χορτοφάγος και κρεατοφάγος ακούγονται συχνά, μετατρέποντας αυτομάτως το κρέας σε ένα μέρος της κοινωνικής ταυτότητας ενός ατόμου. Οπότε, για να είναι τα μέτρα αποτελεσματικά αναφορικά με την ενσωμάτωση περισσότερης φυτικής πρωτεΐνης, οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους κοινωνικούς παράγοντες που επηρεάζουν την επιλογή ζωικών πρωτεϊνών.
Καλύτερες συνθήκες για καλύτερες επιλογές
Εκτός από τον καταναλωτή, υπάρχουν πολλά άλλα μέρη που εμπλέκονται στη μετάβαση των πρωτεϊνών, όπως οι παραγωγοί τροφίμων, οι έμποροι λιανικής, η επιστήμη και οι κυβερνήσεις, λέει η De Vet. Ένα σημαντικό ερώτημα είναι πώς να κάνει τη μετάβαση να αξίζει τον κόπο για όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη.
Η επιστήμη, για παράδειγμα, εξαρτάται από τη συνεργασία με άλλους εμπλεκόμενους φορείς, τις χρηματοδοτήσεις και τις εκάστοτε πολιτικές. Για αυτό το σκοπό, σύμφωνα με τη De Vet, oι πολιτικοί μπορούν να εφαρμόσουν μια συγκεκριμένη παρέμβαση, ούτως ώστε να μπορέσουν οι ειδικοί να μελετήσουν τις επιδράσεις της. ιδρύματα. Για παράδειγμα, η πρόσφατη απαγόρευση διαφημίσεων για το κρέας στο Χάρλεμ προσφέρει στους ερευνητές μια εξαιρετική ευκαιρία αξιολόγησης της αποτελεσματικότητας ενός τέτοιου μέτρου.