Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024
15.7 C
Athens

Το Ελληνικό website για την ποιότητα, την ασφάλεια και την "ψυχή" των τροφίμων.

Οι συσκευασίες τροφίμων στη μετα-πανδημία εποχή. Έρχονται οι “ενεργές” high tech συσκευασίες

ΑρχικήΝέαΟι συσκευασίες τροφίμων στη μετα-πανδημία εποχή. Έρχονται οι "ενεργές" high tech συσκευασίες
spot_img

cibum team

Ο COVID-19 έχει αλλάξει τη ζωή μας με πολλούς τρόπους, συμπεριλαμβανομένης της στάσης μας απέναντι στη συσκευασία. Φαίνεται όχι πολύ καιρό πριν ότι το Blue Planet II του BBC και το «φαινόμενο Attenborough» προκάλεσαν ένα παλιρροιακό κύμα αλλαγής στη στάση των καταναλωτών απέναντι στη συσκευασία.

Εκείνη την εποχή, το 88% βρέθηκε ότι άλλαξε την αγοραστική του συμπεριφορά από το πρόγραμμα, σύμφωνα με την Waitrose & Partners Food and Drink Report 2018-19. Η ίδια έρευνα διαπίστωσε ότι οι πελάτες αγοράζουν όλο και περισσότερο μη συσκευασμένα φρούτα και λαχανικά. Για παράδειγμα ο ρυθμός αύξησης των χύμα αχλαδιών, αυξήθηκε κατά 30 φορές σε σχέση με το ρυθμό πώλησης αχλαδιών σε σακούλες.

Και μετά… ήρθε η πανδημία

Αφού η τάση χωρίς συσκευασίες εδραιώθηκε σε πολλούς τομείς, συμπεριλαμβανομένου του τομέα αρτοποιίας, οι ισορροπίες ανατράπηκαν και οι πωλήσεις συσκευασμένων ειδών αρτοποιίας αυξήθηκαν το 2020. Αυτό τροφοδοτήθηκε κυρίως από θέματα υγιεινής, αλλά πιστεύεται ότι οφείλεται επίσης στο γρηγορότερο checkout που προσφέρουν τα συσκευασμένα προϊόντα. Ενώ αυτό μπορεί να είναι μια προσωρινή τάση, σημαίνει ότι η ζήτηση των καταναλωτών ήταν για περισσότερες και όχι λιγότερες συσκευασίες.

Η συσκευασία είναι από καιρό γνωστή ως αποτελεσματική μέθοδος προστασίας των τροφίμων. Από την εμφάνιση της στα ράφια του σούπερ μάρκετ, η συσκευασία σημαίνει και ασφάλεια. Η ικανότητά της να διατηρεί την ακεραιότητα ενός προϊόντος ενώ βοηθά στην πρόληψη τυχόν ζητημάτων διασταυρούμενης μόλυνσης ήταν πάντα ένα μεγάλο πλεονέκτημα, και αυτό εξηγεί την προτίμηση προς αυτές που παρατηρήθηκε κατά τη διάρκεια της παγκόσμιας πανδημίας.

Όπως αναφέρθηκε, τα συσκευασμένα προϊόντα παρέχουν μια αίσθηση ασφάλειας και υγιεινής στους καταναλωτές. Αλλά εάν εφαρμοστεί η σωστή τεχνολογία, μπορεί επίσης να παρατείνει τη διάρκεια ζωής του προϊόντος και να διατηρήσει την ποιότητά του κατά την αποθήκευση.

Που βρισκόμαστε τώρα και τι έρχεται;

Με τον πληθυσμό πολλών εθνών να βλέπει τη χώρα του να ξεπερνά την πανδημία, αναμένεται ότι η προσοχή θα στραφεί για άλλη μια φορά στα περιβαλλοντικά ζητήματα που συχνά σχετίζονται με τη συσκευασία τροφίμων και ποτών. Ωστόσο, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα αποτυπώματα της πανδημίας θα μείνουν για πολύ στο μυαλό των καταναλωτών. Είναι δίκαιο να υποθέσουμε ότι θα βρεθούμε σύντομα σε μια ενδιαφέρουσα κατάσταση – μια κατάσταση όπου οι καταναλωτές θα λαμβάνουν υπόψη τόσο την ασφάλεια όσο και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των προϊόντων που αγοράζουν.

Τι σημαίνει αυτό για τους κατασκευαστές;

Σημαίνει ότι μπαίνουμε σε μια περίοδο όπου η επιλογή της καλύτερης συσκευασίας για ένα προϊόν δεν ήταν ποτέ πιο σημαντική. Η επιλογή συσκευασίας που εξισορροπεί τις ανάγκες του κατασκευαστή ενώ αντιμετωπίζει τις ανησυχίες των καταναλωτών – σχετικά με θέματα ηθικής, υγιεινής και περιβάλλοντος – είναι μια αναδυόμενη προτεραιότητα. Πέρα από τις ανησυχίες τους, η μάρκα μιας επιχείρησης τροφίμων μπορεί να ενισχυθεί και να προσελκύσει τους καταναλωτές εάν τυλίξει το προϊόν κατάλληλα (μειώνοντας την περίσσεια συσκευασίας) και χρησιμοποιήσει υλικά φιλικά προς το περιβάλλον.

Επιλέγοντας τη σωστή συσκευασία

Το να αποφασίσει μία εταιρεία ποια συσκευασία θα επιλέξει αποτελεί κορυφαία απόφαση, ειδικά για τις μικρές εταιρείες τροφίμων. Αυτές οι επιχειρήσεις βασίζονται συχνά στην εμπειρία και στις συμβουλές των προμηθευτών τους για να επιλέξουν την καταλληλότερη συσκευασία για το προϊόν τους, αλλά αυτό ενδέχεται τελικά να περιορίσει τις επιλογές τους. Η εμπειρία στο Campden BRI διαπίστωσε ότι πολλές επιχειρήσεις τροφίμων – μικρές και μεγάλες – δεν γνωρίζουν τις νέες, διαθέσιμες τεχνολογίες που μπορούν να τις βοηθήσουν να επιλέξουν την πιο κατάλληλη συσκευασία.

Για να καλύψει αυτό το κενό και να επιτρέψει την εφαρμογή νέων λύσεων συσκευασίας, μια ομάδα ερευνητών και εμπειρογνωμόνων συσκευασιών ανέπτυξαν ένα σύστημα υποστήριξης αποφάσεων (DSS) στο πλαίσιο ενός έργου γνωστό ως GLOPACK (Granting society με χαμηλές περιβαλλοντικές επιπτώσεις καινοτόμου PACKaging). Το έργο στοχεύει στη χρήση του εργαλείου λογισμικού DSS για να δώσει στον κατασκευαστή τροφίμων/παραγωγό συσκευασίας μια εικόνα για τα υλικά συσκευασίας που διατίθενται για το συγκεκριμένο προϊόν τους. Κατ ‘επέκταση, θα τους βοηθήσει να επιλέξουν αυτό που ταιριάζει καλύτερα στις απαιτήσεις τους.

Πώς λειτουργεί;

Το εργαλείο θα περιλαμβάνει μια ολοκληρωμένη βάση δεδομένων για τα υλικά συσκευασίας και τις βασικές παραμέτρους τους, όπως διαπερατότητα οξυγόνου και διοξειδίου του άνθρακα και τις προτιμήσεις των καταναλωτών – για παράδειγμα, αν είναι διαφανές, λιπασματοποιήσιμο, βιοδιασπώμενο και ανακυκλώσιμο. Το DSS θα ενσωματώσει επίσης ποιοτικά δεδομένα, όπως έρευνες καταναλωτών, έτσι ώστε τα υλικά συσκευασίας να ταξινομούνται με βάση αυτά που είναι πιο πιθανό να γίνουν αποδεκτά από τον μέσο καταναλωτή. Αυτό το εργαλείο προβλέπεται ότι θα είναι πολύ χρήσιμο για μικρότερες επιχειρήσεις τροφίμων που θα μπορούν να επιλέξουν την τέλεια συσκευασία για το προϊόν τους.

Οι στόχοι του έργου υπερβαίνουν κατά πολύ την επιλογή συσκευασίας. Η ευρύτερη εστίαση της GLOPACK είναι στη διερεύνηση συσκευασιών τροφίμων χωρίς περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Η έρευνά του σε νέες φιλικές προς το περιβάλλον συσκευασίες θα βοηθήσει στη μείωση τόσο των γεωργικών αποβλήτων όσο και των εννέα εκατομμυρίων τόνων πλαστικών απορριμμάτων συσκευασίας που καταλήγουν στις ευρωπαϊκές χωματερές κάθε χρόνο.

Τα απορρίμματα συσκευασίας δεν είναι το μόνο επίκεντρο. Το έργο θα διερευνήσει επίσης τη συσκευασία που μπορεί να παρατείνει τη διάρκεια ζωής των τροφίμων-συμβάλλοντας τελικά στη μείωση των απορριμμάτων τροφίμων. Η σημασία αυτού τονίζεται στα στοιχεία του Γραφείου Εθνικών Στατιστικών, το οποίο διαπίστωσε ότι περίπου 24 εκατομμύρια φέτες ψωμιού απορρίπτονται καθημερινά από τα νοικοκυριά του Ηνωμένου Βασιλείου. Ακόμα, σε όλη την Ευρώπη βλέπουμε το 10% του ψωμιού και των φούρνων να καταλήγουν ως απόβλητα αφού παλαίωσαν ή δεν πωλήθηκαν την ημέρα της παραγωγής. Η ανάπτυξη συσκευασίας που αυξάνει τη διάρκεια ζωής θα βοηθήσει στην καταπολέμηση αυτών των απορριμμάτων.

Τι έχει επιτύχει το έργο μέχρι τώρα;

Από τότε που ξεκίνησε πριν από τρία χρόνια, η ομάδα πίσω από το GLOPACK δημιούργησε θερμοδιαμορφωμένους, βιοδιασπώμενους και οικιακούς λιπασματοποιημένους δίσκους αναμειγνύοντας ένα βιοπολυμερές που ονομάζεται πολυϋδροξυαλκανοϊκό (PHA) με άχυρο που περισσεύει από τη συγκομιδή σίτου και τους βλαστούς αμπέλου. Όχι μόνο αυτό είναι ένα φανταστικό παράδειγμα επαναπροσδιορισμού της περίσσειας προϊόντων, αλλά το αναπτυγμένο υλικό είναι επίσης εντελώς βιοδιασπώμενο όταν εκτίθεται σε νερό και διοξείδιο του άνθρακα σε θερμοκρασία δωματίου. Ως εκ τούτου, μπορούμε να θεωρήσουμε αυτό το νέο υλικό μεταξύ των πιο ελπιδοφόρων εναλλακτικών λύσεων σε συνθετικά πολυμερή με βάση το λάδι. Είναι υλικά όπως αυτά που χρησιμοποιούν απόβλητα που θα βοηθήσουν τελικά τη βιομηχανία τροφίμων να εξαρτάται λιγότερο από τα πετροχημικά προϊόντα, δημιουργώντας ένα πιο βιώσιμο μέλλον.

Συσκευασία GLOPACK

Η ενεργή συσκευασία είναι ένα ισχυρό όπλο στο οπλοστάσιο του έργου που βοηθά στην παράταση της διάρκειας ζωής. Εάν δεν γνωρίζετε τι ακριβώς είναι, η ενεργή συσκευασία συχνά ορίζεται ως σύστημα συσκευασίας που διατηρεί και μπορεί ακόμη και να βελτιώνει τις ιδιότητες υγείας, τις οργανοληπτικές ιδιότητες και την ποιότητα του συσκευασμένου τροφίμου, παρατείνοντας έτσι τη διάρκεια ζωής του. 

Επιπλέον, το έργο ανέπτυξε ετικέτες ασύρματης αναγνώρισης ραδιοσυχνοτήτων (RFID) ενσωματωμένες στην ετικέτα της συσκευασίας για τη μετάδοση πληροφοριών σε συσκευές όπως ένα κινητό τηλέφωνο. Αυτές οι ετικέτες είναι χωρίς μπαταρία και θα επικαλύπτονται σε ένα στρώμα φυτικών πρωτεϊνών που θα εκπέμπουν ένα ασθενές ηλεκτρικό σήμα όταν αλλάζει το αέριο μέσα στη συσκευασία. Οι ετικέτες RFID θα επιτρέψουν στους καταναλωτές να παρακολουθούν την κατάσταση φρεσκάδας των τροφίμων και να αποτρέπουν την αποφυγή σπατάλης και απώλειας τροφίμων όταν έχει περάσει η ημερομηνίας λήξης. Η δυνατότητα εφαρμογής αυτών των καινοτομιών GLOPACK δοκιμάζεται επί του παρόντος σε τρία προϊόντα ευαίσθητα σε οξυγόνο.

Το GLOPACK στοχεύει να φέρει κοντά κορυφαίους εμπειρογνώμονες στη βιομηχανία λειτουργώντας μια πλατφόρμα ενδιαφερομένων. Αυτό θα επιτρέψει την ανταλλαγή γνώσεων και τη συζήτηση σχετικά με τη συσκευασία τροφίμων και τα ζητήματα αξιοποίησης, επιτρέποντας στους εμπειρογνώμονες να αναπτύξουν συσκευασίες που ταιριάζουν στις ανάγκες και τις προσδοκίες του υπεύθυνου επιχείρησης τροφίμων. Η κοινοπραξία διοργανώνει διαδικτυακά σεμινάρια και εκδηλώσεις ενδιαφερόμενων μερών για την ενημέρωση των μελών σχετικά με την πρόοδο του έργου.

Πηγή: campdenbri.co.uk

 

Όροι Αναδημοσίευσης

*Προσοχή!
H αναδημοσίευση των πληροφοριών του παραπάνω άρθρου ή μέρους αυτών επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το cibum.gr με ενεργό σύνδεσμο και σε καμία περίπτωση αυτολεξεί!

Ακολουθήστε το Cibum
στα Google News

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα. 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Must read

Νέα μελέτη αποκαλύπτει τους κινδύνους για την υγεία από δημοφιλές γλυκαντικό που υπάρχει σε κέικ, τσίχλες και παγωτά

Μια κοινή τεχνητή γλυκαντική ουσία που βρίσκεται σε ανθρακούχα ποτά, τσίχλες και παγωτά μπορεί να βλάψει το έντερο, όπως έδειξε έρευνα.

Αυτό το ξέρετε; Ποιο λογότυπο δημοφιλούς τροφίμου έχει φιλοτεχνήσει ο Σαλβαντόρ Νταλί

Οι περισσότεροι δε γνωρίζουν ότι πίσω από το λογότυπο ενός θρυλικού και παγκόσμιου προϊόντος κρύβεται μια μεγάλη μορφή της ζωγραφικής.

Καρκινογόνες ουσίες σε λαδόκολλα ψησίματος – Ευρήματα νέας μελέτης

Επιβραδυντικά φλόγας και καρκινογόνες ουσίες πάνω από τα ρυθμιστικά όρια σε ορισμένα «οικολογικά» χαρτιά ψησίματος.
spot_img

Ροή Ενημέρωσης

spot_img
spot_img
spot_img
spot_imgspot_img

Δείτε επίσης!
Προτεινόμενα άρθρα