Με αφορμή την πρόσφατη κυκλοφορία του ντοκιμαντέρ του Netflix, Pepsi, Where’s my Jet?, κάνουμε μια αναδρομή στην πιο διάσημη δικαστική διαμάχη της Pepsi στην ιστορία.
Σωτήριο έτος 1995, μια περίοδος που η Pepsi είχε φτάσει στο peak της με διαφημίσεις που περιελάμβαναν διασημότητες και επιτυχημένες προωθητικές ενέργειες. Μια από αυτές τις ενέργειες που τράβηξε περισσότερο το ενδιαφέρον ήταν η καμπάνια του 1996 “Drink Pepsi Get Stuff”. Η ουσία ήταν ότι οι καταναλωτές αγόραζαν Pepsi για να συγκεντρώσουν “Πόντους Pepsi” με αντάλλαγμα αντικείμενα σχετικά με την Pepsi ή ενδιαφέροντα βραβεία.
Ορισμένα από αυτά τα αντικείμενα περιελάμβαναν ένα πουκάμισο, ένα δερμάτινο μπουφάν, γυαλιά ηλίου και… ένα μαχητικό αεροσκάφος Harrier αξίας 23 εκατομμυρίων ευρώ…
Πριν σκεφτείτε οτιδήποτε για την Pepsi και το πώς θα έδινε ένα τόσο ακριβό αεροσκάφος σε κάποιον, ως μέρος μιας προωθητικής ενέργειας, για να αποκτήσει κανείς το τζετ έπρεπε να μαζέψει 7 εκατομμύρια πόντους. Οπότε η εταιρεία δεν θεώρησε πως κανείς θα μάζευε τόσους πολλούς. Επρόκειτο, στην πραγματικότητα για διαφημιστικό τρικ.
Αλλά αυτό που για τους περισσότερους ήταν απλά άλλη μια διαφήμιση, για τον 23χρονο φοιτητή John Leonard έγινε αυτοσκοπός του να μαζέψει τους πόντους και να κάνει το Harrier δικό του.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Leonard, θα χρειαζόταν να πίνει 190 κουτάκια Pepsi την ημέρα για 100 χρόνια για να πετύχει τους απαιτούμενους 7 εκατομμύρια βαθμούς Pepsi. Αυτό δεν ήταν εφικτό για τον ίδιο ή την οικογένειά του, έτσι ο Leonard διαμόρφωσε ένα επιχειρηματικό σχέδιο για να επιταχύνει τη διαδικασία.
Ζήτησε επίσης τη βοήθεια ενός φίλου του επενδυτή, του Todd Hoffman. Και ενώ κατέστρωσαν ένα εντυπωσιακό επιχειρηματικό σχέδιο, ο Leonard βρήκε αργότερα έναν ευκολότερο τρόπο να κερδίσει τους πόντους του σε σύντομο χρονικό διάστημα. Αγόρασε τους πόντους του για 700.008,50 δολάρια συν 10 δολάρια για τη χρέωση αποστολής. Ήθελε τόσο πολύ το τζετ, που συμβουλεύτηκε ακόμα και τον Kenneth Bacon, τον Επικεφαλής Εκπρόσωπο του Πενταγώνου από το 1994 έως το 2001, για την νομιμότητα κατοχής ενός Harrier.
Μετά από πολύ κόπο (και πολλά λεφτά) συγκέντρωσε τον απαιτούμενο αριθμό πόντων Pepsi και προσπάθησε να τους ανταλλάξει με το τζετ. Όταν η Pepsi αρνήθηκε, ακολούθησε δικαστική διαμάχη, μια διαμάχη που έμεινε στην ιστορία.
Το περιφερειακό δικαστήριο δέχθηκε την πρόταση της εταιρείας για συνοπτική απόφαση με το επιχείρημα ότι το διαφημιστικό τρικ επρόκειτο για ένα “αστείο” της εταιρείας και δεν ισοδυναμούσε με προσφορά αγαθών. Αποφάσισε, επίσης, ότι κανένα αντικειμενικό πρόσωπο δεν θα μπορούσε εύλογα να συμπεράνει ότι η διαφήμιση πρόσφερε πράγματι στους καταναλωτές το τζετ και ότι η Pepsi δεν διέπραξε κάποια απάτη εναντίον των καταναλωτών. Ο έφηβος άσκησε έφεση στην απόφαση, χωρίς όμως να καταφέρει να πάρει το τζετ. Κέρδισε, όμως, μια θέση στην ιστορία.
Ένα νέο ντοκιμαντέρ του Netflix, Pepsi, Where’s My Jet? έρχεται να απαντήσει σε πολλά ερωτήματα του κοινού για την υπόθεση, αλλά και να μας διαφωτίσει για πολλές ως τώρα άγνωστες και πιο “σκοτεινές” πτυχές της. Περιλαμβάνει συνεντεύξεις με τον ίδιο τον Leonard, τον Todd Hoffman, αλλά και άλλους ανθρώπους που ενεπλάκησαν με κάποιο τρόπο σε αυτήν.