ΑρχικήΝέαΚαταναλωτήςΗ αλήθεια για τα κατεψυγμένα: Τι κρατά τους καταναλωτές μακριά τους;

Η αλήθεια για τα κατεψυγμένα: Τι κρατά τους καταναλωτές μακριά τους;

6 λεπτά ανάγνωσης

Γιατί οι καταναλωτές διστάζουν με τα κατεψυγμένα τρόφιμα – Τι δείχνουν τα στοιχεία

Ο παγκόσμιος τομέας τροφίμων έφτασε σε αξία περίπου  9,36 τρισεκατομμύρια δολάρια (7,4 τρισεκατομμύρια λίρες) το 2023 , υπογραμμίζοντας την αυξανόμενη σημασία της εμπιστοσύνης των καταναλωτών στο μάρκετινγκ τροφίμων. Ωστόσο, μόνο το  43% των καταναλωτών πιστεύει ότι τα εμπορικά τρόφιμα είναι υγιεινά και λιγότεροι από τους μισούς εμπιστεύονται τους παραγωγούς τροφίμων, σύμφωνα με πρόσφατη ευρωπαϊκή έρευνα. Τα κατεψυγμένα τρόφιμα ειδικότερα που δεν τα επιλέγουν μερικοί καταναλωτές, αγωνίζονται ενάντια στις αρνητικές αντιλήψεις, παρόλο που συχνά είναι πιο βιώσιμα και οδηγούν σε λιγότερη σπατάλη από τα φρέσκα προϊόντα. Τα κατεψυγμένα τρόφιμα αναμένεται να συνεισφέρουν 366,3 δισεκατομμύρια δολάρια (290 δισεκατομμύρια λίρες) στην παγκόσμια οικονομία έως το 2026. Ωστόσο, εκτός εάν αλλάξουν οι αντιλήψεις, μεγάλο μέρος αυτής της ανάπτυξης θα μπορούσε να μην υπάρξει.

- Advertisement -

Οι ανησυχίες για την υγεία και τη φρεσκάδα εμποδίζουν πολλούς αγοραστές να υιοθετήσουν τα κατεψυγμένα τρόφιμα, σύμφωνα με νέα μελέτη – παρά τη δυνατότητά τους να μειώσουν τη σπατάλη τροφίμων, να μειώσουν το αποτύπωμα άνθρακα και να προσφέρουν οικονομικά προσιτή διατροφή.

Η έρευνα, που δημοσιεύτηκε στο British Food Journal , διερευνά γιατί η αντίσταση των καταναλωτών στα κατεψυγμένα τρόφιμα παραμένει επίμονα υψηλή, παρά το γεγονός ότι η παγκόσμια ζήτηση για βιώσιμες και βολικές επιλογές τροφίμων αυξάνεται. Η μελέτη διαπίστωσε ότι οι ανησυχίες σχετικά με τη διατροφική ποιότητα και τη φρεσκάδα τροφοδοτούν ανησυχίες για την υγεία, οι οποίες με τη σειρά τους οδηγούν σε αντίσταση στην αγορά κατεψυγμένων προϊόντων. 

- Advertisement -

«Ενώ τα κατεψυγμένα τρόφιμα μπορούν να είναι εξίσου θρεπτικά με τις φρέσκες επιλογές, πολλοί καταναλωτές απλώς δεν το πιστεύουν», δήλωσε  ο Δρ. Muhmmad Waqas , Επίκουρος Καθηγητής στο Portsmouth Business School του Πανεπιστημίου του Πόρτσμουθ, ο οποίος ηγήθηκε της μελέτης. «Τα ευρήματά μας δείχνουν ότι αυτές οι αμφιβολίες όχι μόνο μειώνουν τις αγορές αλλά και προκαλούν αρνητική διαφήμιση από στόμα σε στόμα – καθιστώντας το πρόβλημα ακόμη πιο δύσκολο να διορθωθεί».

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν μια προσέγγιση δύο σταδίων, ξεκινώντας με ποιοτικές συνεντεύξεις για να εντοπίσουν τις βασικές ανησυχίες των καταναλωτών σχετικά με τα κατεψυγμένα τρόφιμα και στη συνέχεια ελέγχοντας αυτά τα ευρήματα σε μεγαλύτερη κλίμακα. Οι νέοι καταναλωτές διαπιστώθηκε ότι είναι ιδιαίτερα ανθεκτικοί, με μια έρευνα του 2023 να δείχνει ότι σχεδόν οι μισοί (48%) των ατόμων ηλικίας 16-24 ετών προτιμούν τις φρέσκες έναντι των κατεψυγμένων επιλογών.

- Advertisement -

Βασιζόμενη στη θεωρία της αντίστασης στην καινοτομία, η μελέτη υποστηρίζει ότι οι καταναλωτές απορρίπτουν τα κατεψυγμένα τρόφιμα όχι μόνο λόγω συνηθειών ή ευκολίας, αλλά και λόγω βαθύτερων συγκρούσεων με τις υπάρχουσες πεποιθήσεις τους σχετικά με το τι είναι «υγιεινό» ή «καλό» τρόφιμο. Σε αντίθεση με τις θεωρίες που επικεντρώνονται στις τάσεις υιοθέτησης, η θεωρία της αντίστασης στην καινοτομία βοηθά στην εξήγηση του γιατί ορισμένες καινοτομίες – όπως η ευρεία χρήση κατεψυγμένων τροφίμων – μπορεί να αντιμετωπίζουν πολιτισμικά ή ψυχολογικά εμπόδια.

Συγκεκριμένα, η μελέτη διαπίστωσε ότι:

  • Οι ανησυχίες για τη φρεσκάδα και τη θρεπτική αξία είναι οι βασικοί παράγοντες που προκαλούν φόβους για την υγεία. 
  • Οι φόβοι για την υγεία οδηγούν άμεσα στην αντίσταση των καταναλωτών στα κατεψυγμένα τρόφιμα. 
  • Η αντίσταση προβλέπει έντονα αρνητική διαφήμιση από στόμα σε στόμα, καταστροφική για τη φήμη της μάρκας. 
  • Οι αξιόπιστες πληροφορίες σχετικά με τα κατεψυγμένα τρόφιμα μπορούν να μειώσουν την αρνητική φήμη από στόμα σε στόμα, ειδικά όταν ενισχύονται από μηνύματα σχετικά με την προσιτή τιμή. 

Μεταξύ των ευρημάτων, η μελέτη υπογραμμίζει ότι οι αξιόπιστες, θετικές πληροφορίες, μπορούν να μειώσουν σημαντικά τις αρνητικές αντιλήψεις, ειδικά όταν τα κατεψυγμένα τρόφιμα θεωρούνται προσιτές επιλογές. Η αξιοπιστία των πληροφοριών – που σημαίνει αξιόπιστη, σαφής επικοινωνία σχετικά με τα οφέλη των κατεψυγμένων τροφίμων – αναδείχθηκε ως ένα ισχυρό εργαλείο για την αντιμετώπιση του σκεπτικισμού. Τα ευρήματα έχουν σημαντικές επιπτώσεις για τις μάρκες τροφίμων και τους λιανοπωλητές. Η αντιμετώπιση των μύθων για την υγεία σχετικά με τα κατεψυγμένα τρόφιμα θα μπορούσε όχι μόνο να αυξήσει τις πωλήσεις αλλά και να βοηθήσει στην καταπολέμηση της σπατάλης τροφίμων, ευθυγραμμιζόμενη με τους ευρύτερους περιβαλλοντικούς στόχους.

«Τα κατεψυγμένα τρόφιμα έχουν να διαδραματίσουν κρίσιμο ρόλο στη δημιουργία ενός πιο βιώσιμου και οικονομικά προσιτού παγκόσμιου συστήματος τροφίμων», δήλωσε  ο καθηγητής Yuksel Ekinci ,  Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων και Νομικής, από το Πανεπιστήμιο του Πόρτσμουθ. «Αλλά πρώτα, οι μάρκες πρέπει να αποκαταστήσουν την εμπιστοσύνη – ξεκινώντας με ειλικρινή και διαφανή επικοινωνία σχετικά με τα οφέλη των προϊόντων τους για την υγεία και τη βιωσιμότητα». Οι ερευνητές ζητούν νέες προσεγγίσεις μάρκετινγκ που θα επικεντρώνονται όχι μόνο στην ευκολία ή το κόστος, αλλά και στην επίδειξη των πραγματικών οφελών των κατεψυγμένων τροφίμων για την υγεία και το περιβάλλον – και μάλιστα με αξιόπιστες και έμπιστες φωνές. «Δεν πρόκειται μόνο για κατεψυγμένα μπιζέλια ή πίτσες», δήλωσε ο Δρ Waqas. «Πρόκειται για την αλλαγή της συζήτησης γύρω από το τι τρώμε, τι εμπιστευόμαστε και πώς μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα σύστημα τροφίμων που να λειτουργεί για τους ανθρώπους και τον πλανήτη».

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.