Αφερέγγυες στις δεσμεύσεις τους να μειώσουν το πλαστικό ως το 2025 φαίνονται να είναι μεγάλες εταιρείες, όπως η Coca Cola που αύξησε τη χρήση πλαστικού της κατά 100.000 μετρικούς τόνους.
Οι μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες μπορεί να παρουσιάζουν ένα οικολογικό πρόσωπο και ένα σωρό δεσμέυσεις σχετικά με τη μείωση του πλαστικού, ακόμα και να χορηγούν “πράσινες” πρωτοβουλίες, όπως η Coca Cola την επερχόμενη διάσκεψη του ΟΗΕ για το κλίμα (COP27), αλλά σύμφωνα με νέα έκθεση του Περιβαλλοντικού Προγράμματος του ΟΗΕ και του Ιδρύματος Ellen Macarthur, μάλλον οι στόχοι τους δεν θα έχουν υλοποιηθεί ως το έτος- σημείο αναφοράς 2025.
Σύμφωνα με την έκθεση, οι δεσμευόμενοι (στο Παγκόσμιο Σύμφωνο Δέσμευσης για τη βιωσιμότητα) , μεταξύ των οποίων η Nestlé και η Mars, Inc, μαζί με κυβερνήσεις και άλλους οργανισμούς, αντιπροσωπεύουν περίπου το 20% της παγκόσμιας αγοράς πλαστικών συσκευασιών. Και παρά τις υποσχέσεις τους, έχουν σημειώσει ελάχιστη πρόοδο προς τον στόχο, αυξάνοντας το ποσοστό των υλικών συσκευασίας τους που δεν θα έπρεπε να πετιούνται σε χωματερές από 63,2% σε 65,4% μεταξύ του 2019 και 2021.
Ταυτόχρονα, η χρήση των αποκαλούμενων «παρθένων» πλαστικών, που προέρχονται από νέο πετρέλαιο και φυσικό αέριο και όχι από ανακυκλωμένα υλικά, αυξάνεται. Αυτό το περασμένο έτος σημειώθηκε ένα παγκόσμιο άλμα στη χρήση παρθένων πλαστικών, διαγράφοντας μια μείωση περίπου 2,5% από τα δύο προηγούμενα χρόνια.
Η φετινή έκθεση αναφέρει μια οικονομική ανάκαμψη από την πανδημία COVID-19 ως ένα μικρό μέρος της αιτίας για την αυξημένη χρήση πλαστικών. Εξίσου ανησυχητικό είναι πως οι εταιρείες ορυκτών καυσίμων έχουν επίσης επενδύσει πολλά δις δολάρια σε νέες εγκαταστάσεις για την παραγωγή πλαστικών.
Πιο σημαντικό, ίσως, είναι το γεγονός ότι έχει σημειωθεί “ανησυχητικά μικρή” πρόοδος από τις εταιρείες προς το σχεδιασμό συστημάτων που εξαλείφουν την ανάγκη για συσκευασία μιας χρήσης. “Χωρίς να περιοριστεί η ανάπτυξη στη συνολική χρήση πλαστικών συσκευασιών, είναι απίθανο η κατανάλωση παρθένων πλαστικών να μειωθεί σημαντικά”, ανέφερε η έκθεση.
Οι εταιρείες έχουν, φυσικά, διαφορετικό μερίδιο ευθύνης η καθεμία για την παραβίαση των δεσμεύσεών τους. Χαρακτηριστικά, η Coca-Cola αύξησε τη χρήση παρθένου πλαστικού κατά σχεδόν 100.000 μετρικούς τόνους μεταξύ 2019 και 2021, ενώ αντίθετα η Unilever μείωσε τη χρήση κατά 15%.
Τα πλαστικά απόβλητα αποτελούν ολοένα και πιο σημαντική περιβαλλοντική ανησυχία τα τελευταία χρόνια λόγω των επιπτώσεων στα οικοσυστήματα, αλλά και στην ανθρώπινη υγεία. Η παρουσία τους είναι πια τόσο λέντονη στο περιβάλλον που μικροπλαστικά έχουν βρεθεί μέχρι και στο ανθρώπινο αίμα, αλλά και στο γάλα και το αίμα εκτρεφόμενων ζώων.