ΑρχικήΝέαΠεριβάλλον / ΒιωσιμότηταΓιατί τα υπέρ-επεξεργασμένα τρόφιμα επιβαρύνουν και το περιβάλλον!

Γιατί τα υπέρ-επεξεργασμένα τρόφιμα επιβαρύνουν και το περιβάλλον!

3 λεπτά ανάγνωσης

Αυστραλοί επιστήμονες αναλύουν το αποτύπωμα της βιομηχανίας επεξεργασμένων τροφίμων στο περιβάλλον

Την καταλυτική επίδραση των υπερεπεξεργασμένων τροφίμων (ultra-processed foods, UFPs) στο περιβάλλον τονίζει μελέτη-ανασκόπηση από το Πανεπιστήμιο του Deakin στην Αυστραλία. Η ανασκόπηση επικεντρώθηκε στο να συνοψίσει το μέγεθος και τον τύπο των περιβαλλοντικών επιπτώσεων που προκύπτουν από κάθε στάδιο της εφοδιαστικής αλυσίδας κατά την επεξεργασία και διάθεση των υπερεπεξεργασμένων τροφίμων.

- Advertisement -

Τα UPFs ορίζονται ως «συνθέσεις συστατικών, κυρίως αποκλειστικής βιομηχανικής χρήσης, που προκύπτουν από μια σειρά βιομηχανικών διεργασιών» και περιέχουν ελάχιστα ή καθόλου φρέσκα τρόφιμα. Η κατανάλωση UPFs έχει συσχετιστεί με αυξημένο κίνδυνο παχυσαρκίας, καρδιαγγειακών παθήσεων, διαβήτη τύπου 2, με μεταβολικό σύνδρομο, σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου, καρκίνο και κατάθλιψη. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι σε χώρες υψηλού εισοδήματος, τα UPFs καταναλώνονται δυσανάλογα υψηλότερα από χαμηλότερες κοινωνικοοικονομικές ομάδες, γεγονός που μπορεί να επιδεινώσει τις υπάρχοντες οικονομικές, υγειονομικές και κοινωνικές ανισότητες.

Ενώ τα στοιχεία για τα οφέλη για το περιβάλλον και την υγεία από τη μείωση της κατανάλωσης ζωικών προϊόντων είναι καλά τεκμηριωμένα στη βιβλιογραφία, η έρευνα για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των UPFs είναι περιορισμένη. Το κενό κλήθηκε να κλείσει η νέα μελέτη-ανασκόπηση από την Αυστραλία με επικεφαλής τον Κ. Αναστασίου μέσα από την ανάλυση 52 δημοσιευμένων ερευνών που είτε περιέγραφαν είτε ποσοτικοποιούσαν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των UPFs.

- Advertisement -

Σύμφωνα με την ανάλυση της βιβλιογραφίας, η παραγωγή των UPFs είναι υπεύθυνη για το: α) 17-39% της συνολικής χρήσης ενέργειας που σχετίζεται με τη διατροφή, β) 36-45% της συνολικής απώλειας βιοποικιλότητας που οφείλεται στη διατροφή, γ) το ένα τρίτο των συνολικών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου που σχετίζονται με τη διατροφή, δ) το ένα τρίτο της χρήσης γης για διατροφή και το ένα τρίτο του food waste και ε) έως και το ένα τέταρτο της συνολικής χρήσης νερού που σχετίζεται με τη διατροφή ενηλικών που διαβιούν σε χώρες υψηλού εισοδήματος.

Επίσης, η ανασκόπηση εντόπισε αν και δεν ποσοτικοποίησε το ότι η παραγωγή και η κατανάλωση UPFs έχει επιπτώσεις και στην υποβάθμιση του περιβάλλοντος μέσω της χρήση ζιζανιοκτόνων, τον ευτροφισμό και τη χρήση συσκευασιών. Το εννοιολογικό πλαίσιο και τα ευρήματα που παρουσιάστηκαν στην παρούσα μελέτη μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την ενημέρωση της πολιτικής για τα τρόφιμα και την ανάπτυξη κατευθυντήριων γραμμών στη βιομηχανία, καθώς και για την παροχή συστάσεων για μελλοντική έρευνα.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Οι επιστήμονες αποφάσισαν: Αυτό είναι το πιο θρεπτικό λαχανικό στον κόσμο

Επιστήμονες του CDC κατέταξαν 41 φρούτα και λαχανικά με βάση την πυκνότητα θρεπτικών συστατικών. Μόνο ένα πήρε βαθμολογία 100

Παγκόσμια Ημέρα Ασφάλειας Τροφίμων: Οι “30 Εντολές” που μπορούν να αποτρέψουν μια τροφική δηλητηρίαση

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ασφάλειας Τροφίμων, το cibum συγκεντρώνει 30 πρακτικές οδηγίες που μπορούν να συμβάλουν ουσιαστικά στη μείωση των τροφιμογενών περιστατικών και στην προστασία της δημόσιας υγείας