Νικόλας Εμμανουήλ
Για να φτάσουμε στο σημείο να ζούμε σε έναν κόσμο χωρίς απόβλητα θα πρέπει να πειραματιστούμε αρκετά αφού το status quo της σημερινής γραμμικής οικονομίας «take – make – waste», το οποίο βασίζεται σε μια ψευδή υπόθεση απεριόριστων φυσικών πόρων, έχει αποδειχτεί εντελώς αβάσιμο και φαίνονται τα δραματικά αποτελέσματά του στον πλανήτη.
Τα τελευταία χρόνια έχει γίνει μια συντονισμένη προσπάθεια για να χρησιμοποιούμε όσο το δυνατόν λιγότερες πλαστικές σακούλες, καλαμάκια, ακόμα και κούπες από take – away cafe. Μέσα από σχετικές έρευνες στο εξωτερικό προέκυψαν κάποια πολύ βασικά συμπεράσματα για τη συμπεριφορά του καταναλωτικού κοινού και για το πώς μπορεί να αλλάξει συνήθειες.
Τα 5 σημεία κλειδιά
εστίαση στο μήνυμα
Το πρώτο είναι ότι εάν θέλουμε να περάσουμε το όποιο μήνυμα στους καταναλωτές, θα πρέπει το μήνυμα να κερδίσει με κάποιο τρόπο την προσοχή τους. Άλλωστε, είναι αποδεδειγμένο ότι ολοένα αυξανόμενη μερίδα του κοινού έχει ευαισθητοποιηθεί σε ζητήματα που αφορούν την προστασία του περιβάλλοντος και θέλουν να βλέπουν τις εταιρείες να κάνουν βήματα προς αυτή την κατεύθυνση, όπως έγινε με τις επαναχρησιμοποιήσιμες σακούλες που αντικατέστησαν τις πλαστικές που κυριαρχούσαν μέχρι τώρα.
ευκολία προσαρμογής
Βέβαια, θα πρέπει οι όποιες αλλαγές στις συνήθειες των καταναλωτών να μην τους ξεβολεύουν τρελά από τις συνήθειές τους, αλλά η μετάβαση να είναι ομαλή και σχετικά εύκολη για να μπουν και εκείνοι με τη σειρά τους στη διαδικασία να τις υιοθετήσουν. Αυτό αποτελεί το δεύτερο πολύτιμο συμπέρασμα των ερευνών.
η σημασία της τεχνολογίας
Ακολουθεί ο σημαντικός ρόλος που μπορει να διαδραματίσει η τεχνολογία, κάτι που αποδείχθηκε περίτρανα τα δύο τελευταία χρόνια με την πανδημία του κορονοϊού κατά τη διάρκεια των οποίων η τεχνολογία έπαιξε πρωταγωνιστικό ρόλο και μας έλυσε τα χέρια σε πολλές εκφάνσεις της καθημερινότητας που μέχρι πριν μερικές δεκαετίες κάτι τέτοιο θα ήταν ανέφικτο. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η αυξημένη έκθεση σε ψηφιακά εργαλεία κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όπως οι QR κωδικοί ή οι online παραγγελίες που βοήθησαν να ανοίξει ο δρόμος για τα σημερινά έξυπνα επαναχρησιμοποιήσιμα συστήματα συσκευασίας, τα οποία συχνά χρησιμοποιούν κωδικούς QR ή ετικέτες RFID δίνοντας τη δυνατότητα στον καταναλωτή να παρακολουθεί ένα προϊόν σε όλο τον κύκλο ζωής του.
υλικά
Το επόμενο συμπέρασμα είναι ότι κατά την αντιμετώπιση των παγκόσμιων προκλήσεων για τα απόβλητα, πρέπει να λαμβάνονται υπόψη πολλοί παράγοντες κατά τη μέτρηση του αντίκτυπου και της επιτυχίας, από την επιλογή υλικού έως τον αριθμό των φορών που ένα προϊόν μπορεί να επαναχρησιμοποιείται. Για παράδειγμα αυτό που δεν θέλουμε να κάνουμε είναι να αντικαταστήσουμε όλες τις υπάρχουσες πλαστικές σακούλες μιας χρήσης στον κόσμο με τον ίδιο αριθμό επαναχρησιμοποιήσιμων σακουλών. Αν συνέβαινε κάτι τέτοιο, θα είχαμε κάνει απλά μια τρύπα στο νερό.
απαραίτητες συνεργασίες
Το τελευταίο συμπέρασμα είναι ότι ο δρόμος για την επιτυχία περνάει μέσα από τις συνεργασίες. Κορυφαία καταστήματα λιανικής πώλησης στο εξωτερικό έχουν δημιουργήσει μια αλυσίδα άνευ προηγουμένου, καθώς ένας πελάτης μπορεί να δανειστεί μια τσάντα από ένα κατάστημα και να την παραδώσει σε άλλο κατάστημα. Τελικά, η συνεργασία είναι το κλειδί για την επικράτηση των επαναχρησιμοποιούμενων συστημάτων και τη μετάβαση από το σπάταλο γραμμικό μας σύστημα σε ένα μέλλον που βασίζεται σε κυκλικά συστήματα, τα οποία είναι προσιτά, βολικά και προστατεύουν το περιβάλλον στο οποίο ζούμε και αναπνέουμε.