Γιατί η σεξουαλική παρενόχληση είναι τόσο διάχυτη στον κλάδο της εστίασης.
Δύο κοινές πρακτικές στη βιομηχανία εστιατορίων — εξυπηρέτηση με χαμόγελο και φιλοδώρημα — συμβάλλουν σε μια κουλτούρα σεξουαλικής παρενόχλησης, σύμφωνα με έρευνα από το Πανεπιστήμιο της Notre Dame. Η μελέτη με τίτλο «Μια τέλεια καταιγίδα: Η σεξουαλική παρενόχληση πελατών ως κοινή συνάρτηση οικονομικής εξάρτησης και συναισθηματικής εργασίας» δημοσιεύτηκε στο Journal of Applied Psychology από τον Timothy Kundro, επίκουρο καθηγητή διαχείρισης και οργάνωσης στο Mendoza College of Business της Notre Dame.
Στη μελέτη, που συνυπογράφουν η Alicia Grandey και η Vanessa Burke από το Penn State University και ο Gordon Sayre από το Emlyon Business School στη Γαλλία, περισσότερο από το 66% των εργαζομένων σε εστιατόρια ανέφεραν ότι αντιμετώπισαν κάποια μορφή σεξουαλικής παρενόχλησης τους τελευταίους έξι μήνες.
Υπενθυμίζεται ότι και Έρευνα της ActionAid για τη σεξουαλική παρενόχληση σε χώρους εργασίας, η οποία έλαβε δείγμα 376 γυναικών που εργάζονται στον χώρο του επισιτισμού και του τουρισμού, το 60% δήλωσε ότι εργάζεται σε θέση πρώτης γραμμής, όπου οι πελάτες τούς αφήνουν φιλοδώρημα. Από αυτές, είναι αξιοσημείωτο ότι σχεδόν οι μισές δήλωσαν ότι έχουν νιώσει πως πρέπει να υποστούν σεξουαλική παρενόχληση, προκειμένου να εξασφαλίσουν το φιλοδώρημά τους, αναφέρει η έρευνα της Actionaid.
Προηγούμενες έρευνες έχουν εξετάσει την ιδέα ότι οι πελάτες μπορούν να εμπλακούν σε σεξουαλική παρενόχληση. Όμως η μελέτη του Πανεπιστημίου της Notre Dame είναι η πρώτη που εξετάζει γιατί η σεξουαλική παρενόχληση είναι τόσο διαδεδομένη στον ίδιο τον κλάδο των υπηρεσιών εστίασης.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, η εξάρτηση των εργαζομένων στον τομέα των υπηρεσιών από τα φιλοδωρήματα και οι απαιτήσεις για φιλικότητα οδηγούν τους πελάτες να βιώνουν μια αυξημένη αίσθηση εξουσίας – η οποία μπορεί να τους οδηγήσει σε σεξουαλική παρενόχληση. Η μελέτη -είπαν οι συγγραφείς- δείχνει ότι ο συνδυασμός του φιλοδωρήματος των πελατών και των απαιτήσεων για θετική προσέγγιση, είναι οι δύο παράγοντες που οδηγούν στη σεξουαλική παρενόχληση. Όταν κανένα από τα δύο δεν υπάρχει, οι πελάτες δεν αισθάνονται την ίδια αίσθηση δύναμης.
Η ομάδα διεξήγαγε δύο μελέτες. Στην πρώτη, ζήτησαν από 92 υπαλλήλους υπηρεσιών πλήρους απασχόλησης να αναφέρουν το ποσοστό του εισοδήματός τους που εξαρτάται από τα φιλοδωρήματα και τον βαθμό στον οποίο ο οργανισμός τους απαιτεί από αυτούς να διατηρούν θετική συμπεριφορά προς τους πελάτες. Οι ερευνητές ζήτησαν από τους υπαλλήλους στον τομέα των υπηρεσιών να αναφέρουν πόση δύναμη αισθάνονται ότι έχουν οι πελάτες και στη συνέχεια ζήτησαν από τους υπαλλήλους να αναφέρουν πόσο συχνά βιώνουν σεξουαλική παρενόχληση.
Η ομάδα στρατολόγησε 229 άνδρες για τη δεύτερη μελέτη για να αναλύσει την οπτική των πελατών. Αξιολόγησαν την εξάρτηση από τα φιλοδωρήματα και την εμφάνιση του προσώπου της σερβιτόρας. Στη συνέχεια, οι άνδρες ανέφεραν τον βαθμό στον οποίο θα ένιωθαν εξουσία και θα συμμετείχαν σε συμπεριφορές σεξουαλικής παρενόχλησης.
«Είναι πραγματικά συναρπαστικό, κατά την άποψή μου«, δήλωσε ο Kundro, “επειδή το επαναλάβαμε αυτό τόσο από την οπτική γωνία του εργαζομένου όσο και του πελάτη και τα ευρήματά μας για το καθένα ήταν τα ίδια – οι εργαζόμενοι που βασίζονται στα φιλοδωρήματα αντιμετωπίζουν περισσότερη σεξουαλική παρενόχληση, αλλά μόνο όταν απαιτείται να εμπλακούν σε “εξυπηρέτηση με χαμόγελο”.
Η μελέτη υποδεικνύει ότι οι οργανισμοί παροχής υπηρεσιών μπορούν να μειώσουν τη δύναμη των πελατών και τη σεξουαλική παρενόχληση, εξαλείφοντας την εξάρτηση από το φιλοδώρημα ή/και τις απαιτήσεις για «εξυπηρέτηση με χαμόγελο».
«Πραγματικά δεν μπορείτε να έχετε και τα δύο», δήλωσε ο Kundro. «Ωστόσο, τα εστιατόρια συχνά το κάνουν – γεγονός που μπορεί να εξηγήσει γιατί η σεξουαλική παρενόχληση είναι τόσο διαδεδομένη στον κλάδο των υπηρεσιών. Η έρευνά μας δείχνει ότι η καταβολή ενός δίκαιου μισθού ή η εξάλειψη των πρακτικών φιλοδωρήματος μπορεί να μειώσει τη διαφορά ισχύος μεταξύ ενός εργαζόμενου στον τομέα των υπηρεσιών και ενός υπαλλήλου. Εναλλακτικά, οι οργανισμοί μπορούν επίσης να μειώσουν ή να εξαλείψουν τις απαιτήσεις θετικής εμφάνισης».
Για να διαβάσετε ολόκληρη τη μελέτη πατήστε ΕΔΩ.