Η θαυματουργή «βιταμίνη του ήλιου» μπορεί να περιορίσουν την εμφάνιση κολπικής μαρμαρυγής έως και κατά 32%
Η λήψη βιταμίνης D σε δόσεις υψηλότερες από τις συνιστώμενες φαίνεται πως μπορεί να προστατεύσει τους ηλικιωμένους από την κολπική μαρμαρυγή, τη συχνότερη καρδιακή αρρυθμία που αυξάνει έως και πέντε φορές τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου. Τα ευρήματα προέρχονται από ερευνητές του Πανεπιστημίου της Ανατολικής Φινλανδίας και δημοσιεύθηκαν στο American Heart Journal.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Σκόρδο: Πότε και πώς να φυτέψετε για πλούσια συγκομιδή
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Το γλυκαντικό που μπορεί να σταματήσει την τριχόπτωση σύμφωνα με μελέτη
Η σχέση της βιταμίνης D με την καρδιαγγειακή υγεία έχει απασχολήσει επανειλημμένα την επιστημονική κοινότητα. Προηγούμενες μελέτες από το Πανεπιστήμιο της Νότιας Αυστραλίας είχαν δείξει ότι η ανεπάρκεια της βιταμίνης αυξάνει τον κίνδυνο υπέρτασης και καρδιαγγειακών νοσημάτων, ενώ η επαρκής πρόσληψη ή η λήψη συμπληρωμάτων συνδέεται με μικρότερο κίνδυνο.
Η πρόσφατη φινλανδική μελέτη, με τίτλο Finnish Vitamin D Trial (FIND), πραγματοποιήθηκε την περίοδο 2012–2018 και είχε στόχο να διερευνήσει αν η συμπληρωματική χορήγηση βιταμίνης D μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων και καρκίνου. Συμμετείχαν 2.495 άτομα, άνδρες ηλικίας άνω των 60 ετών και γυναίκες άνω των 65, τα οποία χωρίστηκαν τυχαία σε ομάδα εικονικού φαρμάκου και σε δύο ομάδες που λάμβαναν καθημερινά διαφορετικές δόσεις βιταμίνης D3, 40 μικρογραμμάρια (1.600 IU) και 80 μικρογραμμάρια (3.200 IU). Όλοι οι συμμετέχοντες μπορούσαν να λαμβάνουν το προσωπικό τους συμπλήρωμα βιταμίνης D έως 20 μικρογραμμάρια (800 IU) την ημέρα, που είχε οριστεί ως η συνιστώμενη δόση για την ηλικία τους.
Κανείς από τους συμμετέχοντες δεν είχε ιστορικό καρδιαγγειακής νόσου ή καρκίνου κατά την έναρξη της μελέτης. Καθ’ όλη τη διάρκειά της, οι ερευνητές κατέγραφαν τον τρόπο ζωής, τη διατροφή και τους παράγοντες κινδύνου, ενώ περίπου το ένα πέμπτο του δείγματος υποβλήθηκε σε αναλυτικές εξετάσεις και αιματολογικούς ελέγχους.
Αναλύοντας τα στοιχεία που αντλήθηκαν από τα εθνικά μητρώα υγείας της Φινλανδίας, οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι συνολικά 190 άτομα διαγνώστηκαν με κολπική μαρμαρυγή. Από αυτά, 76 ανήκαν στην ομάδα του εικονικού φαρμάκου, 59 στην ομάδα των 40 μικρογραμμαρίων και 55 στην ομάδα των 80 μικρογραμμαρίων. Η λήψη βιταμίνης D συνδέθηκε με μείωση του κινδύνου εμφάνισης της αρρυθμίας κατά 27% στην ομάδα των 40 μικρογραμμαρίων και κατά 32% στην ομάδα των 80 μικρογραμμαρίων. Το δεύτερο ποσοστό μειώθηκε ελαφρώς, στο 30%, όταν αποκλείστηκαν οι συμμετέχοντες που λάμβαναν αντιαρρυθμικά φάρμακα.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Η Nestlé αποχωρεί από τη Συμμαχία Δράσης για το Μεθάνιο στα Γαλακτοκομικά
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | «Η μπριζόλα είναι μπριζόλα»: Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο λέει «όχι» σε όρους κρέατος για χορτοφαγικά προϊόντα
Στην υποομάδα που εξετάστηκε λεπτομερώς, η μέση συγκέντρωση βιταμίνης D στο αίμα ήταν αρχικά 75 nmol/l. Έπειτα από έναν χρόνο, τα επίπεδα αυξήθηκαν στα 100 nmol/l στην ομάδα των 40 μικρογραμμαρίων και στα 120 nmol/l στην ομάδα των 80 μικρογραμμαρίων, ενώ στην ομάδα του εικονικού φαρμάκου δεν παρατηρήθηκε ουσιαστική μεταβολή.
Οι ερευνητές εκτιμούν ότι η χορήγηση υψηλής δόσης βιταμίνης D3 μπορεί να μειώσει την πιθανότητα εμφάνισης κολπικής μαρμαρυγής σε ηλικιωμένους με γενικά καλή υγεία και επάρκεια βιταμίνης D, αν και τονίζουν την ανάγκη για περαιτέρω μελέτες σε διαφορετικούς πληθυσμούς.
Η βιταμίνη D περιέχεται σε τροφές όπως τα λιπαρά ψάρια, τα αυγά και τα ενισχυμένα τρόφιμα, ωστόσο η πρόσληψη μέσω διατροφής δεν επαρκεί πάντα για να καλύψει τις ανάγκες του οργανισμού. Όταν η έκθεση στον ήλιο είναι περιορισμένη, η λήψη συμπληρωμάτων μπορεί να αποδειχθεί απαραίτητη, πάντα υπό ιατρική καθοδήγηση.