ΑρχικήΝέαΥγείαΛιπώδες ήπαρ: Τι πρέπει να γνωρίζετε για τις τροφές που βοηθούν και...

Λιπώδες ήπαρ: Τι πρέπει να γνωρίζετε για τις τροφές που βοηθούν και εκείνες που επιβαρύνουν το συκώτι

2 λεπτά ανάγνωσης

Η σωστή διατροφή μπορεί να αντιστρέψει τη λιπώδη ηπατοπάθεια

Η λιπώδης ηπατοπάθεια είναι μια συχνή πάθηση που εμφανίζεται όταν στο ήπαρ συσσωρεύεται υπερβολικό λίπος. Αν και συχνά δεν δίνει συμπτώματα στα αρχικά της στάδια, η κατάσταση αυτή μπορεί να εξελιχθεί σε σοβαρότερες μορφές αν δεν αντιμετωπιστεί, με συνέπειες όπως ηπατική φλεγμονή, ίνωση ή ακόμη και καρκίνος του ήπατος. Υπάρχουν δύο βασικές μορφές της νόσου: Η αλκοολική λιπώδης ηπατική νόσος, που σχετίζεται με υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ, και η μη αλκοολική λιπώδης ηπατική νόσος (NAFLD), η οποία συνδέεται με την παχυσαρκία, τον διαβήτη τύπου 2 και τη φτωχή διατροφή. Η τελευταία αποτελεί σήμερα μία από τις πιο συχνές αιτίες ηπατικής δυσλειτουργίας παγκοσμίως.

- Advertisement -

Η επιστημονική κοινότητα συμφωνεί, καθώς στα πρώιμα στάδια, η λιπώδης ηπατοπάθεια είναι αναστρέψιμη, κυρίως μέσω διατροφικών παρεμβάσεων και απώλειας βάρους. Σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Gastroenterology, απώλεια μόλις 5% του σωματικού βάρους μειώνει το λίπος στο ήπαρ, ενώ απώλεια 7-10% βελτιώνει επιπλέον τη φλεγμονή και την ίνωση.

Τι να φάτε και τι να αποφύγετε

Το μυστικό δεν είναι μόνο να τρώει κανείς λιγότερο, αλλά να δίνει προτεραιότητα σε τροφές που υποστηρίζουν την ηπατική λειτουργία και περιορίζουν τη συσσώρευση λίπους. Η μεσογειακή διατροφή έχει αναγνωριστεί ως η πλέον αποτελεσματική διατροφική προσέγγιση για την αποκατάσταση της υγείας του ήπατος. Περιλαμβάνει:

- Advertisement -
  • Άφθονα λαχανικά και φρούτα
  • Δημητριακά ολικής αλέσεως
  • Όσπρια και ξηρούς καρπούς
  • Ελαιόλαδο ως κύρια πηγή λίπους
  • Ψάρι αντί για κόκκινο κρέας

Μια κλινική δοκιμή του Journal of Hepatology έδειξε ότι ακόμη και χωρίς σημαντική απώλεια βάρους, όσοι ακολουθούσαν μεσογειακή διατροφή παρουσίασαν μείωση του λίπους στο ήπαρ και βελτίωση της ευαισθησίας στην ινσουλίνη.

Οι τροφές που επιβαρύνουν το ήπαρ είναι κυρίως:

- Advertisement -
  • Ζάχαρη και ραφιναρισμένοι υδατάνθρακες (λευκό ψωμί, γλυκά, αναψυκτικά)
  • Κορεσμένα λίπη (λιπαρά κρέατα, βούτυρο, τηγανητά)
  • Τρανς λιπαρά (συσκευασμένα σνακ, fast food)

Μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Hepatology διαπίστωσε ότι ακόμη και η απλή μείωση της ζάχαρης, ειδικά από ζαχαρούχα ποτά, οδηγεί σε σημαντική μείωση του ηπατικού λίπους, ακόμη και χωρίς απώλεια βάρους.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.