ΑρχικήυγείαΑυτά τα ποτά προκαλούν 2,2 εκ. νέες περιπτώσεις διαβήτη τύπου 2 και 1,2 εκ. καρδιαγγειακών...

Αυτά τα ποτά προκαλούν 2,2 εκ. νέες περιπτώσεις διαβήτη τύπου 2 και 1,2 εκ. καρδιαγγειακών παθήσεων κάθε χρόνο

5 λεπτά ανάγνωσης

Ποιες χώρες πλήττονται ιδιάιτερα από ασθένειες που σχετίζονται με την κατανάλωση τους

Φαίνεται πλέον επιτακτική η ανάγκη για μείωση της κατανάλωσης σακχάρων, ιδιαίτερα όσον αφορά τα δημοφιλή ροφήματα. Σύμφωνα με μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Nature Medicine, εκτιμάται ότι κάθε χρόνο παγκοσμίως καταγράφονται 2,2 εκατομμύρια νέες περιπτώσεις διαβήτη τύπου 2 και 1,2 εκατομμύρια νέες περιπτώσεις καρδιαγγειακών παθήσεων, οι οποίες συνδέονται άμεσα με την κατανάλωση σακχαρούχων ποτών.

- Advertisement -

Ειδικότερα στις αναπτυσσόμενες χώρες, ο αριθμός των περιπτώσεων είναι ιδιαίτερα απογοητευτικός. Στην υποσαχάρια Αφρική, η μελέτη διαπίστωσε ότι τα σακχαρούχα ποτά συνέβαλαν σε περισσότερο από το 21% όλων των νέων περιπτώσεων διαβήτη. Στη Λατινική Αμερική και την Καραϊβική αντίστοιχα, συνέβαλαν σχεδόν στο 24% των νέων περιπτώσεων διαβήτη και περισσότερο από το 11% των νέων περιπτώσεων καρδιαγγειακής νόσου.

- Advertisement -

Η Κολομβία, το Μεξικό και η Νότια Αφρική είναι χώρες που έχουν πληγεί ιδιαίτερα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης. Περισσότερο από το 48% όλων των νέων περιπτώσεων διαβήτη στην Κολομβία αποδόθηκε στην κατανάλωση σακχαρούχων ποτών, ενώ περίπου το ένα τρίτο όλων των νέων περιπτώσεων διαβήτη στο Μεξικό συνδέθηκε επίσης με την κατανάλωση αυτών των ποτών. Στη Νότια Αφρική, το 27,6% των νέων περιπτώσεων διαβήτη και το 14,6% των περιπτώσεων καρδιαγγειακών παθήσεων οφείλονταν στην πρόσληψη των ποτών.

Τι προκαλούν, όμως, στο σώμα τα συγκεκριμένα ροφήματα; Όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, τα ποτά με πρόσθετα σάκχαρα χωνεύονται γρήγορα, προκαλώντας αύξηση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα με μικρή θρεπτική αξία. Η τακτική κατανάλωση με την πάροδο του χρόνου οδηγεί σε αύξηση του σωματικού βάρουςαντίσταση στην ινσουλίνη και μια σειρά από μεταβολικά προβλήματα που συνδέονται με τον διαβήτη τύπου 2 και τις καρδιακές παθήσεις, δύο από τις κύριες αιτίες θανάτου παγκοσμίως.

- Advertisement -

«Τα σακχαρούχα ποτά διατίθενται και πωλούνται σε μεγάλο βαθμό σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος. Αυτές οι κοινότητες όχι μόνο καταναλώνουν επιβλαβή προϊόντα, αλλά συχνά είναι και λιγότερο καλά προετοιμασμένες για να αντιμετωπίσουν τις μακροπρόθεσμες συνέπειες για την υγεία», επισημαίνει ο Δρ. Dariush Mozaffarian, ανώτερος συγγραφέας της μελέτης και διευθυντής του Ινστιτούτου Food is Medicine της Σχολής Επιστήμης της Διατροφής Friedman του Πανεπιστημίου Tufts.

Καθώς οι χώρες αναπτύσσονται και τα εισοδήματα αυξάνονται, τα σακχαρούχα ποτά γίνονται πιο προσιτά και επιθυμητά, λένε οι συγγραφείς. Οι άνδρες είναι πιο πιθανό να υποστούν τις συνέπειες της κατανάλωσής τους, σε σύγκριση με τις γυναίκες, όπως και οι νεότεροι ενήλικες σε σύγκριση με τους μεγαλύτερους σε ηλικία, σημειώνουν.

Οι συγγραφείς της μελέτης ζητούν μια πολύπλευρη προσέγγιση, που θα περιλαμβάνει εκστρατείες δημόσιας υγείας, ρύθμιση της διαφήμισης των σακχαρούχων ποτών, καθώς και την φορολόγησή τους. Ορισμένες χώρες έχουν ήδη λάβει μέτρα προς αυτή την κατεύθυνση. Για παράδειγμα, το Μεξικό, όπου η κατανάλωση σακχαρούχων ποτών είναι από τις υψηλότερες στον κόσμο, επέβαλε φόρο σε αυτά το 2014. Τα πρώτα αποτελέσματα δείχνουν ότι ο φόρος βοήθησε στη μείωση της κατανάλωσης, ειδικά στους ανθρώπους με χαμηλότερο εισόδημα.

«Εντούτοις, θα πρέπει να παρθούν περισσότερα μέτρα, ιδίως στις χώρες της Λατινικής Αμερικής και της Αφρικής, όπου η κατανάλωση είναι υψηλή και οι συνέπειες για την υγεία σοβαρές», συνοψίζει ο Δρ. Mozaffarian.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.