Οι νέοι συχνά έχουν ελάχιστο λόγο στις αποφάσεις και τις πολιτικές που αποσκοπούν στη βελτίωση της υγείας τους. Αλλά, δεν υπάρχει κανείς πιο κατάλληλος από αυτή τη γενιά νέων Ευρωπαίων, για να πει στους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής τι πρέπει να αλλάξει και πώς. Τι θα γινόταν αν είχαν την εξουσία να βοηθήσουν στη σύνταξη αυτών των πολιτικών και να γίνουν οι δικοί τους παράγοντες αλλαγής;
Θέλετε να τερματίσετε την παχυσαρκία μεταξύ των εφήβων; Τότε, το να ακούσετε τις λύσεις τους είναι ένα σημαντικό πρώτο βήμα, όπως αναφέρει μια διεθνής ομάδα ερευνητών που συνεργάζονται με τους νέους για να σχεδιάσουν νέες πολιτικές.
Ενώ οι απόψεις των νέων σχετικά με τα αίτια – και τις λύσεις – είναι «κρίσιμες», μπορούν να αγνοηθούν από πολιτικούς και ειδικούς στον τομέα της υγείας, λέει ο Knut-Inge Klepp, διάσημος ειδικός στην προώθηση της υγείας των εφήβων. Είναι ο κύριος ερευνητής του CO-CREATE, ενός έργου που καλύπτει τα κενά στην έρευνα για την παχυσαρκία, εστιάζοντας στις προοπτικές των εφήβων.
«Για να εφαρμοστούν οι πολιτικές και να διασφαλιστεί ο αντίκτυπος τους, είναι ζωτικής σημασίας να συμμετέχουν οι νέοι στο σχεδιασμό τους», εξήγησε ο καθηγητής Klepp. «Είναι αυτοί που γνωρίζουν πώς μια παρέμβαση μπορεί να τους επηρεάσει και πόσο σχετική είναι».»
Με αυτό κατά νου, το έργο συγκέντρωσε εφήβους (ηλικίας 16-18 ετών) σε πέντε ευρωπαϊκές χώρες για να βοηθήσει στο σχεδιασμό τρόπων μείωσης της εφηβικής παχυσαρκίας. Συνεργαζόμενοι σε ομάδες που ονομάζονται Συμμαχίες Νεολαίας, οι νέοι που συμμετέχουν στο πρόγραμμα CO-CREATE έχουν αναπτύξει πολυάριθμες ιδέες πολιτικής.
«Φέρνουν παράγοντες που εμείς ως επαγγελματίες και ενήλικες μπορεί να μην έχουμε εξετάσει», πρόσθεσε.
Ακούγοντας τη νεολαία
Οι έφηβοι που συμμετέχουν στις Συμμαχίες Νεολαίας στη Νορβηγία πρότειναν πολιτικές για τη διάθεση εγκαταστάσεων άσκησης σε σχολεία εκτός σχολικών ωρών και για τον περιορισμό της εμπορίας πρόχειρου φαγητού. Έθεσαν επίσης το πρόβλημα ότι η υγιεινή διατροφή είναι πιο ακριβή, καθώς τα περισσότερα πρόχειρα τρόφιμα είναι φθηνότερα από τα υγιεινά τρόφιμα.
«Εάν μπορέσουμε να περιορίσουμε την εμπορία των ανθυγιεινών τροφίμων και να ενισχύσουμε την εμπορία υγιεινών τροφίμων, τότε οι συμπεριφορές μπορεί να αλλάξουν», δήλωσε ένα μέλος της συμμαχίας της Νορβηγίας στους ερευνητές.
Στην Ολλανδία, οι Συμμαχίες Νεολαίας στο Amsterdam και το Almere πρότειναν πρωτοβουλίες όπως μαθήματα εκπαιδευτικής μαγειρικής και σχολικά κυλικεία με «ζεστό, υγιεινό και νόστιμο φαγητό» που στην πραγματικότητα θα παρασκευάζεται από τους ίδιους τους μαθητές. Η ιδέα είναι να προωθηθούν συνταγές που μοιράζονται οι μαθητές.
Οι Ολλανδοί έφηβοι πρότειναν επίσης φόρο ζάχαρης (ανά γραμμάριο ζάχαρης) για να αυξήσουν την ευαισθητοποίηση και να πείσουν τη βιομηχανία να μειώσει την ποσότητα ζάχαρης στα προϊόντα τους. Ζήτησαν επίσης εκπτώσεις στις τιμές των υγιεινών τροφίμων και ποτων και να τοποθετηθούν τα προϊόντα αυτά σε εξέχουσες τοποθεσίες στα σούπερ μάρκετ για να ενθαρρυνθούν οι αγορές.
Οι Συμμαχίες Νεολαίας στην Πολωνία και την Πορτογαλία στόχευσαν επίσης τα σούπερ μάρκετ, προτείνοντας πρωτοβουλίες που αποσκοπούν στο να καταστήσουν τα υγιεινά τρόφιμα πιο εμφανή. Οι Πολωνοί έφηβοι εξέφρασαν ανησυχία ότι η υπερβολική διαθεσιμότητα ανθυγιεινών προϊόντων στα καταστήματα οδηγεί σε ανθυγιεινές επιλογές τροφίμων. Οι έφηβοι στην Πορτογαλία πρότειναν τα σούπερ μάρκετ να περιορίζουν την εμφάνιση ανθυγιεινών προϊόντων που βρίσκονται πλησιέστερα στις εισόδους και κοντά σε σημεία των ταμείων.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι έφηβοι που συμμετέχουν στις Συμμαχίες Νεολαίας στο Greenwich πρότειναν τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για την ενθάρρυνση υγιεινών διατροφικών συνηθειών. Επί του παρόντος, οι νέοι βομβαρδίζονται με το μάρκετινγκ πρόχειρων τροφίμων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Για να αντιμετωπιστεί αυτό και να προστατευθούν τα παιδιά από το εμπόριο ανθυγιεινών προϊόντων, η ομάδα πρότεινε τη δημιουργία λογαριασμών κοινωνικών μέσων (σε σχολικό επίπεδο, αλλά και σε κοινοτικό και εθνικό επίπεδο) που προωθούν υγιεινά τρόφιμα μεταξύ των νέων.
Σύμφωνα με τον καθηγητή Klepp, οι έφηβοι που συμμετέχουν στο έργο έχουν αναπτύξει ένα ευρύ φάσμα ιδεών – από το δωρεάν πόσιμο νερό σε δημόσιους χώρους έως την τοποθέτηση ισχυρών μηνυμάτων σε προϊόντα γρήγορου φαγητού σχετικά με τις επιπτώσεις τους στο περιβάλλον.
Ένας έφηβος που συμμετείχε στις Συμμαχίες Νεολαίας είπε στους ερευνητές: «Νοιαζόμαστε πραγματικά για την αλλαγή του συστήματος … έχουμε καλές ιδέες… που δεν έχουν σκεφτεί, και τα κότσια να σκεφτούμε εκ νέου.”
Ένα άλλο μέλος υπογράμμισε επίσης τη σημασία της συνεργασίας: «Ελπίζω ότι οι άνθρωποι που συμμετέχουν θα δουν ότι υπάρχει μια ολόκληρη γενιά πρόθυμη να αλλάξει την κοινωνία μας προς το καλύτερο και ότι είμαστε πολύ αποφασισμένοι να συνεργαστούμε μαζί τους για την επίτευξη αυτού του στόχου».
Μετατρέποντας τις ιδέες των εφήβων σε δράση
«Έχουμε εργαστεί αρκετά για τη δημιουργία φόρουμ διαλόγου όπου φέρνουμε σε επαφή εφήβους και επαγγελματίες λομπίστες και πολιτικούς», δήλωσε ο καθηγητής Klepp.
Το κλειδί σε αυτό είναι να διασφαλίσουμε ότι όλοι μπορούν να συμμετάσχουν σε ίσα επίπεδα. Έτσι, οι ενήλικες παρουσιάζονται απαριθμώντας τα ενδιαφέροντά τους – και όχι τους τίτλους εργασίας τους – και οι συναντήσεις οργανώνονται από τους εφήβους.
Η δουλειά των ερευνητών της CO-CREATE είναι τώρα να αξιολογήσουν τις προτάσεις που συνέταξαν οι Συμμαχίες Νεολαίας. Λαμβάνοντας μια προσέγγιση από τη βάση προς την επάνω, οι πιο ελπιδοφόρες θα διατεθούν στις τοπικές και εθνικές αρχές για να αξιοποιήσουν τη στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη διατροφή, το υπερβολικό βάρος και την παχυσαρκία.
Με την εφαρμογή αυτού του μοντέλου για τον τρόπο συμμετοχής των νέων, ο στόχος της CO-CREATE είναι να διασφαλίσει ότι οι φωνές των νέων δεν λείπουν από τις στρατηγικές και τις πολιτικές που τους επηρεάζουν.
«Οι νέοι έχουν θέσει τις προτεραιότητες με βάση τις πολιτικές που συζητούνται από τις διάφορες συμμαχίες νεολαίας», εξήγησε ο καθηγητής Klepp. «Επέλεξαν τις πολιτικές που θέλουν να ακολουθήσουν και να συζητήσουν περαιτέρω. Θα είμαστε αυτοί που θα λάβουν τις προτάσεις πολιτικής και θα τις προωθήσουμε».»
Πηγή: HORIZON – The EU Research & Innovation Magazine