Ένας απλός μεταγευματικός δείκτης ανοίγει τον δρόμο για την εξατομικευμένη διατροφή ακριβείας, σύμφωνα με νέα έρευνα
Μια νέα μελέτη, η οποία δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Life Metabolism, έφερε στο φως μια σημαντική ανακάλυψη στον τομέα της διατροφικής επιστήμης. Οι ερευνητές αναφέρουν ότι ένας μοναδικός βιοδείκτης στο αίμα, ο οποίος μετράται μία ώρα μετά το γεύμα (1-hour postprandial SPARC ή SPARC-1H), μπορεί να προβλέψει ποιοι άνθρωποι θα έχουν το μεγαλύτερο όφελος από την υιοθέτηση της μεσογειακής διατροφής.
Η ανακάλυψη αυτή αποτελεί ένα από τα πιο ξεκάθαρα παραδείγματα μέχρι σήμερα για το πώς η διατροφή ακριβείας μπορεί να εντοπίσει εξατομικευμένες διατροφικές αντιδράσεις χρησιμοποιώντας μια απλή εξέταση αίματος, αντί για περίπλοκα μοντέλα πολλαπλών ωμικών αναλύσεων.
Η δύναμη του SPARC-1H
Της έρευνας ηγήθηκαν οι Δρ. Jiqiu Wang και Guang Ning από το Νοσοκομείο Ruijin του Πανεπιστημίου Shanghai Jiao Tong, οι οποίοι πραγματοποίησαν μια τυχαιοποιημένη ελεγχόμενη δοκιμή σίτισης διάρκειας έξι μηνών. Σε αυτήν συμμετείχαν 235 ενήλικες Κινέζοι με υπερβολικό βάρος ή παχυσαρκία και προδιαβήτη.
Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε τρία διατροφικά μοτίβα με περιορισμό θερμίδων: Tη μεσογειακή διατροφή, την παραδοσιακή διατροφή Jiangnan ή μια δίαιτα ελέγχου που αντικατόπτριζε τις σύγχρονες διατροφικές συνήθειες της Σαγκάης. Όλοι οι συμμετέχοντες κατανάλωναν ελεγχόμενα γεύματα πέντε ημέρες την εβδομάδα, με θερμιδικό έλλειμμα 25%.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Κρέμες νυκτός: Οι πολύ γνωστές μάρκες που κρύβουν σοβαρούς κινδύνους για την επιδερμίδα – Εργαστηριακό τεστ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | «Πουλάμε σκ@@@ για φτωχούς», είπε στέλεχος κολοσσού τροφίμων και απολύθηκε!
Κατά τη διάρκεια της δοκιμής, οι ερευνητές μέτρησαν τα επίπεδα της κυκλοφορούσας SPARC, μιας εκκρινόμενης πρωτεΐνης που συνδέεται με τη φλεγμονή του λιπώδους ιστού, σε κατάσταση νηστείας, μία ώρα και δύο ώρες μετά την πρόσληψη γλυκόζης. Διαπίστωσαν ότι μόνο το επίπεδο SPARC-1H κατά τη βασική μέτρηση, και όχι το επίπεδο νηστείας ή το δίωρο, προέβλεπε το μέγεθος της μεταβολικής βελτίωσης στην ομάδα της μεσογειακής διατροφής.
Συγκεκριμένα, τα άτομα με χαμηλότερο αρχικό επίπεδο SPARC-1H παρουσίασαν μεγαλύτερες βελτιώσεις στην αντίσταση στην ινσουλίνη, στην ινσουλίνη νηστείας και στη γλυκόζη νηστείας, μετά από έξι μήνες τήρησης της διατροφής υπό θερμιδικό περιορισμό. Αυτό το προγνωστικό μοτίβο δεν παρατηρήθηκε στις ομάδες της διατροφής Jiangnan ή της δίαιτας ελέγχου, γεγονός που υποδηλώνει μια μεταβολική αλληλεπίδραση ειδική για τη συγκεκριμένη δίαιτα.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Αποσύρεται κατεψυγμένο μπρόκολο από τα ψυγεία αλυσίδων σούπερ μάρκετ λόγω επικίνδυνου βακτηρίου
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μολυσμένο βρεφικό γάλα: Στο φως τα «έγγραφα της ντροπής» για την κακή λειτουργία της ByHeart – Φόβοι για διεθνή διασπορά του κινδύνου
Περαιτέρω αναλύσεις έδειξαν ότι το SPARC-1H συνδεόταν στενά με αλλαγές σε συγκεκριμένα λιπιδιωματικά προφίλ, ιδιαίτερα με μειώσεις σε διάφορα είδη πλασμαλογόνων που σχετίζονται με την κατανάλωση κόκκινου κρέατος και τη μεταβολική φλεγμονή. Αυτές οι αλλαγές στα λιπίδια ήταν χαρακτηριστικές της μεσογειακής διατροφής και πιθανώς εξηγούν γιατί το SPARC-1H λειτουργεί ως επιλεκτικός προγνωστικός δείκτης για αυτό το διατροφικό πρότυπο.
Η μελέτη αποκάλυψε επίσης ότι διαφορετικά διατροφικά πρότυπα ενδέχεται να απαιτούν διαφορετικούς προγνωστικούς δείκτες. Ενώ το SPARC-1H προέβλεψε μεταβολικές βελτιώσεις μόνο στην ομάδα της μεσογειακής διατροφής, ο δείκτης SPARC νηστείας, και όχι ο μεταγευματικός SPARC, συσχετίστηκε με βελτιώσεις μεταξύ των συμμετεχόντων που ακολουθούσαν την παραδοσιακή διατροφή Jiangnan. Αυτό καταδεικνύει ότι οι βιοδείκτες πρέπει να ερμηνεύονται σε συγκεκριμένα διατροφικά πλαίσια και να μην εφαρμόζονται καθολικά.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | 5 λόγοι για τους οποίους εξακολουθείτε να πεινάτε μετά το φαγητό και τι μπορείτε να κάνετε για να νιώθετε χορτάτοι