ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΗ απενοχοποίηση της πατάτας: Κάνουν καλό στην εφηβεία!

Η απενοχοποίηση της πατάτας: Κάνουν καλό στην εφηβεία!

3 λεπτά ανάγνωσης

Η εφηβεία είναι μια κρίσιμη περίοδος για την εξέλιξη των καρδιομεταβολικών παραγόντων κινδύνου που επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό από τη διατροφή και τον τρόπο ζωής. Η κατανόηση αυτών των παραγόντων κινδύνου είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη αποτελεσματικών διατροφικών οδηγιών για την πρόληψη ασθενειών που στοχεύουν σε αυτήν την κρίσιμη ηλικιακή περίοδο. 

Πρόσφατα δημοσιευμένη έρευνα στο British Journal of Nutrition διαπίστωσε ότι τα κορίτσια 9-17 ετών που κατανάλωναν έως και ένα φλιτζάνι πατάτες καθημερινά δεν είχαν αυξημένο κίνδυνο να γίνουν υπέρβαρα ή να αναπτύξουν υψηλή αρτηριακή πίεση, δυσλιπιδαιμία ή μειωμένη γλυκόζη νηστείας στην ύστερη εφηβεία.

- Advertisement -

Σύμφωνα με τις Διατροφικές Κατευθυντήριες Γραμμές για τους Αμερικανούς 2020-2025, τα κορίτσια ηλικίας 9 – 18 ετών ενθαρρύνονται να καταναλώνουν 1½ έως 3 φλιτζάνια ισοδύναμα λαχανικά ανά ημέρα, ανάλογα με τις θερμιδικές τους ανάγκες, αλλά τα περισσότερα δεν πληρούν αυτές τις οδηγίες. Σε αυτή τη μελέτη, τα υψηλότερα επίπεδα κατανάλωσης πατάτας κυμαίνονταν από 1/5 έως 1 φλιτζάνι την ημέρα και σε αυτό το επίπεδο, δεν παρατηρήθηκαν ανεπιθύμητες ενέργειες.

«Τα αποτελέσματά μας δείχνουν ότι οι πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά πατάτες μπορούν να αποτελούν μέρος μιας υγιεινής διατροφής σε νεαρά κορίτσια κατά τη διάρκεια αυτής της σημαντικής περιόδου ανάπτυξης», λέει η Lynn L. Moore, DSc, MPH, Πανεπιστήμιο της Βοστώνης, ανώτερη συγγραφέας της μελέτης. «Υπάρχουν αυξανόμενες ενδείξεις ότι η συνολική ποιότητα της διατροφής είναι αυτό που πραγματικά έχει σημασία για τη διατήρηση της υγείας της καρδιάς. Οι πατάτες είναι μια προσιτή τροφή, με μια σειρά από πολύτιμα θρεπτικά συστατικά, και η έρευνά μας δείχνει ότι η μέτρια πρόσληψη πατάτας, μαζί με πολλά άλλα είδη λαχανικών, μπορεί να αποτελεί τακτικό μέρος μιας υγιεινής διατροφής».

- Advertisement -

Η υψηλότερη πρόσληψη όλων των μορφών πατάτας (συμπεριλαμβανομένης της τηγανητής) κατά τη διάρκεια των «δυο» ετών από εννέα έως 11 συνδέθηκε με υψηλότερη πρόσληψη καλίου και διαιτητικών ινών, καθώς και βιταμίνης C, βιταμίνης Β6 και μαγνησίου. 

Οι ερευνητές ανέλυσαν δεδομένα από σχεδόν 2.000 έφηβες σε μία διαχρονική μελέτη για την ανάπτυξη της παχυσαρκίας και άλλων καρδιαγγειακών ασθενειών σε έφηβα κορίτσια.

- Advertisement -
  • Για τα κορίτσια ηλικίας 9-11 ετών, οι ερευνητές ανέλυσαν δεδομένα σχετικά με τη συνολική πρόσληψη πατάτας (λευκής και γλυκιάς) καθώς και ξεχωριστή πρόσληψη τηγανητών και μη τηγανητών πατατών.
  • Για τα κορίτσια ηλικίας 9-17 ετών, οι ερευνητές ανέλυσαν δεδομένα για τη συνολική πρόσληψη πατάτας (λευκής και γλυκιάς).

Οι ερευνητές αναγνωρίζουν περιορισμούς στη μελέτη, όπως η εξάρτηση από τις αυτοαναφερόμενες διατροφικές προσλήψεις από εφήβους που μπορεί να είχαν δυσκολία να εκτιμήσουν με ακρίβεια το μέγεθος της μερίδας και να αναφέρουν λεπτομέρειες. Ωστόσο, γονείς και άλλοι φροντιστές συμμετείχαν ενεργά στην ολοκλήρωση αυτών των αρχείων δίαιτας, ειδικά κατά τα προηγούμενα χρόνια της μελέτης. Οι ερευνητές δεν μπόρεσαν να αξιολογήσουν τις επιπτώσεις των πολύ υψηλών επιπέδων πρόσληψης πατάτας, καθώς λίγα κορίτσια ανέφεραν ότι κατανάλωναν περισσότερο από ένα φλιτζάνι ισοδύναμο πατάτας την ημέρα. Δεν μπόρεσαν επίσης να αναλύσουν τυχόν διαφορές μεταξύ της κατανάλωσης λευκής και γλυκοπατάτας, δεδομένης της χαμηλής πρόσληψης γλυκοπατάτας στον πληθυσμό της μελέτης. 

Πηγή: EurekAlert

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.