Το βότανο που πρέπει να καταναλώνεται με ισορροπία και επίγνωση
Συχνά θεωρείται απλώς διακοσμητικό στοιχείο σε ένα πιάτο, όμως ο μαϊντανός είναι πολύ περισσότερα από μια απλή γαρνιτούρα. Σύμφωνα με το WebMD, πρόκειται για ένα βότανο πλούσιο σε βιταμίνες, μέταλλα και αντιοξειδωτικά. Μόλις μία κουταλιά της σούπας μαϊντανό μπορεί να καλύψει πάνω από το 70% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης βιταμίνης Κ, ενώ περιέχει απιγενίνη, μια φλαβόνη με ισχυρές αντικαρκινικές ιδιότητες.
Εκτός από τις αντιοξειδωτικές του δράσεις, ο μαϊντανός συμβάλλει και στη σωστή λειτουργία του πεπτικού συστήματος. Όπως αναφέρει το The Healthy, βοηθά στη μείωση του φουσκώματος και προάγει την καλύτερη πέψη, χάρη στις ενώσεις που διευκολύνουν την αποβολή αερίων. Παράλληλα, σύμφωνα με το Real Simple, προστατεύει το στομάχι μειώνοντας τη φλεγμονή και τα αποτελέσματα του άγχους, ενώ οι φυτικές του ίνες συμβάλλουν στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας. Μισό φλιτζάνι μαϊντανού παρέχει πάνω από ένα γραμμάριο φυτικών ινών.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Η μεγάλη πτώση του plant-based: Γιατί ο κόσμος εγκαταλείπει τα φυτικά υποκατάστατα
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Θάνατος μικρού παιδιού σε μαζική τροφική δηλητηρίαση – 350 κρούσματα από άγνωστο τρόφιμο
Πέρα από τη βοήθεια στην πέψη, ο μαϊντανός λειτουργεί και ως φυσικό διουρητικό. Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Journal of Ethnopharmacology, έδειξε ότι το εκχύλισμα σπόρων μαϊντανού αυξάνει την παραγωγή ούρων, πιθανώς επηρεάζοντας τον τρόπο που τα νεφρά ρυθμίζουν το νάτριο και το κάλιο. Έτσι, συμβάλλει στην αποβολή περιττών υγρών από τον οργανισμό.
Η επιστημονική έρευνα υποδεικνύει επίσης ότι τα εκχυλίσματα μαϊντανού ενδέχεται να βοηθούν στην πρόληψη του καρκίνου. Μελέτη του 2015 στο Journal of the Science of Food and Agriculture κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα εκχυλίσματα από φύλλα και μίσχους του βοτάνου προστατεύουν τα κύτταρα από βλάβες στο DNA και επιβραδύνουν τη μετανάστευση ορισμένων καρκινικών κυττάρων του μαστού. Αυτό καθιστά τον μαϊντανό έναν πιθανό σύμμαχο στην καταπολέμηση του οξειδωτικού στρες και της καρκινογένεσης.
Οι δυσάρεστες συνέπειες
Ωστόσο, παρά τα πολλά οφέλη του, η υπερβολική κατανάλωση μαϊντανού μπορεί να έχει δυσάρεστες συνέπειες. Όπως αναφέρει η Cymbiotika, το βότανο μπορεί να μειώσει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα, προκαλώντας υπογλυκαιμία σε ευαίσθητα άτομα, ενώ σε μεγάλες ποσότητες ενδέχεται να προκαλέσει ηπατική τοξικότητα, ιδιαίτερα όταν καταναλώνεται σε μορφή συμπυκνωμένων εκχυλισμάτων ή ελαίων. Για τις έγκυες γυναίκες, ο μαϊντανός απαιτεί ακόμη μεγαλύτερη προσοχή. Σύμφωνα με το Healthline, οι ενώσεις μυριστικίνη και απιόλη που περιέχονται στο φυτό μπορούν να προκαλέσουν συσπάσεις της μήτρας όταν καταναλώνονται σε υψηλές ποσότητες, αυξάνοντας τον κίνδυνο αποβολής. Η FirstCry Parenting προειδοποιεί επίσης ότι η μυριστικίνη μπορεί να επηρεάσει τον καρδιακό ρυθμό του εμβρύου, ενώ το έλαιο μαϊντανού έχει συσχετιστεί με νεφρική βλάβη και επιληπτικές κρίσεις.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | “Ψεύτικη Βανίλια”: Τι κρύβεται πίσω από τη συνθετική βανιλίνη που βάζουμε στα γλυκά μας
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πανικός στις μεγαλύτερες αλυσίδες πίτσας – Παγκόσμιος κολοσσός τους πούλησε μολυσμένα τυριά
Ο μαγειρεμένος μαϊντανός θεωρείται ασφαλέστερη επιλογή, καθώς το μαγείρεμα μειώνει την περιεκτικότητα σε επικίνδυνες ουσίες. Παρόλα αυτά, οι ειδικοί συνιστούν μέτρο και προσοχή, ιδιαίτερα σε εγκύους και άτομα με χρόνιες παθήσεις.
