ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΜέχρι πόσα αυγά μπορούμε να φάμε την ημέρα; Τι λέει η ιατρική...

Μέχρι πόσα αυγά μπορούμε να φάμε την ημέρα; Τι λέει η ιατρική σχολή του Harvard

3 λεπτά ανάγνωσης

Η παρουσία χοληστερόλης στον κρόκο αυγού και η επιπτώσεις της στην υγεία, έχουν γίνει αντικείμενο μελέτης πολλές φορές με αντικρουόμενα συμπεράσματα.

To αυγό είναι ένα δημοφιλές και εύκολο τρόφιμο που καταναλώνεται παγκοσμίως και χωρίς θρησκευτικούς ή πολιτιστικούς περιορισμούς. Τα αυγά είναι αποδεδειγμένα πηγή βιοδιαθέσιμης πρωτεΐνης ενώ έχουν υψηλή διατροφική αξία, με πολλές αντιοξειδωτικές, αντικαρκινικές και αντιμικροβιακές ιδιότητες και, μια από τις μοναδικές φυσικές πηγές βιταμίνης D στη διατροφή.

- Advertisement -

Οι κρόκοι αυγών όμως έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε χοληστερόλη, γεγονός που είχε οδηγήσει τους επιστήμονες στο συμπέρασμα ότι μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων, ενώ ταυτόχρονα είναι και η αιτία της σύγχυσης και των διαφωνιών για το πόσα αυγά μπορούμε να καταναλώνουμε. Μόνο το 2020, δημοσιεύτηκαν τρεις διαφορετικές μελέτες και όλες κατέληξαν σε διαφορετικά συμπεράσματα!

Να θυμίσουμε ότι σε μία μελέτη του 2019 αναφέρθηκε πως η πρόσληψη επιπλέον 300 χιλιοστόγραμμα χοληστερόλης την ημέρα (ο κρόκος περιέχει περίπου 200 χιλιοστόγραμμα ανά αυγό), αύξησε τον κίνδυνο καρδιακών προβλημάτων. Αν και η μελέτη είχε περιορισμούς καθώς ήταν πειραματική σε ανθρώπους και η συνολική πρόσληψη χοληστερόλης μετρήθηκε από την συνολική διατροφή, οι ερευνητές συνέστησαν πως η κατανάλωση κατά μέσο όρο τριών έως τεσσάρων αυγών την εβδομάδα είναι μία προσεκτική προσέγγιση καθώς δεν παρατηρήθηκε συσχέτιση σε προβλήματα καρδιάς σε όσους κατανάλωναν αυτή την ποσότητα αυγών.

- Advertisement -

Πρόσφατη μελέτη όμως, διαπίστωσε ότι το μεγαλύτερο μέρος της χοληστερόλης στον οργανισμό, δεν προέρχεται από τη διατροφή, αλλά παράγεται από το συκώτι.  Η διατροφική χοληστερόλη έχει μικρή επίδραση στα επίπεδα της ολικής και της «κακής» LDL χοληστερόλης στο αίμα. Αντίθετα, είναι τα κορεσμένα λίπη των τροφίμων που αυξάνουν αυτά τα επίπεδα στο αίμα. Και τα κορεσμένα λιπαρά στη διατροφή μπορούν να κάνουν το συκώτι να παράγει πολλή χοληστερόλη.

Σύμφωνα με άρθρο του Harvard, ενώ ακόμα δεν υπάρχει σαφής και συγκεκριμένη απάντηση για το μέχρι πόσα αυγά μπορούμε να καταναλώνουμε, ο μέσος υγιής άνθρωπος πιθανότατα δεν ζημιώνεται από την κατανάλωση έως και επτά αυγών την εβδομάδα, δηλαδή μπορείτε να καταναλώνετε άφοβα 1 αυγό την ημέρα. 

- Advertisement -

Σύμφωνα επίσης με το Cleveland Clinic εάν έχετε καρδιαγγειακή νόσο ή υψηλό επίπεδο χοληστερόλης, θα πρέπει να περιορίσετε την κατανάλωση αυγών σε μόλις τρία έως τέσσερα ολόκληρα αυγά την εβδομάδα. Αντίθετα η θέση του Heart Foundation είναι ότι οι καταναλωτές που διατρέχουν  αυξημένο κίνδυνο καρδιακής νόσου μπορούν να τρώνε έως και έξι αυγά την εβδομάδα  ως μέρος μιας υγιεινής διατροφής για την καρδιά.

Να σημειωθεί επιπλέον ότι μελέτες έχουν δείξει, πως η χοληστερόλη για άτομα 65 ετών και άνω επηρεάζεται λιγότερο από τη διατροφή τους σε σχέση με άτομα ηλικίας 30 ετών και κάτω, επομένως μπορούν να καταναλώνουν έως και δύο ολόκληρα αυγά την ημέρα εάν έχουν φυσιολογικά επίπεδα χοληστερόλης.

Τα συμπεράσματα των παραπάνω αναφορών και μελετών αν και είναι συγκεχυμένα καταλήγουν σε ένα και μόνο συμπέρασμα: τα αυγά είναι μία θρεπτική τροφή, σχετικά χαμηλά σε θερμίδες και κορεσμένα λιπαρά, και πλούσια σε πρωτεΐνες, βιταμίνες και μέταλλα αλλά δεν πρέπει να καταναλώνουμε πάνω από ένα καθημερινά, για να συνεχίσουν να είναι μέλη της ομάδας τροφίμων που κάνουν καλό στην υγεία μας.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.