ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΜπορείτε να εμπιστευτείτε τις διατροφικές συμβουλές του Tik Tok; Τι βρήκαν Αυστραλοί...

Μπορείτε να εμπιστευτείτε τις διατροφικές συμβουλές του Tik Tok; Τι βρήκαν Αυστραλοί επιστήμονες

4 λεπτά ανάγνωσης

Η παραπληροφόρηση στη διατροφή είναι ένα φαινόμενο που εξαπλώνεται ταχύτατα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, επηρεάζοντας κυρίως τους εφήβους και τους νεαρούς ενήλικες.

Μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Nutrients, αποκαλύπτει ότι οι αλγόριθμοι των social media δίνουν προτεραιότητα στην αλληλεπίδραση (engagement) έναντι της ακρίβειας, διευκολύνοντας έτσι τη διάδοση παραπλανητικών ή επιβλαβών διατροφικών πληροφοριών.

- Advertisement -

Με περισσότερους από ένα δισεκατομμύριο ενεργούς χρήστες κάθε μήνα, οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν πλέον βασική πηγή πληροφόρησης για τη διατροφή και την υγεία. Ειδικά οι νέοι ηλικίας 10-29 ετών, που αποτελούν την πλειονότητα των χρηστών, είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι σε μη τεκμηριωμένες συμβουλές διατροφής που προέρχονται από μη ειδικούς δημιουργούς περιεχομένου.

Η έρευνα ανέλυσε 1.054 σχετικές αναρτήσεις που δημοσιεύθηκαν από Σεπτέμβριο 2023 έως Μάρτιο 2024, εκ των οποίων 250 επιλέχθηκαν τυχαία για περαιτέρω αξιολόγηση. Η ανάλυση επικεντρώθηκε στη δημοτικότητα των αναρτήσεων (likes, σχόλια, κοινοποιήσεις), την ακρίβεια των πληροφοριών, τη διαφάνεια σχετικά με τυχόν διαφημιστικά κίνητρα και την αξιοπιστία των δημιουργών περιεχομένου.

- Advertisement -

Τα ευρήματα της μελέτης

Τα αποτελέσματα αποκάλυψαν ότι οι ειδικοί της διατροφής αποτελούν μειοψηφία στον χώρο του διατροφικού περιεχομένου στα social media. Συγκεκριμένα, μόνο το 5% των αναρτήσεων προερχόταν από διαιτολόγους και το 4% από διατροφολόγους, ενώ η πλειονότητα προερχόταν από influencers ευεξίας (32%), δημιουργούς γυμναστικής (18%) και lifestyle influencers (18%).

Η πιο δημοφιλής θεματική κατηγορία αφορούσε την απώλεια βάρους, ιδέες για γεύματα και συνταγές (34%), ενώ 32% των αναρτήσεων ανήκε στην τάση «Τι τρώω σε μια μέρα». Οι συγκεκριμένες αναρτήσεις συχνά προωθούν μη ρεαλιστικά ή ανθυγιεινά διατροφικά πρότυπα, ενισχύοντας στερεοτυπικές αντιλήψεις για το βάρος και τη διατροφή.

- Advertisement -

Όσον αφορά την ακρίβεια των πληροφοριών, μόνο το 36% των αναρτήσεων ήταν απολύτως ακριβές, ενώ το 19% περιείχε εντελώς ανακριβείς πληροφορίες και το 18% ήταν κυρίως ανακριβές. Αυτό σημαίνει ότι σχεδόν 4 στις 10 αναρτήσεις περιέχουν λανθασμένες ή παραπλανητικές πληροφορίες. Επιπλέον, μόνο το 12% των αναρτήσεων έλαβε την υψηλότερη βαθμολογία (Α) για την ευθυγράμμισή του με επιστημονικά δεδομένα, ενώ το 15% κατατάχθηκε στην κατηγορία με τη χαμηλότερη βαθμολογία (Δ).

Ένα ανησυχητικό στοιχείο ήταν η έλλειψη διαφάνειας στις οικονομικές συνεργασίες των δημιουργών περιεχομένου. Σχεδόν οι μισές αναρτήσεις (49%) χρησιμοποιούσαν μαρτυρίες για να προωθήσουν προϊόντα ή υπηρεσίες, αλλά μόνο το 18% αποκάλυπτε σαφώς ότι περιείχε διαφήμιση ή χορηγία. Επίσης, μόνο το 13% αναγνώριζε πιθανές συγκρούσεις συμφερόντων, ενώ μόνο το 10% προειδοποιούσε για πιθανούς κινδύνους που σχετίζονται με τις διατροφικές πρακτικές ή τα προϊόντα που προωθούσε.

Ένα από τα βασικά ευρήματα της μελέτης ήταν ότι οι αναρτήσεις με υψηλή ακρίβεια και οι αναρτήσεις με χαμηλή ακρίβεια είχαν παρόμοια επίπεδα αλληλεπίδρασης. Αυτό δείχνει ότι ο αλγόριθμος των social media δεν ευνοεί απαραίτητα το ακριβές περιεχόμενο, αλλά προωθεί κυρίως αναρτήσεις με υψηλά επίπεδα engagement, ανεξάρτητα από το αν είναι σωστές ή όχι.

Η έλλειψη ρύθμισης των social media επιτρέπει στη διατροφική παραπληροφόρηση να διαδίδεται ανεξέλεγκτα, επηρεάζοντας τη διατροφική συμπεριφορά και τη σωματική εικόνα των νέων. Μελέτες έχουν δείξει ότι τέτοιου είδους περιεχόμενο ενισχύει τη δυσαρέσκεια για το σώμα και μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη διαταραγμένων διατροφικών συνηθειών, ιδιαίτερα σε νεαρές γυναίκες και εφήβους από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.

Η ερευνητική ομάδα υπογραμμίζει την ανάγκη για αυστηρότερη εποπτεία της διατροφικής πληροφόρησης στα social media, προτείνοντας:

  • Αυστηρότερο έλεγχο των διαπιστευτηρίων των δημιουργών περιεχομένου που παρέχουν διατροφικές συμβουλές.
  • Προώθηση επιστημονικά τεκμηριωμένων πληροφοριών από διαιτολόγους και διατροφολόγους.
  • Αύξηση της διαφάνειας στις διαφημίσεις και τις χορηγίες, ώστε να μειωθούν τα παραπλανητικά μηνύματα.
  • Εκπαίδευση των χρηστών για την αναγνώριση και αντιμετώπιση της διατροφικής παραπληροφόρησης.
- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.