ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΟι ξηροί καρποί ως ενδιάμεσο σνακ μειώνουν τον κίνδυνο μεταβολικού συνδρόμου στους...

Οι ξηροί καρποί ως ενδιάμεσο σνακ μειώνουν τον κίνδυνο μεταβολικού συνδρόμου στους Millenials

3 λεπτά ανάγνωσης

Επιστημονική μελέτη για την ευεργετική επίδραση της κατανάλωσης ξηρών καρπούς σε νεαρούς ενήλικες.

Μελέτη που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Nutrients, έδειξε πως ότι η καθημερινή κατανάλωση ξηρών καρπών μειώνει τον κίνδυνο μεταβολικού συνδρόμου (MetSx) βελτιώνοντας την περίμετρο της μέσης, τους βιοδείκτες λιπιδίων ή/και τα επίπεδα ινσουλίνης, χωρίς να απαιτείται περιορισμός των θερμίδων, σε νεαρούς ενήλικες.

- Advertisement -

Το μεταβολικό σύνδρομο μπορεί να χαρακτηριστεί και ως μάστιγα της σύγχρονης εποχής, για την οποία ευθύνονται κυρίως η καθιστική ζωή και η πρόχειρη και συνήθως κακή διατροφή Το μεταβολικό σύνδρομο είναι ο ιατρικός όρος για έναν συνδυασμό διαβήτη, υψηλής αρτηριακής πίεσης (υπέρταση) και παχυσαρκίας. Στους κινδύνους που ενέχει το μεταβολικό σύνδρομο για όσους πάσχουν από αυτό, εντάσσεται η στεφανιαία νόσος, εγκεφαλικό επεισόδιο και άλλες καταστάσεις που επηρεάζουν τα αιμοφόρα αγγεία. Ενώ δεν υπάρχει μια βέλτιστη δίαιτα για την πρόληψη του MetSx, η διατροφική πρόσληψη μακροθρεπτικών συστατικών, ιδιαίτερα η ποσότητα κορεσμένου λίπους (SFA) που καταναλώνεται, είναι βασικός παράγοντας για την ανάπτυξη παχυσαρκίας και αντίστασης στην ινσουλίνη.

Στη μελέτη του Πανεπιστημίου Vanderbilt συμμετείχαν 84 άνδρες και γυναίκες, ηλικίας 22-36 ετών, οι περισσότεροι από τους οποίους ήταν υπέρβαροι ή παχύσαρκοι και είχαν τουλάχιστον έναν παράγοντα κινδύνου MetSx κατά την έναρξη της μελέτης (κοιλιακή παχυσαρκία, αυξημένα τριγλυκερίδια, χαμηλή HDL χοληστερόλη, υψηλή αρτηριακή πίεση ή αυξημένα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα).

- Advertisement -

Οι συμμετέχοντες κατανάλωναν είτε μία ουγγιά (29 γραμμάρια) ανάμεικτους ανάλατους ξηρούς καρπούς είτε μια ουγγιά από ένα σνακ πλούσιο σε υδατάνθρακες δύο φορές την ημέρα. Και τα δύο σνακ παρείχαν τον ίδιο αριθμό θερμίδων, πρωτεϊνών, φυτικών ινών και νατρίου και ήταν μέρος ενός μενού διατήρησης του βάρους 7 ημερών που επαναλήφθηκε σε όλη τη διάρκεια της μελέτης των 16 εβδομάδων.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι γυναίκες που κατανάλωναν σνακ με ξηρούς καρπούς είχαν μειωμένη περίμετρο μέσης και μια τάση προς μειωμένο σπλαχνικό (ενδοκοιλιακό) λίπος με μειωμένες αναλογίες TG/HDL ~ 11% σε σύγκριση με όσες κατανάλωσαν σνακ με υδατάνθρακες.

- Advertisement -

 Τόσο οι άνδρες όσο και οι γυναίκες που κατανάλωναν σνακ με ξηρούς καρπούς είδαν επίδραση στα τριγλυκερίδια και τις αναλογίες TG/HDL σε σύγκριση με όσους καταναλώνουν σνακ με υδατάνθρακες. Επίσης οι άντρες που κατανάλωναν σνακ με ξηρούς καρπούς είχαν μειωμένα επίπεδα ινσουλίνης στο αίμα.

Συνολικά, η μελέτη  υποστηρίζει πως  η καθημερινή κατανάλωση ξηρών καρπών μειώνει τον κίνδυνο μεταβολικού συνδρόμου χωρίς την απαίτηση θερμιδικού περιορισμού, ενδεχομένως βελτιώνοντας την περίμετρο της μέσης, τους βιοδείκτες λιπιδίων και την ευαισθησία στην ινσουλίνη. Δεδομένου του εκτεταμένου επιπολασμού του μεταβολικού συνδρόμου και των επιβλαβών δυνατοτήτων του για την ανάπτυξη διαβήτη και καρδιαγγειακών παθήσεων, είναι επιτακτική ανάγκη να υιοθετηθούν πρακτικές και εφικτές θεραπευτικές στρατηγικές. Μελλοντική έρευνα θα μπορούσε να διεξαχθεί σε υποομάδες του νεαρού ενήλικου πληθυσμού, όπως αθλητές, καθώς και πληθυσμούς με χρόνιες παθήσεις, όπως ο προδιαβήτης, ο διαβήτης τύπου 2 και οι καρδιαγγειακές παθήσεις.

Για να διαβάσετε ολόκληρη τη μελέτη πατήστε ΕΔΩ.

Αναφορά: Sumislawski K, Widmer A, Suro RR, Robles ME, Lillegard K, Olson D, Koethe JR, Silver HJ. Η κατανάλωση ξηρών καρπών ως σνακ μειώνει τον κίνδυνο μεταβολικού συνδρόμου σε νεαρούς ενήλικες: Μια τυχαιοποιημένη δοκιμή. Θρεπτικά συστατικά. 2023; 15(24):5051. https://doi.org/10.3390/nu15245051

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Και στην Ελλάδα ανακλήθηκε με απόφαση ΕΟΦ συμπλήρωμα διατροφής (φωτογραφία)

Το προϊόν αποτέλεσε αντικείμενο ευρωπαϊκής ειδοποίησης RASFF και αποσύρθηκε από αγορές πολλών χωρών

Πατατάκια στο σινεμά: Όταν η Μαίρη ζήτησε πατατάκια ο Τάσος της εξήγησε για τους κινδύνους από το ακρυλαμίδιο

Μια βραδιά στο σινεμά γίνεται μάθημα ασφάλειας τροφίμων, για την ουσία που σχηματίζεται στα πατατάκια και έχει χαρακτηριστεί πιθανώς καρκινογόνος