ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΠαγκόσμια μελέτη ενθαρρύνει την κατανάλωση γαλακτοκομικών με πλήρη λιπαρά

Παγκόσμια μελέτη ενθαρρύνει την κατανάλωση γαλακτοκομικών με πλήρη λιπαρά

4 λεπτά ανάγνωσης

Ποιες τροφές συνδέθηκαν με υγιέστερη καρδιά;

    Μεταξύ άλλων, γαλακτοκομικά με πλήρη λιπαρά συνδέθηκαν με χαμηλότερο κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου (CVD) και πρόωρου θανάτου σε όλες τις περιοχές του κόσμου. Αντιθέτως, μη επεξεργασμένο κόκκινο κρέας και δημητριακά ολικής αλέσεως συνδέθηκαν με περιορισμένα αποτελέσματα στη μελέτη που διεξήχθη σε 80 χώρες, διαφορετικών ηπείρων και δημοσιεύτηκε πριν λίγες μέρες στο περιοδικό της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Καρδιολογίας (ESC), European Heart Journal.

- Advertisement -

   Διατροφολόγος της Ιατρικής Σχολής του Aston, πρόσφατα επίσης τάχθηκε υπέρ των γαλακτοκομικών με πλήρη λιπαρά, παρά τις περισσότερες συστάσεις που λένε το αντίθετο, ισχυριζόμενη πως λόγω της ζύμωσης, μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιακών παθήσεων και διαβήτη τύπου 2.

   Η έρευνα έδειξε πως δίαιτες με έμφαση σε τροφές όπως φρούτα, λαχανικά, γαλακτοκομικά (κυρίως με πλήρη λιπαρά), ξηρούς καρπούς, όσπρια και ψάρια, ενίσχυσαν περισσότερο την υγεία της καρδιάς. Μια βαθμολογία υγιεινής διατροφής δημιουργήθηκε με βάση έξι τροφές που η καθεμία έχει συνδεθεί με τη μακροζωία. Έπειτα συσχετίστηκε η βαθμολογία με τη θνησιμότητα, το έμφραγμα του μυοκαρδίου, το εγκεφαλικό επεισόδιο και την ολική καρδιαγγειακή νόσο (συμπεριλαμβανομένου του θανατηφόρου καρδιαγγειακού και μη θανατηφόρου εμφράγματος του μυοκαρδίου, εγκεφαλικού και καρδιακής ανεπάρκειας). Η μελέτη PURE περιελάμβανε 147.642 άτομα από τον γενικό πληθυσμό σε 21 χώρες. Οι αναλύσεις προσαρμόστηκαν για παράγοντες που θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις σχέσεις όπως η ηλικία, το φύλο, η αναλογία μέσης προς τους γοφούς, το επίπεδο εκπαίδευσης, το εισόδημα, η αστική ή αγροτική τοποθεσία, η φυσική δραστηριότητα, η κατάσταση καπνίσματος, ο διαβήτης, η χρήση στατινών ή φαρμάκων για υψηλή αρτηριακή πίεση και της συνολικής ενεργειακής πρόσληψης.

- Advertisement -

    «Τα τρόφιμα με χαμηλά λιπαρά έχουν μπει στο επίκεντρο με το κοινό, τη βιομηχανία τροφίμων και τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής, με τις διατροφικές ετικέτες να επικεντρώνονται στη μείωση του λίπους και των κορεσμένων λιπαρών», δήλωσε ο συγγραφέας της μελέτης Dr. Andrew Mente του Ινστιτούτου Έρευνας για την Υγεία του Πληθυσμού, στο Πανεπιστήμιο McMaster, Χάμιλτον, Καναδάς. «Τα ευρήματά μας υποδεικνύουν ότι προτεραιότητα πρέπει να είναι η αύξηση των προστατευτικών τροφών όπως οι ξηροί καρποί (συχνά αποφεύγονται ως πολύ ενεργειακά πυκνοί), τα ψάρια και τα γαλακτοκομικά, αντί ο περιορισμός των γαλακτοκομικών (ειδικά με πλήρη λιπαρά) σε πολύ χαμηλές ποσότητες. Τα αποτελέσματά μας δείχνουν ότι έως και δύο μερίδες γαλακτοκομικών την ημέρα, κυρίως με πλήρη λιπαρά, μπορούν να συμπεριληφθούν σε μια υγιεινή διατροφή. Αυτό είναι σύμφωνο με τη σύγχρονη διατροφική επιστήμη που δείχνει ότι τα γαλακτοκομικά, ιδιαίτερα τα πλήρη λιπαρά, μπορεί να προστατεύουν από την υψηλή αρτηριακή πίεση και το μεταβολικό σύνδρομο».

   Σε ένα διάστημα μέσης παρακολούθησης 9,3 ετών, η μέση βαθμολογία δίαιτας ήταν 2,95, ενώ υπήρξαν 15.707 θάνατοι και 40.764 καρδιαγγειακά συμβάντα. Σε σύγκριση με τη λιγότερο υγιεινή διατροφή (βαθμολογία 1 ή λιγότερο), η πιο υγιεινή διατροφή (βαθμολογία 5 ή περισσότερο) συνδέθηκε με 30% χαμηλότερο κίνδυνο θανάτου, 18% χαμηλότερη πιθανότητα καρδιαγγειακής νόσου, 14% χαμηλότερο κίνδυνο εμφράγματος του μυοκαρδίου και 19% χαμηλότερο κίνδυνο εγκεφαλικού. Οι συσχετίσεις μεταξύ της βαθμολογίας της υγιεινής διατροφής και των αποτελεσμάτων επιβεβαιώθηκαν σε πέντε ανεξάρτητες μελέτες που περιλαμβάνουν συνολικά 96.955 ασθενείς με καρδιαγγειακή νόσο σε 70 χώρες.

- Advertisement -

   Ο Dr. Mente είπε: «Αυτή ήταν μακράν η πιο ποικιλόμορφη μελέτη των αποτελεσμάτων διατροφής και υγείας στον κόσμο και η μόνη με επαρκή εκπροσώπηση από χώρες υψηλού, μεσαίου και χαμηλού εισοδήματος. Η σύνδεση μεταξύ της δίαιτας PURE και των αποτελεσμάτων υγείας βρέθηκε σε γενικά υγιείς ανθρώπους, ασθενείς με καρδιαγγειακή νόσο, ασθενείς με διαβήτη και σε όλες τις οικονομίες».

Διαβάστε ολόκληρη την έρευνα εδώ.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.