Ευρήματα νέας πειραματικής μελέτης σε 52 εθελοντές.
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να λειτουργήσουν θετικά όσον αφορά την πρόληψη πρόσληψη φρούτων και λαχανικών στους νέους, εάν τα ενδιαφέροντα είναι παρόμοια, έδειξε μια νέα μελέτη που πραγματοποίησαν ερευνητές του πανεπιστημίου του Άστον. Στην έρευνα οι χρήστες των social που ακολουθούσαν λογαριασμούς υγιεινής διατροφής στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για μόλις δύο εβδομάδες, έτρωγαν περισσότερα φρούτα και λαχανικά και λιγότερο πρόχειρο φαγητό.
Έχει αποδειχθεί και προηγουμένως πως οι θετικοί κοινωνικοί κανόνες για τα φρούτα και τα λαχανικά αυξάνουν την κατανάλωση των ατόμων, ωστόσο η ερευνητική ομάδα τώρα προσπάθησε να διερευνήσει εάν η θετική αναπαράσταση πιο υγιεινών τροφίμων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα είχε το ίδιο αποτέλεσμα. Η μελέτη αυτή ευθυγραμμίζεται με προηγούμενη έρευνα από το Βρετανικό Ίδρυμα Διατροφής, που έδειξε μεταξύ άλλων πως το 56% των ερωτηθέντων που χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για πληροφορίες σχετικά με την υγεία δήλωσαν ότι είναι πιθανό να κάνουν αλλαγές στη διατροφή τους με βάση πληροφορίες που έχουν δει σε πλατφόρμες όπως το Tik Tok ή το Instagram. Αυτές οι αλλαγές φαίνεται να γίνονται, όμως δεν είναι όλες τις φορές θετικές.
Οι ερευνητές στρατολόγησαν 52 εθελοντές, όλοι χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, με μέση ηλικία τα 22, και τους χώρισαν σε δύο ομάδες. Στην πρώτη ομάδα, γνωστή ως ομάδα παρέμβασης, κλήθηκαν να ακολουθήσουν λογαριασμούς υγιεινής διατροφής στο Instagram εκτός από τους συνήθεις λογαριασμούς τους. Οι εθελοντές στη δεύτερη ομάδα, γνωστή ως ομάδα ελέγχου, κλήθηκαν να ακολουθήσουν λογαριασμούς εσωτερικού σχεδιασμού. Το πείραμα διήρκεσε δύο εβδομάδες και οι εθελοντές κατέγραψαν τι έφαγαν και έπιναν κατά τη διάρκεια της χρονικής περιόδου.
Τα αποτελέσματα έδειξαν πως συνολικά, οι συμμετέχοντες που ακολουθούσαν τους λογαριασμούς υγιεινής διατροφής έτρωγαν επιπλέον 1,4 μερίδες φρούτων και λαχανικών την ημέρα και 0,8 λιγότερα είδη ενεργειακής πυκνότητας, όπως σνακ με πολλές θερμίδες και ποτά με ζάχαρη, ανά ημέρα. Αυτή είναι μια ουσιαστική βελτίωση σε σύγκριση με προηγούμενες εκπαιδευτικές παρεμβάσεις και παρεμβάσεις που βασίζονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που προσπαθούσαν να βελτιώσουν τις δίαιτες.
Ο Δρ Thomas και η ομάδα πιστεύουν ότι η συναναστροφή είναι βασική προϋπόθεση για την αλλαγή στη διατροφική συμπεριφορά. Για παράδειγμα, το αποτέλεσμα ήταν πιο έντονο μεταξύ των συμμετεχόντων που ένιωθαν συνδεδεμένοι με άλλους χρήστες του Instagram.
Η έκθεση των ανθρώπων σε θετικά κοινωνικά πρότυπα, η χρήση αφισών σε καντίνες που ενθαρρύνουν την κατανάλωση λαχανικών ή σε μπαρ για να αποθαρρύνουν τα επικίνδυνα επίπεδα κατανάλωσης αλκοόλ, έχουν αποδειχθεί ότι έχουν αποτέλεσμα. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι τόσο διαδεδομένα τώρα που οι ερευνητές πιστεύουν ότι θα μπορούσε να είναι ένας ιδανικός τρόπος για τη διάδοση των θετικών κοινωνικών κανόνων γύρω από την υψηλή κατανάλωση φρούτων και λαχανικών, ιδιαίτερα μεταξύ των νεότερων ατόμων.
Ο Δρ Thomas είπε: “Αυτή είναι μόνο μια πιλοτική μελέτη παρέμβασης αυτή τη στιγμή, αλλά είναι μια αρκετά συναρπαστική σειρά ευρημάτων, καθώς υποδηλώνει ότι ακόμη και κάποιες μικρές τροποποιήσεις στους λογαριασμούς μας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να οδηγήσουν σε ουσιαστικές βελτιώσεις στη διατροφή, με μηδενικό κόστος! Η μελλοντική μας εργασία θα εξετάσει εάν τέτοιες παρεμβάσεις όντως αλλάζουν τις αντιλήψεις μας για το τι καταναλώνουν οι άλλοι, και επίσης, εάν αυτές οι παρεμβάσεις παράγουν αποτελέσματα που διατηρούνται με την πάροδο του χρόνου».
Διαβάστε ολόκληρη τη μετά εδώ.