ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΨάρια: Μικρότερος ο κίνδυνος νεφρικής νόσου για όσους τρώνε συχνά λιπαρά ψάρια...

Ψάρια: Μικρότερος ο κίνδυνος νεφρικής νόσου για όσους τρώνε συχνά λιπαρά ψάρια με πολλά ωμέγα-3

2 λεπτά ανάγνωσης

Ανασκόπηση σε 19 έρευνες από 12 χώρες, με στοιχεία συνολικά για 25.570 ανθρώπους ηλικίας 49 έως 77 ετών.

Η κατανάλωση μέσα στην εβδομάδα τουλάχιστον δύο μερίδων λιπαρών ψαριών όπως η ρέγγα, ο σολομός, το σκουμπρί και η σαρδέλα συνδέεται με μικρότερο κίνδυνο για χρόνια νεφρική νόσο (ΧΝΝ) και με επιβράδυνση στη σταδιακή απώλεια της λειτουργίας των νεφρών, δείχνει μια μεγάλη διεθνής επιστημονική έρευνα. Τα λιπαρά ψάρια περιέχουν μεγάλη ποσότητα ωμέγα-3 λιπαρών οξέων, που προστατεύουν τη λειτουργία των ζωτικών οργάνων των νεφρών.

- Advertisement -

Από ΧΝΝ – μια λίγο πολύ «σιωπηλή» νόσο – σε διάφορα στάδια πάσχουν περίπου 700 εκατομμύρια άνθρωποι παγκοσμίως. Σε προχωρημένο στάδιο η ΧΝΝ μπορεί να οδηγήσει σε ανάγκη αιμοκάθαρσης ή μεταμόσχευσης νεφρών και σε πρόωρο θάνατο. Είναι σημαντικό να πάρει κανείς έγκαιρα μέτρα – όπως η αλλαγή της διατροφής του- προκειμένου η έκπτωση των νεφρικών λειτουργιών να είναι πιο αργή.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τους Τζέισον Γου και Κ.Λ.Ονγκ του αυστραλιανού Πανεπιστημίου της Νέας Νότιας Ουαλίας, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο βρετανικό ιατρικό περιοδικό British Medical Journal (BMJ), αξιολόγησαν 19 έρευνες από 12 χώρες, αναλύοντας στοιχεία συνολικά για 25.570 ανθρώπους ηλικίας 49 έως 77 ετών, από τους οποίους σχεδόν 5.000 εμφάνισαν ΧΝΝ στη διάρκεια 11 ετών.

- Advertisement -

Διαπιστώθηκε ότι οι άνθρωποι με τη μεγαλύτερη κατανάλωση ωμέγα-3 (από οποιαδήποτε πηγή) είχαν κατά μέσο όρο 8% μικρότερο κίνδυνο για ΧΝΝ. Ειδικότερα, εκείνοι που έτρωγαν τα περισσότερα λιπαρά ψάρια, είχαν 13% μικρότερο κίνδυνο για ΧΝΝ, σε σχέση με όσους έτρωγαν τα λιγότερα. Ακόμη, η μεγαλύτερη κατανάλωση λιπαρών ψαριών σχετιζόταν με βραδύτερη ετήσια απώλεια της νεφρικής λειτουργίας. Η ευεργετική δράση των ωμέγα-3 και ειδικότερα των λιπαρών ψαριών για τα νεφρά ίσχυε για όλες τις ηλικίες, ενώ αντίθετα δεν βρέθηκε να ωφελούν τα ωμέγα-3 φυτικής προέλευσης.

Η μελέτη δεν διευκρινίζει ποιό από τα λιπαρά ψάρια έχει την πιο προστατευτική δράση για τα νεφρά, ενώ επισημαίνει ότι σε μικρότερο βαθμό θετική για τα νεφρά δράση έχουν επίσης τα θαλασσινά όπως τα στρείδια και τα μύδια. Δύο μερίδες λιπαρών ψαριών την εβδομάδα αντιστοιχούν, σύμφωνα με τους ερευνητές, σε περίπου 250 μιλιγκράμ ωμέγα-3 λιπαρών οξέων ημερησίως.

- Advertisement -

Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση:

https://www.bmj.com/content/380/bmj-2022-072909

ΑΠΕ

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.