Εθισμός σε υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα για 1 στους 5 μεσήλικες
Μια νέα μελέτη από το Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν δείχνει ότι σημαντικό ποσοστό της Γενιάς Χ και των τελευταίων Baby Boomers εμφανίζει σημάδια εθισμού στα υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα. Συγκεκριμένα, το 21% των γυναικών και το 10% των ανδρών ηλικίας σήμερα 50 έως 64 ετών πληρούν τα κριτήρια για διατροφικό εθισμό, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό Addiction.
Τα ποσοστά αυτά είναι αισθητά υψηλότερα από ό,τι στους μεγαλύτερους ενήλικες (65-80 ετών), όπου ο εθισμός καταγράφεται στο 12% των γυναικών και μόλις στο 4% των ανδρών. Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν την τροποποιημένη Κλίμακα Εθισμού Τροφίμων Yale 2.0, η οποία εφαρμόζει κριτήρια αντίστοιχα με εκείνα για τη διάγνωση διαταραχών χρήσης ουσιών. Στη θέση του αλκοόλ ή της νικοτίνης, η «ουσία» εδώ είναι γλυκά, fast food και ζαχαρούχα ποτά που έχουν σχεδιαστεί ώστε να μεγιστοποιούν την ελκυστικότητά τους.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανακαλούνται κι άλλες δημοφιλείς ηλεκτρικές σκούπες που πωλούνται και στην Ελλάδα λόγω κινδύνου πυρκαγιάς
Η μελέτη καταγράφει διαφορές ανά φύλο, με τις γυναίκες να εμφανίζουν υψηλότερα ποσοστά εθισμού, κάτι που οι ερευνητές αποδίδουν στο μάρκετινγκ «διαιτητικών» προϊόντων τη δεκαετία του 1980. Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι συσχετίσεις με παράγοντες όπως το υπερβολικό βάρος, η κακή κατάσταση υγείας και η κοινωνική απομόνωση, που αυξάνουν σημαντικά την πιθανότητα εθισμού.
Οι επιστήμονες προειδοποιούν ότι οι σημερινές νεότερες γενιές, που καταναλώνουν ακόμη περισσότερα υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα, κινδυνεύουν να εμφανίσουν ακόμη υψηλότερα ποσοστά εθισμού στο μέλλον, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για έγκαιρη παρέμβαση.
Παραπομπή: Εθισμός σε υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα σε ένα εθνικά αντιπροσωπευτικό δείγμα ηλικιωμένων ενηλίκων στις ΗΠΑ, Addiction, DOI: 10.1111/add.70186,
https://doi.org/10.1111/add.70186