Οι καταναλωτές θέλουν να απολαμβάνουν τα οφέλη της επιστήμης, αλλά τους κακοφαίνεται όταν κρίνει προϊόντα ή συνήθειες που τους αρέσουν όπως η σοκολάτα!
Σε μια μελέτη, η οποία συνδυάζει την εντρύφηση σε άλλες 10 (μελέτες), οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι στους ανθρώπους δεν αρέσει η επιστήμη να επηρεάζει την αγορά προϊόντων που προσφέρουν ευχαρίστηση, όπως, για παράδειγμα, τα μπισκότα σοκολάτας, αλλά θέλουν να περιορίζεται στο να δημιουργεί νέα, βελτιωμένα είδη.
Η έρευνα, την οποία διεξήγαγε το Επιχειρηματικό Κολλέγιο Fisher του Πολιτειακού Πανεπιστημίου του Οχάιο και δημοσίευσε το Eurkalert, αφορά άμεσα στην εικόνα του επιστήμονα και της επιστήμης. Η επιστήμη έχει μια εικόνα ψυχρή και ο επιστήμονας θεωρείται αυθεντία σε σχέση με τον μέσο άνθρωπο. Αυτό μπορεί να είναι καλό για μια νέα εφεύρεση που θα κάνει τη ζωή πιο εύκολη, αλλά τους κακοφαίνεται, όταν η επιστήμη κρίνει και παρεμβαίνει σε «ευχάριστα» πράγματα.
Οι ερευνητές έβαλαν 511 φοιτητές από δύο πανεπιστήμια σε ένα εργαστήριο για να δοκιμάσουν μπισκότα με κομματάκια σοκολάτας. Σε όλα παρουσιάστηκε ένα μενού με τρεις επιλογές, Α, Β και Γ, που περιγράφονταν με διαφορετικούς όρους και ο καθένας δοκίμασε μία από αυτές. Οι μισοί από τους συμμετέχοντες είχαν ένα μενού, όπου η Επιλογή Α περιέγραφε το μπισκότο ως «Λαχταριστή γεύση σοκολάτας». Οι άλλοι μισοί διάβαζαν στην Επιλογή Α τη φράση «Επιστημονικά αναπτυγμένο για να έχει μια λαχταριστή γεύση σοκολάτας». Η επιλογή Β και Γ ήταν πάντα η ίδια, χωρίς αναφορά στην επιστήμη. Τα αποτελέσματα έδειξαν, σύμφωνα με το Eurekalert, ότι η χρήση της επιστημονικής έκκλησης μείωσε την πιθανότητα οι συμμετέχοντες να επιλέξουν την Επιλογή Α κατά 30%.
Oπότε για το μέσο άνθρωπο, η επιστήμη δεν είναι αρκετά καλή για να πουλήσει ένα προιόν ευχαρίστησης, όπως ένα επιδόρπιο και πρέπει να περιοριστεί περισσότερο «στον τομέα της», ο οποίος θεωρούν πως είναι, για παράδειγμα, τα υγιεινά προϊόντα. Αυτό το αποδεικνύει και μια άλλη μελέτη, στην οποία οι ερευνητές παρουσίασαν στους συμμετέχοντες ένα αφρόλουτρο και τους ρώτησαν πόσο πιθανό ήταν να το αγοράσουν. Όταν είπαν στους συμμετέχοντες, ότι ο αφρός θα «παρασύρει τις αισθήσεις τους σε μια απολαυστική εμπειρία», ήταν λιγότερο πιθανό να το αγόραζαν. Αντίθετα, θα αγόραζαν το ίδιο αφρόλουτρο με την επιστημονική φράση «θα εξουδετερώσει τα βακτήρια που προκαλούν οσμή».
Το συμπέρασμα είναι πως για τους καταναλωτές, η επιστήμη συνδυάζεται περισσότερο με την πρακτικότητα παρά με τη διασκέδαση. Σε αυτό δεν φταίει μόνο η ψυχρή και απόμακρη εικόνα που έχουν αποδώσει στους επιστήμονες, αλλά και η μη συνειδητοποίηση ότι η επιστήμη βρίσκεται σχεδόν στα πάντα, από την οδοντόκρεμα μέχρι το κοκτέιλ που πίνει κανείς. Οι επιστήμονες είναι απλά άνθρωποι, μπορεί να είναι και ζεστοί και φιλικοί. Απλά, έχουν, παράλληλα την ιδιότητα να βελτιώσουν πολλούς παράγοντες της ζωής μας.