ΑρχικήυγείαΕγκυμοσύνη: Τα σαμπουάν αφρόλουτρα και σαπούνια, που επηρεάζουν τον μεταβολισμό και την...

Εγκυμοσύνη: Τα σαμπουάν αφρόλουτρα και σαπούνια, που επηρεάζουν τον μεταβολισμό και την ανάπτυξη του εγκεφάλου μωρού

Η χρήση καθημερινών προϊόντων κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης μπορεί να επηρεάσει τον μεταβολισμό του νεογέννητου, σύμφωνα με μελέτη

4 λεπτά ανάγνωσης

Η χρήση καθημερινών προϊόντων κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης μπορεί να επηρεάσει τον μεταβολισμό του νεογέννητου, σύμφωνα με μελέτη

Μια πρόσφατα δημοσιευμένη μελέτη από ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Emory, το Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας στο Chapel Hill και το Πανεπιστήμιο Columbia διαπίστωσε ότι η έκθεση της μητέρας σε φθαλικές ενώσεις κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης μπορεί να επηρεάσει το μεταβολισμό και την ανάπτυξη του εγκεφάλου του νεογέννητου.

- Advertisement -

Οι φθαλικές ενώσεις είναι μια ομάδα ευρέως χρησιμοποιούμενων πλαστικοποιητών που βρίσκονται συνήθως σε μια ποικιλία καλλυντικών και προϊόντων προσωπικής φροντίδας, όπως σαμπουάν, σαπούνια και απορρυπαντικά, καθώς και σε πλαστικά δοχεία τροφίμων και ποτών. Προηγούμενη έρευνα έδειξε ότι οι φθαλικές ενώσεις μπορούν να επηρεάσουν τις ορμόνες και πρότεινε ότι μπορεί να συνδέονται με επιπτώσεις στην υγεία σε μητέρες και μωρά.

Η μελέτη, με επικεφαλής ερευνητές στο Emory’s Rollins School of Public Health και δημοσιεύτηκε στο Nature Communications  ήταν η πρώτη που διερεύνησε και βρήκε στοιχεία για το πώς η έκθεση μιας εγκύου σε φθαλικές ενώσεις επηρεάζει το μεταβολισμό του μωρού τους κατά τη γέννηση.

- Advertisement -

Βασικά ευρήματα

  • Τα προγεννητικά επίπεδα φθαλικών ενώσεων στο αίμα της μητέρας κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης συσχετίστηκαν με χαμηλότερα επίπεδα βασικών προδρόμων νευροδιαβιβαστών (που σχετίζονται με τον μεταβολισμό της τυροσίνης και της τρυπτοφάνης) σημαντικών για την ανάπτυξη του εγκεφάλου στο αίμα του νεογνού αμέσως μετά τη γέννηση.
  • Τα υψηλότερα προγεννητικά επίπεδα φθαλικών ενώσεων συσχετίστηκαν επίσης με βιολογικές αλλαγές που συνδέονται με χαμηλότερες βαθμολογίες επεξεργασίας πληροφοριών (ή προσοχής) και διεγερσιμότητας (ή διέγερσης) στα νεογνά.
  • Αυτά τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι η έκθεση της μητέρας σε φθαλικές ενώσεις κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης μπορεί να επηρεάσει το μεταβολισμό του νεογέννητου αμέσως μετά τη γέννηση. Επιπλέον, η έκθεση σε φθαλικές ενώσεις ενώ τα μωρά είναι ακόμα στη μήτρα μπορεί επίσης να έχει μόνιμες επιπτώσεις στην ανάπτυξη του εγκεφάλου των βρεφών.

Τι λένε οι ειδικοί

“Αυτή ήταν η πρώτη μελέτη που έδειξε ότι η έκθεση μιας μητέρας σε φθαλικές ενώσεις μπορεί να επηρεάσει το μεταβολισμό του μωρού της και επίσης η πρώτη που έδειξε ότι αυτές οι βιολογικές αλλαγές μπορούν να επηρεάσουν την ανάπτυξη του νεογέννητου. Αυτό είναι σημαντικό επειδή υπάρχει κοινή πεποίθηση ότι ο πλακούντας προστατεύει το μωρό από πολλές επιβλαβείς ουσίες, αλλά αυτή η μελέτη υποστηρίζει ότι οι φθαλικές ενώσεις μπορούν να διασχίσουν τον πλακούντα και τη διολογία τους.” είπε η Σούζαν Χόφμαν, PhD, πρώτη συγγραφέας μελέτης και πρόσφατη απόφοιτος του προγράμματος διδακτορικού επιδημιολογίας στο Rollins School of Public Health.

- Advertisement -

“Βλέπουμε ότι από τη στιγμή που οι έγκυες γυναίκες εκτίθενται σε φθαλικές ενώσεις, αυτές οι χημικές ουσίες όχι μόνο εισέρχονται στο σώμα τους και διαταράσσουν τον μεταβολισμό της μητέρας, αλλά αυτές οι εκθέσεις επηρεάζουν επίσης τον μεταβολισμό και τη νευροσυμπεριφορική λειτουργία των νεογνών. Και διαπιστώσαμε ότι αυτές οι ουσίες παραμένουν μαζί τους στο σώμα μετά τη γέννησή τους δήλωσε ο Donghai Liang, PhD, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης και αναπληρωτής καθηγητής περιβαλλοντικής υγείας στο Rollins School of Public Health.

Πηγή: Υλικό που παρέχεται από το Πανεπιστήμιο Emory.

Αναφορά: Hoffman, SS, Tang, Ζ., Dunlop, Α. et αϊ. Επίδραση της προγεννητικής έκθεσης σε φθαλικές ενώσεις στο μεταβολισμό του νεογνού και στη νευροανάπτυξη των βρεφών . Nat Commun , 2025 DOI: 10.1038/s41467-025-57273-z

    - Advertisement -

    Μείνετε ενημερωμένοι

    Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


    Google news

    Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

    Must read

    Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

    Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

    Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

    Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

    PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

    Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.