ΑρχικήυγείαΤο φθόριο στο πόσιμο νερό σχετίζεται με εξασθενημένη γνωστική λειτουργία των παιδιών

Το φθόριο στο πόσιμο νερό σχετίζεται με εξασθενημένη γνωστική λειτουργία των παιδιών

5 λεπτά ανάγνωσης

Νέα μελέτη επιβεβαιώνει τις αρνητικές επιπτώσεις της προσθήκης φθορίου στο πόσιμο νερό.

Αυξημένες συγκεντρώσεις φθορίου μπορεί να εμφανιστούν στο νερό των πηγαδιών και σε ορισμένες χώρες, προστίθεται στο πόσιμο νερό για την αντιμετώπιση της τερηδόνας στον πληθυσμό. Μια μελέτη από το Karolinska Institutet στη Σουηδία υποστηρίζει τώρα μερικές προηγούμενες μελέτες που δείχνουν ότι η έκθεση στο φθόριο κατά το εμβρυϊκό στάδιο ή την πρώιμη παιδική ηλικία μπορεί να βλάψει τη γνωστική λειτουργία στα παιδιά. Η μελέτη δημοσιεύεται στο περιοδικό Environmental Health Perspectives.

- Advertisement -
  • ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ζυμαρικά από μεγάλο σούπερ μάρκετ γεμάτα μαμούνια (φωτο)
  • Το φθόριο εμφανίζεται φυσικά ως ιόντα φθορίου στο πόσιμο νερό, αλλά οι συγκεντρώσεις είναι γενικά χαμηλές στα δημόσια αποθέματα νερού. Σε ορισμένες χώρες, όπως οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, η Χιλή, η Αυστραλία και η Ιρλανδία, συνήθως προστίθεται φθόριο στην παροχή νερού του δήμου σε περίπου 0,7 mg ανά λίτρο για την πρόληψη της τερηδόνας.

«Δεδομένης της ανησυχίας για τους κινδύνους για την υγεία, η προσθήκη φθορίου στο πόσιμο νερό είναι αμφιλεγόμενη και έχει συζητηθεί ευρέως στις ΗΠΑ και τον Καναδά», λέει η Maria Kippler, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Ινστιτούτο Περιβαλλοντικής Ιατρικής, Karolinska Institutet. «Τα αποτελέσματά μας υποστηρίζουν την υπόθεση ότι ακόμη και οι σχετικά χαμηλές συγκεντρώσεις φθορίου μπορούν να επηρεάσουν την πρώιμη ανάπτυξη των παιδιών».

500 μητέρες και παιδιά

- Advertisement -

Οι ερευνητές παρακολούθησαν 500 μητέρες και τα παιδιά τους στην επαρχία του Μπαγκλαντές, όπου το φθόριο εμφανίζεται φυσικά στο πόσιμο νερό, για να διερευνήσουν τη σχέση μεταξύ της πρώιμης έκθεσης στο φθόριο και των γνωστικών ικανοτήτων των παιδιών. Οι συγκεντρώσεις είναι παρόμοιες με αυτές που βρέθηκαν σε πολλές άλλες χώρες παγκοσμίως.

Εκπαιδευμένοι ψυχολόγοι αξιολόγησαν τις γνωστικές ικανότητες των παιδιών σε ηλικία πέντε και δέκα ετών, χρησιμοποιώντας καθιερωμένα τεστ. Η έκθεση στο φθόριο στις μητέρες και τα παιδιά προσδιορίστηκε με τη μέτρηση των συγκεντρώσεων σε δείγματα ούρων, κάτι που αντανακλά τη συνεχιζόμενη έκθεση σε όλες τις πηγές, όπως το πόσιμο νερό, τα τρόφιμα και τα προϊόντα οδοντιατρικής φροντίδας.

- Advertisement -

«Θα ήθελα να τονίσω ότι τα προϊόντα οδοντιατρικής φροντίδας όπως η οδοντόκρεμα δεν αποτελούν συνήθως σημαντική πηγή έκθεσης, καθώς δεν προορίζονται για κατάποση», λέει ο Δρ Kippler. «Το φθόριο στην οδοντόκρεμα είναι σημαντικό για την πρόληψη της τερηδόνας, αλλά είναι σημαντικό να ενθαρρύνουμε τα μικρά παιδιά να μην καταπίνουν την οδοντόκρεμα κατά το βούρτσισμα».

Μειωμένες γνωστικές ικανότητες

Η διάμεση συγκέντρωση φθορίου στα ούρα των εγκύων γυναικών από το Μπαγκλαντές ήταν 0,63 mg/L. Οι αυξανόμενες συγκεντρώσεις φθορίου στις έγκυες γυναίκες θα μπορούσαν να συνδεθούν με τη μείωση των γνωστικών ικανοτήτων των παιδιών τους σε ηλικία πέντε και δέκα ετών.

Τα παιδιά που είχαν πάνω από 0,72 mg/L φθόριο στα ούρα τους μέχρι την ηλικία των δέκα ετών είχαν επίσης χαμηλότερες γνωστικές ικανότητες από τα παιδιά με λιγότερο φθόριο στα ούρα τους, με πιο έντονες συσχετίσεις για δεξιότητες λεκτικής λογικής και ικανότητα ερμηνείας και επεξεργασίας των αισθητηριακών εισροών. Οι εκθέσεις που συσχετίστηκαν με εξασθενημένη γνωστική ανάπτυξη είναι χαμηλότερες από αυτές που λαμβάνονται στο υπάρχον όριο του ΠΟΥ και της ΕΕ για το φθόριο στο πόσιμο νερό, το οποίο είναι 1,5 mg/L.

Οι ερευνητές δεν βρήκαν στατιστικά σημαντική σχέση μεταξύ των συγκεντρώσεων φθορίου στα ούρα των πεντάχρονων και των γνωστικών τους ικανοτήτων.

«Αυτό μπορεί να οφείλεται στον μικρότερο χρόνο έκθεσης», εικάζει ο Δρ Kippler, «αλλά και στο γεγονός ότι οι συγκεντρώσεις φθορίου στα ούρα δεν είναι τόσο αξιόπιστες στα μικρότερα παιδιά, λόγω των μεγαλύτερων διακυμάνσεων στο πόσο φθόριο προσλαμβάνεται και αποθηκεύεται στο σώμα, ιδιαίτερα στα οστά».

Απαιτούνται περισσότερες μελέτες

Δεδομένου ότι ήταν μια μελέτη παρατήρησης, δεν μπορούν να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα σχετικά με τις αιτίες. Είναι επομένως σημαντικό να αξιολογηθούν τα συνολικά αποτελέσματα αρκετών παρόμοιων διαχρονικών μελετών, σύμφωνα με τους ερευνητές, που τώρα θα διερευνήσουν τις συσχετίσεις σε άλλους πληθυσμούς και θα δημιουργήσουν πειραματικά μοντέλα για να προσδιορίσουν τους πιθανούς μοριακούς μηχανισμούς που το οδηγούν.

«Υπάρχει ανάγκη για περισσότερη έρευνα για να δημιουργηθεί μια ισχυρή βάση για την ανασκόπηση των κινδύνων για την υγεία από φθόριο και των ορίων για το πόσιμο νερό, τα τρόφιμα και τα προϊόντα οδοντιατρικής φροντίδας, ειδικά για τα παιδιά», συνεχίζει. «Ακόμη και μικρές αλλαγές στη γνωστική λειτουργία σε επίπεδο πληθυσμού μπορεί να έχουν σοβαρές συνέπειες για τη δημόσια υγεία».

Για να διαβάσετε ολόκληρη τη μελέτη πατήστε ΕΔΩ.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.