Υποσυνείδητη και μετά από σκέψη προτίμηση ενός σνακ με πληροφορίες σχετικά με την υγεία και τη γεύση.
Φανταστείτε ότι είστε πεινασμένοι και πρέπει να επιλέξετε ανάμεσα σε ένα σνακ που τονίζει τα χαρακτηριστικά της υγείας του και ένα άλλο σνακ που δίνει έμφαση στις γευστικές του ιδιότητες. Ενώ ο συνειδητός εαυτός σας μπορεί να σας πει να επιλέξετε το υγιεινό σνακ, το άλλο σνακ δελεάζει με τη νόστιμη περιγραφή ενός ροφήματος γάλακτος γεμάτο με γεύση σοκολάτας. Τι θα διαλέγατε;
Δυστυχώς, η προσθήκη πληροφοριών που σχετίζονται με την υγεία σε ένα προϊόν διατροφής επηρεάζει τις αποφάσεις αγοράς μόνο ή ακόμη και μειώνει την προτίμηση των καταναλωτών για το προϊόν. Σύμφωνα με τη διαίσθηση «ανθυγιεινά = νόστιμα», για παράδειγμα, τα υγιεινά τρόφιμα σιωπηρά συχνά – αλλά όχι πάντα – θεωρούνται λιγότερο νόστιμα σε σύγκριση με τα ανθυγιεινά αντίστοιχά τους.
Παρά τις εκτεταμένες δοκιμές από τους καταναλωτές κατά την ανάπτυξη προϊόντων, τα υγιεινά σνακ συχνά αποτυγχάνουν στην αγορά. Αυτό υποδηλώνει ότι παίζουν και άλλοι παράγοντες ρόλο, εκτός από αυτούς που παραδοσιακά δοκιμάζονται πριν από την κυκλοφορία του προϊόντος
Στόχος μελέτης που δημοσιεύτηκε στο Food Quality and Preference, ήταν να εξετάσει πώς η έκθεση σε ένα σνακ με μήνυμα υγείας έναντι γεύσης επηρεάζει την αντιληπτή υγιεινή, την αναμενόμενη νοστιμιά, καθώς και τη σιωπηρή και ρητή συμπάθεια των καταναλωτών, και πώς σχετίζονται η σιωπηρή και η ρητή συμπάθεια. Οι σιωπηρές αντιδράσεις προκαλούνται χωρίς συνειδητή επίγνωση. Οι σαφείς αντιδράσεις απαιτούν συνειδητή προσπάθεια.
Ως υγιεινό σνακ, χρησιμοποιήθηκε σε αυτή τη μελέτη ένα ρόφημα σοκολατούχου γάλακτος εμπλουτισμένο με πρωτεΐνες. Σχεδιάστηκαν δύο πειραματικές συσκευασίες προϊόντων, με μία να δίνει έμφαση στα υγιεινά χαρακτηριστικά του σνακ και σε μία να δίνει έμφαση στα γευστικά χαρακτηριστικά του.
Τα αποτελέσματα υποδεικνύουν ότι η ρητά αντιληπτή υγιεινότητα επηρεάζει θετικά την αναμενόμενη νοστιμιά και τη ρητή προτίμηση όταν υπάρχουν πληροφορίες σχετικά με την υγεία στη συσκευασία του προϊόντος. Ένα άλλο αξιοσημείωτο εύρημα της μελέτης είναι πως η σιωπηρή και η ρητή συμπάθεια ευθυγραμμίστηκαν για τα σνακ που τοποθετούνται ως νόστιμα, δηλαδή οι καταναλωτές προτίμησαν το νόστιμο σοκολατούχο και υποσυνείδητα και μετά από σκέψη, ενώ για τα υγιεινά σνακ, η σιωπηρή και η ρητή συμπάθεια δεν ταίριαξαν. Αυτό σημαίνει ότι η χρήση έμμεσων μετρήσεων συμπάθειας μπορεί να βοηθήσει στην κατανόηση των προτιμήσεων των καταναλωτών, ειδικά κατά τη μελέτη προϊόντων με πληροφορίες σχετικά με την υγεία στη συσκευασία του προϊόντος.
Για να διαβάσετε ολόκληρη τη μελέτη πατήστε ΕΔΩ.