Η αλυσίδα σουπερμάρκετ «Iceland*» επανέφερε τη χρήση φοινικέλαιου στα τρόφιμα της δικής της επωνυμίας, καθώς η τιμή του ηλιελαίου έχει εκτοξευθεί κατά 1.000% από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία.
Όπως έγραψε σε blog ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Richard Walker, είναι σχεδόν αδύνατο να προμηθευτεί κανείς ηλιέλαιο, συνεπώς, «με λύπη» πάρθηκε η παραπάνω απόφαση αλλιώς θα έπρεπε «να αδειάσουμε τα ψυγεία και τα ράφια μας από μια μεγάλη γκάμα βασικών προϊόντων».
Να θυμίσουμε πως το 2018 η Ισλανδία είχε δεσμευτεί να εξαλείψει το φοινικέλαιο από τα προϊόντα της. Από τον ερχόμενο Ιούνιο, μια «περιορισμένη γκάμα» προϊόντων που περιέχουν φοινικέλαιο στη λίστα συστατικών θα αρχίσει να εμφανίζεται στα καταστήματα της αλυσίδας.
Ο Walker τόνισε ότι ενώ η εταιρεία συμφώνησε να χρησιμοποιήσει πιστοποιημένο βιώσιμο φοινικέλαιο για να αντικαταστήσει το ηλιέλαιο, δεν «άλλαξε γνώμη για το φοινικέλαιο» και πρόκειται για μια «αυστηρά προσωρινή κίνηση».
Δεδομένου ότι το 70% των παγκόσμιων προμηθειών ηλιελαίου προέρχεται από τη Ρωσία και την Ουκρανία, είναι σαφές γιατί ο πόλεμος έχει δημιουργήσει τέτοιο πρόβλημα, ενώ ταυτόχρονα έχει εκτοξεύσει τις παγκόσμιες τιμές ενέργειας, εμπορευμάτων και τροφίμων. Πλήττονται δε και οι προμήθειες σιταριού, λιπασμάτων και ψαριών. Μάλιστα, η κατάσταση αναμένεται να επιδεινωθεί όσο ο πόλεμος συνεχίζεται.
Οι «πρωτοφανείς πιέσεις» στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού θα επηρεάσουν περισσότερο «αυτούς που έχουν χαμηλότερους προϋπολογισμούς», ανέφερε ο Walker. Ο ίδιος επεσήμανε πως ο στόχος της εταιρείας όσον αφορά τα προϊόντα της επωνυμίας της δεν έχει αλλάξει, εξακολουθεί να τα θέλει χωρίς φοινικέλαιο «και θα επιστρέψουμε στη χρήση ηλιέλαιου μόλις σταθεροποιηθεί η κατάσταση εφοδιασμού και καταστεί εφικτό κάτι τέτοιο».
Το φοινικέλαιο έχει συνδεθεί με μεγάλη αποψίλωση των δασών, ιδιαίτερα στην Ινδονησία και τη Μαλαισία, οι οποίες μαζί καλύπτουν περισσότερο από το 85% της παγκόσμιας προσφοράς.
*Η Iceland Foods Ltd είναι μια βρετανική αλυσίδα σουπερμάρκετ με έδρα το Deeside της Βόρειας Ουαλίας. Δίνει έμφαση στην πώληση κατεψυγμένων τροφίμων, συμπεριλαμβανομένων των προετοιμασμένων γευμάτων και των λαχανικών. Πωλούν επίσης μη κατεψυγμένα είδη παντοπωλείου, όπως προϊόντα, κρέας, γαλακτοκομικά και ξηρά προϊόντα, και επιπλέον μέσω μιας αλυσίδας καταστημάτων που φέρουν την υποεπωνυμία The Food Warehouse. Η εταιρεία κατέχει περίπου το 2,2% της αγοράς τροφίμων στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Πηγή:independent