Το SAFE δημοσίευσε 10 βασικές προτεραιότητες που πρέπει να αντιμετωπιστούν και να οδηγήσουν τις μελλοντικές πολιτικές της ΕΕ για τα τρόφιμα.
Το Safe Food Advocacy Europe – SAFE, ως οργανισμός-ομπρέλα που δεσμεύεται να προάγει υγιεινά, περιβαλλοντικά βιώσιμα και χωρίς αποκλεισμούς, συστήματα τροφίμων, εν όψει των Ευρωεκλογών του 2024, (στη χώρα μας θα διεξαχθούν την Κυριακή 9 Ιουνίου 2024), ζητά από τους φορείς χάραξης πολιτικής και από όλα τα θεσμικά όργανα της ΕΕ να διασφαλίσουν ότι η υγεία και οι ανησυχίες των καταναλωτών παραμένουν στον πυρήνα της μελλοντικής νομοθεσίας της ΕΕ για τα τρόφιμα. Μαζί με τα μέλη της από ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, το SAFE έχει προσδιορίσει 10 βασικές προτεραιότητες που πρέπει να αντιμετωπιστούν και να καθοδηγήσουν τις μελλοντικές πολιτικές της ΕΕ για τα τρόφιμα ακολουθώντας μια οριζόντια και πολυμερή προσέγγιση.
1) ΚΑΜΙΑ ΠΑΡΑΠΑΡΑΠΑΝΤΙΚΗ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ
Οι καταναλωτές πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να κάνουν συνειδητές επιλογές. Είναι απαραίτητο να τους παρέχουμε ακριβείς πληροφορίες, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα ότι οι ετικέτες είναι σαφείς και κατανοητές και όχι
ενθαρρύνουν συμπεριφορές που θα μπορούσαν να είναι επιβλαβείς για την υγεία τους.
Η SAFE ζητά να χρησιμοποιούνται μεγαλύτερα μεγέθη γραμματοσειράς στη συσκευασία, τόσο για συσκευασμένα όσο και για χύμα συστατικά. Τα πρόσθετα θα πρέπει να επισημαίνονται σαφώς με το πλήρες όνομά τους και όχι με ακρωνύμια και συνώνυμα. Οι ετικέτες δεν πρέπει να περιλαμβάνουν ισχυρισμούς που μπορεί να προωθούν ανθυγιεινά υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα. Η προέλευση των συστατικών πρέπει να είναι ξεκάθαρη, ακόμη και σε τρόφιμα πολλαπλών πηγών.
2) ΞΕΚΑΘΑΡΗ ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΜΕΤΑΞΥ ΦΥΣΙΚΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΘΕΤΙΚΩΝ ΣΥΣΤΑΤΙΚΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
Οι καταναλωτές συχνά παραπλανούνται σε πληροφορίες σχετικά με τις ιδιότητες των προϊόντων διατροφής, ιδίως όταν πρόκειται για την προέλευση των συστατικών σε αυτό. Είναι απαραίτητο οι ετικέτες να διαφοροποιούνται όταν τα συστατικά ενός προϊόντος είναι φυσικής ή συνθετικής προέλευσης. Τα συστατικά δεν πρέπει να φέρουν ισχυρισμούς για ιδιότητες που δεν τους ανήκουν, όπως «όλα φυσικά». Το SAFE ζητά την υποχρεωτική διαφοροποίηση των φυσικών και συνθετικών συστατικών στις ετικέτες των τροφίμων.
Επιπλέον, η νομοθεσία της ΕΕ θα πρέπει να απαγορεύσει τη χρήση του όρου «φυσικό» σε προϊόντα που παράγονται με χρήση χημικών, ή γενετική μηχανική.
3) ΠΙΟ ΥΓΙΕΙΝΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ
Τα ανθυγιεινά διατροφικά περιβάλλοντα συμβάλλουν σε δυσμεταβολικές ασθένειες σε παιδιά και εφήβους. Συγκεκριμένα, στρατηγικές μάρκετινγκ στο ράφι που χρησιμοποιούνται από τους λιανοπωλητές για την προώθηση της αγοράς προϊόντων με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, ζάχαρη, υψηλή περιεκτικότητα σε αλάτι καθώς και τα υπερεπεξεργασμένα προϊόντα οδηγούν σε αύξηση των NCD (όπως ο διαβήτης και οι καρδιαγγειακές παθήσεις) και ασθένειες που σχετίζονται με άλλα τρόφιμα όπως η παχυσαρκία. Η έννοια του «διατροφικού περιβάλλοντος» αναφέρεται στα φυσικά, οικονομικά, πολιτικά και κοινωνικο-πολιτιστικά πλαίσια στα οποία οι άνθρωποι ασχολούνται με το σύστημα τροφίμων για να λάβουν αποφάσεις σχετικά με την απόκτηση, την προετοιμασία και την κατανάλωση τροφίμων.
Το SAFE ζητά αυστηρότερους κανονισμούς σχετικά με την εμπορία των προϊόντων διατροφής, τόσο στα ράφια όσο και στο διαδίκτυο, απαγορεύοντας την προώθηση προϊόντων υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά, ζάχαρη και αλάτι (HFSS) σε ευάλωτα άτομα όπως τα παιδιά και οι έφηβοι.
Η SAFE συνιστά επίσης τη μείωση των περιττών ποσοτήτων ζάχαρης, αλατιού και λίπους στα τρόφιμα, χωρίς να καταφεύγετε σε συνθετικές ή χημικές εναλλακτικές λύσεις ή σε πρακτικές υπερεπεξεργασίας. Επιπλέον, το SAFE ζητά να αναγνωριστεί η παχυσαρκία ως ασθένεια, ώστε οι ασθενείς να μπορούν να διαγνωστούν νωρίτερα και να υποστηρίζονται καλύτερα.
4) ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΥΨΗΛΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΠΡΟΤΥΠΩΝ ΣΤΗΝ ΕΕ
Οι προσμείξεις των τροφίμων είναι ουσίες που ενδέχεται να θέτουν σε υψηλό κίνδυνο την υγεία των καταναλωτών. Οι καταναλωτές συχνά αγνοούν την παρουσία αυτών των ουσιών σε κοινά προϊόντα διατροφής. Δυστυχώς, εκτιμήσεις κινδύνου για αυτούς τους ρύπους συχνά βασίζονται μόνο σε ανεπαρκή δεδομένα, τα οποία παρέχονται κυρίως από το προϊόν και τους ίδιους τους κατασκευαστές.
Το SAFE ζητά ένα εναρμονισμένο και ενισχυμένο σύστημα ελέγχου ασφάλειας της ΕΕ τόσο για τα τρόφιμα όσο και για τα προϊόντα ζωοτροφών σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ, ενισχύοντας έτσι την προστασία της υγείας των ανθρώπων, των ζώων και του περιβάλλοντος.
5) ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΕΚΤΙΜΗΣΕΩΝ ΚΙΝΔΥΝΟΥ ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΑ ΤΡΟΦΙΜΑ ΚΑΙ ΤΑ ΠΡΟΣΘΕΤΑ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
Η ασφάλεια των νέων τροφίμων και προσθέτων πρέπει πρώτα να αξιολογηθεί από τις ρυθμιστικές αρχές πριν αξιολογηθεί στην αγορά της ΕΕ. Ωστόσο, οι αξιολογήσεις κινδύνου για νέα τρόφιμα και πρόσθετα τροφίμων συχνά βασίζονται εκτενώς σε δεδομένα που παρέχονται από τους κατασκευαστές τους, επηρεάζοντας έτσι τις εκτιμήσεις. Η SAFE απαιτεί η έλλειψη επαρκών, πλήρων και ανεξάρτητων στοιχείων να αποτελεί λόγο για την εφαρμογή της αρχή της προφύλαξης, που δικαιολογεί την ανάκληση ή τη μη χορήγηση άδειας για το νέο τρόφιμο ή πρόσθετο να εισέλθει στην αγορά της ΕΕ.
6) ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗς ΑΓΟΡΑΣΤΙΚΗΣ ΔΥΝΑΜΗΣ ΤΩΝ ΚΑΤΑΛΩΤΩΝ
Η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών συχνά μειώνεται, επηρεάζοντας την ικανότητά τους να αγοράζουν φρέσκα και υγιεινά τροφή. Εμπορικές πολιτικές που δεν μειώνουν το τελικό κόστος των προϊόντων διατροφής, ακόμη και όταν το κόστος παραγωγής έχει μειώνεται, πρέπει να θεωρείται αθέμιτη πρακτική.
Η SAFE ζητά την προστασία της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να αγοράζουν φρέσκα και υγιεινά τρόφιμα. Είναι υψίστης σημασίας η καταπολέμηση των αθέμιτων πρακτικών τιμολόγησης που βλάπτουν τους καταναλωτές. Εάν η τιμή ενός προϊόντος διατροφής έχει αυξηθεί ως
αποτέλεσμα των αυξήσεων των τιμών των πρώτων υλών ή του κόστους παραγωγής, πρέπει να διασφαλίζεται ότι όταν το κόστος στη συνέχεια μειώνεται ή ομαλοποιείται, οι τιμές των τελικών προϊόντων να προσαρμόζονται επίσης.
7) ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΣΠΑΤΑΛΗ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
Οι καταναλωτές διαδραματίζουν βασικό ρόλο στη μείωση της σπατάλης τροφίμων στα νοικοκυριά. Ωστόσο, ο σημαντικός ρόλος των οικονομικών παραγόντων στην αλυσίδα εφοδιασμού τροφίμων (πωλητές λιανικής, υπηρεσίες τροφίμων, κατασκευαστές) δεν μπορεί να παραλείπεται. Το SAFE καλεί για ευρύτερη προώθηση όλων των καλών πρακτικών που συμβάλλουν στη μείωση της σπατάλης τροφίμων μέσω της υποστήριξης
των καταναλωτών ώστε να υιοθετήσουν βιώσιμες αγοραστικές και καταναλωτικές συμπεριφορές για να εξοικονομήσουν τρόφιμα κατάλληλα για ανθρώπινη κατανάλωση. Ειδικότερα, οι ευρωπαϊκές πόλεις θα πρέπει να εφαρμόσουν υποχρεωτικά μέτρα για την πρόληψη ή, σε έσχατη περίπτωση, την αξιοποίηση των αποβλήτων Τροφίμων των νοικοκυριών. Επιπλέον, τα κράτη μέλη και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει να ωθήσουν τους καταναλωτές να μειώσουν τη σπατάλη με την προώθηση της δημιουργίας και της διάδοσης μαθημάτων κατάρτισης (π.χ. στο σχολείο, στο χώρο εργασίας) σχετικά με την επαναχρησιμοποίηση των υπολειμμάτων και τη χρήση σχετικών μεγεθών μερίδας. Όλα τα κράτη μέλη θα πρέπει να υιοθετήσουν νομοθετικά εργαλεία που θα ευνοούν αποτελεσματικά τις δωρεές τροφίμων.
8)ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΒΙΩΣΙΜΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
Τα συστήματα τροφίμων είναι περίπλοκα συστήματα και πρέπει να αντιμετωπίζονται με προσοχή
λαμβάνοντας υπόψη όλα τους παράγοντες. Ωστόσο, η οικοδόμηση της βιωσιμότητας στο κοινωνικό,
περιβαλλοντικό και υγειονομικό πλαίσιο των συστημάτων τροφίμων είναι πρωταρχικής και επείγουσας σημασίας. Η επίδραση της βιωσιμότητας στα συστήματα τροφίμων πρέπει να εξεταστεί εξετάζοντας τόσο την προέλευση των προϊόντων διατροφής όσο και τον τρόπο με τον οποίο παράγονται. Η αποτελεσματική βιωσιμότητα συνεπάγεται, μεταξύ άλλων, συστήματα όπου η παραγωγή και η κατανάλωση τροφίμων δεν οδηγούν σε ρύπανση ή αναξιοπρεπή εργασία και συνθήκες διαβίωσης. Το SAFE ζητά δράσεις πολιτικής και μηχανισμούς επιβολής για τη διασφάλιση και την ενίσχυση της βιωσιμότητας του συστήματος τροφίμων και να φέρει την πολιτική της ΕΕ για το εμπόριο τροφίμων σε έναν κοινωνικά και περιβαλλοντικά ασφαλή χώρο λειτουργίας. Αυτό
περιλαμβάνει εκτιμήσεις για την ενέργεια και τον εξοπλισμό που χρησιμοποιείται για την παραγωγή, μεταφορά, επεξεργασία, μετατροπή και αποθήκευση τροφίμων, για την προστασία της βιοποικιλότητας, την αποφυγή της ρύπανσης του περιβάλλοντος στο σύνολό του και την προστασία της αξιοπρέπειας των ανθρώπων σε όλα τα στάδια της τροφικής αλυσίδας.
9) ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΠΡΟΤΥΠΩΝ ΕΥΘΥΝΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ των ΖΩΩΝ
Αν και η αναθεώρηση της νομοθεσίας για την καλή διαβίωση των ζώων μπορεί να αποτελέσει πρόκληση για την ΕΕ, θα είναι κρίσιμο βήμα προς την προστασία της δια βίου καλής διαβίωσης των ζώων. Η SAFE προτρέπει για αναθεώρηση των κανόνων για τη μεταφορά ζώων, τις πρακτικές σφαγής και τις συνθήκες στέγασης,
τονίζοντας τη σημασία καλύτερων συνθηκών διαβίωσης για τα εκτρεφόμενα ζώα, επαρκούς χώρου, καθαρού νερού, θρεπτικά τρόφιμα και αυστηρή επιβολή των προτύπων καλής διαβίωσης των ζώων. Η νέα νομοθεσία πρέπει να περιλαμβάνει μέτρα που θα ενισχύσουν τα πρότυπα καλής μεταχείρισης των ζώων και τα κράτη μέλη θα πρέπει να ενσωματώσουν την παρακολούθηση ως μέρος των ετήσιων και έκτακτων σχεδίων ελέγχου της ασφάλειας των τροφίμων.
10) ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΚΑΤΑΛΛΗΛΟΤΗΤΑ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
Οι καταναλωτές με συγκεκριμένες διατροφικές ανάγκες μπορεί να αναζητήσουν προϊόντα διατροφής που δεν έχουν ακόμη ρυθμιστεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση, γεγονός που μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την υγεία τους. Για παράδειγμα, πολλοί καταναλωτές με αλλεργίες σε ζωικές πρωτεΐνες καταναλώνουν/ζητούν vegan ή χορτοφαγικά προϊόντα. Η απουσία ευρωπαϊκών κανόνων που ορίζουν αυτά τα προϊόντα έχουν επίσης οδηγήσει σε σοβαρές περιπτώσεις αναφυλακτικού σοκ και ακόμη και θανάτουςι μεταξύ αυτών των καταναλωτών.
Το SAFE ζητά έναν σαφή και εναρμονισμένο ορισμό της ΕΕ για τα χορτοφαγικά και βίγκαν προϊόντα.