Εκατομμύρια τόνοι σε τρόφιμα και πλαστικά απορρίμματα θα μπορούσαν να αποφευχθούν, εάν σταματήσει η χρήση συσκευασιών σε άκοπα φρούτα, λαχανικά και φρέσκα λουλούδια παράλληλα με το τέλος της χρήσης ετικετών με ημερομηνία λήξης.
Η ΜΚΟ Global NGO Wrap δημοσίευσε τα αποτελέσματα της τελευταίας μελέτης της, η οποία διαπίστωσε ότι ο κλάδος λιανικής χρειάζεται να επανεξετάσει τον τρόπο που πουλάει άκοπα φρέσκα προϊόντα.
Όπως γράφει το emerging risks η WRAP ανέλαβε το 18μηνο έργο με τη συμβολή της βιομηχανίας, για να εξετάσει τη σχέση μεταξύ της σπατάλης τροφίμων στο σπίτι και της χρήσης πλαστικών συσκευασιών και, αμφισβήτησε την αποδεκτή σκέψη ότι η συσκευασία βοηθά στη διατήρηση των φρέσκων προϊόντων. Στην πραγματικότητα, δείχνει ότι η πώληση χύμα έχει τεράστιες δυνατότητες μείωσης της σπατάλης τροφίμων στα σπίτια μας. Η έρευνα εξέτασε επίσης την επίδραση των ετικετών στις ημερομηνίες και των θερμοκρασιών αποθήκευσης στα τρόφιμα που πηγαίνουν στα απόβλητα.
Το αποτέλεσμα είναι ένα σύνολο τριών συστάσεων που η ΜΚΟ είπε ότι θα μειώσει δραστικά τα επίπεδα των απορριμμάτων.
Προέτρεψε τους λιανοπωλητές να πωλούν χύμα όπου είναι δυνατόν, ζήτησε την αφαίρεση των ετικετών με τις ημερομηνίες, και τέλος συνέστησε στο κοινό να διατηρεί τα τρόφιμα στο ψυγείο σε θερμοκρασία κάτω από 5°C.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της WRAP, Marcus Gover, πρόσθεσε: «Αυτή η σημαντική έρευνα θα μπορούσε να αλλάξει το παιχνίδι στον αγώνα κατά της σπατάλης τροφίμων και της ρύπανσης από πλαστικό. Απομυθοποιήσαμε τη σχέση μεταξύ σπατάλης τροφίμων, πλαστικών συσκευασιών, ετικετών ημερομηνίας και αποθήκευσης τροφίμων. Ενώ η συσκευασία είναι σημαντική και συχνά διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στην προστασία των τροφίμων, έχουμε αποδείξει ότι οι πλαστικές συσκευασίες δεν παρατείνουν απαραίτητα τη διάρκεια ζωής των άκοπων φρέσκων προϊόντων. Στην πραγματικότητα, μπορεί να αυξήσει τη σπατάλη τροφίμων σε αυτή την περίπτωση. Έχουμε δείξει τις τεράστιες δυνατότητες να σώσουμε το καλό φαγητό από το να πεταχτεί, αφαιρώντας τις ημερομηνίες λήξης.
«Όλοι ζούμε με την πραγματικότητα της κλιματικής έκτακτης ανάγκης και του αυξανόμενου κόστους ζωής. Αυτή η νέα σαφήνεια δεν θα μπορούσε να είναι πιο επίκαιρη. Χρειαζόμαστε τους λιανοπωλητές να εντείνουν και να ακολουθούν τις συστάσεις μας, ώστε να επιτύχουμε πραγματική πρόοδο στην αντιμετώπιση της σπατάλης τροφίμων και της ρύπανσης από πλαστικό. Αυτό βοηθά στην εξοικονόμηση χρημάτων για τον πλανήτη και για εμάς ταυτόχρονα – ένα πραγματικό win-win».
Το WRAP αξιολόγησε πέντε είδη που συνήθως σπαταλώνται (μήλα, μπανάνες, μπρόκολο, αγγούρι και πατάτες) που ήταν αποθηκευμένα στην αρχική συσκευασία και σε χύμα και σε διαφορετικές θερμοκρασίες. Η φιλανθρωπική οργάνωση διαπίστωσε ότι η πώληση των προϊόντων αυτών χύμα και η αφαίρεση των ημερομηνιών Best Before θα μπορούσε να οδηγήσει σε συνδυασμένη εξοικονόμηση περίπου 100.000 τόνων οικιακών απορριμμάτων τροφίμων, περισσότερων από 10.300 τόνων πλαστικού και 130.000 τόνων CO2e. Αυτή η εξοικονόμηση προέρχεται τόσο από το να μπορούν οι άνθρωποι να αγοράζουν τη σωστή ποσότητα για τις ανάγκες τους (πατάτες, μπανάνες και μήλα) όσο και να χρησιμοποιούν την κρίση τους για να αποφασίσουν πότε είναι ακόμα καλά για κατανάλωση.
Ενώ τα περισσότερα σούπερ μάρκετ πωλούν ήδη ορισμένα είδη χύμα, η νέα έρευνα παρουσιάζει αδιάσειστα στοιχεία για τη σημαντική αύξηση της πρακτικής σε ένα ευρύ φάσμα φρέσκων φρούτων και λαχανικών.
Η έρευνα επιβεβαίωσε επίσης ένα θέμα που το WRAP είπε ότι έχει από καιρό προωθήσει, ότι τα άκοπα φρέσκα προϊόντα μπορούν να καταναλωθούν πολύ μετά την ημερομηνία Best Before και τα περισσότερα διαρκούν περισσότερο στο ψυγείο. Όταν φυλάσσονταν στους 4°C, τα μήλα, για παράδειγμα, δεν έδειχναν σημάδια φθοράς έως και δυόμισι μήνες μετά την ημερομηνία Best Before και ήταν ακόμα καλά να καταναλωθούν για αρκετό καιρό μετά. Το μπρόκολο δεν έδειξε σημάδια φθοράς παρά μόνο δύο εβδομάδες μετά την ημερομηνία Best Before.