Τα τελευταία δύο χρόνια, η FASFC έχει λάβει περισσότερες από 450 καταγγελίες σχετικά με την ηλεκτρονική πώληση τροφίμων.
Όλο και περισσότερο πλέον τα τρόφιμα πωλούνται μέσω διαδικτύου, είτε απευθείας από σχετικές ιστοσελίδες, είτε μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Το θέμα είναι πως ΟΛΑ τα τρόφιμα που πωλούνται στους καταναλωτές πρέπει να έχουν εγκριθεί από τις αρμόδιες αρχές μετά από ενδελεχείς ελέγχους. Όπως διαπιστώνει όμως η Αρχή Ασφάλειας τροφίμων του Βελγίου FASFC αυτό δεν συμβαίνει και το ένα τρίτο των καταγγελιών καταναλωτών, αφορούσε αυτό το ερώτημα «έχει εγκριθεί η εταιρεία ή το τρόφιμο από το FASFC;» Και η απάντηση της Αρχής είναι πως η συντριπτική πλειοψηφία των πωλητών δεν είναι εγγεγραμμένοι στο FASFC.
Οι καταγγελίες σχετίζονται με τρόφιμα που παρασκευάζονται στο σπίτι, όπως αρτοσκευάσματα και έτοιμα γεύματα, τα οποία πωλούνται μέσω κοινωνικών δικτύων όπως το Facebook Marketplace. «Ωστόσο, η εξουσιοδότηση από τον Οργανισμό είναι απαραίτητη, γιατί και ως χόμπι να είναι ένας σεφ γίνεται μέρος της τροφικής αλυσίδας και ως εκ τούτου είναι υπεύθυνος για την ασφάλεια των τροφίμων των προϊόντων του.» τονίζει η FASFC.
Το 2022 και το 2023 οι επιθεωρητές τροφίμων ερεύνησαν περισσότερες από 450 καταγγελίες σχετικά με ιστότοπους ή προφίλ μέσων κοινωνικής δικτύωσης που προσφέρουν φαγητό. Στις περισσότερες περιπτώσεις, ο πωλητής δεν έχει εξουσιοδότηση από την FASFC.
Η έγκριση από την αρμόδια Αρχή είναι απαραίτητη έτσι ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί γρήγορα σε περίπτωση συμβάντος. Όταν οι καταναλωτές πέσουν θύμα τροφικής δηλητηρίασης, οι αρχές πρέπει να είναι σε θέση να προσδιορίσει σε ποιο σημείο της τροφικής αλυσίδας εντοπίζεται το πρόβλημα (με τον πωλητή, τον προμηθευτή κ.λπ.) προκειμένου να περιορίσει το πρόβλημα όσο το δυνατόν περισσότερο. Επιπλέον, αυτό διασφαλίζει ότι δεν υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός με επαγγελματίες παίκτες που τηρούν σχολαστικά τους κανόνες. Η πώληση τροφίμων μέσω του Facebook Marketplace και άλλων πλατφορμών δεν απαγορεύεται, αλλά πρέπει οι καταναλωτές να είναι προσεκτικοί.
Θα πρέπει πάντα να μπορείτε να βρείτε επαρκείς πληροφορίες σχετικά με μια νομική εταιρεία (όνομα και διεύθυνση εταιρείας, στοιχεία επικοινωνίας, αριθμός εταιρείας) στο ηλεκτρονικό κατάστημα ή στη σελίδα του Facebook.
Μια άλλη μικρή συμβουλή, είναι πως συχνά αναξιόπιστοι πωλητές θέλουν να επικοινωνούν μόνο μέσω ιδιωτικών καναλιών όπως το Messenger ή το WhatsApp. Εάν ο πωλητής δεν θέλει να δώσει το όνομα ή τη διεύθυνσή του, θα πρέπει να είστε προσεκτικοί.