Μαίνεται ο “πόλεμος” μεταξύ της γαλακτοβιομηχανίας και της βιομηχανίας φυτικών ροφημάτων.
Η Επιτροπή Ιατρών των ΗΠΑ για την Υπεύθυνη Ιατρική υπέβαλε καταγγελία στο Γραφείο Γενικού Επιθεωρητή του Υπουργείου Γεωργίας των ΗΠΑ (USDA), υποστηρίζοντας ότι μέσω της διαφήμισης “wood milk”, παραβιάζονται νόμοι που απαγορεύουν τις ομοσπονδιακές γεωργικές προσφορές να απεικονίζουν προϊόντα με αρνητικό τρόπο.
Στην διαφήμιση της Aubrey Plaza “wood milk”, η ηθοποιός του Χόλιγουντ, αυτοπροσδιορίζεται σαν δήθεν συνιδρυτής της εταιρίας και αναφέρει όλη τη διαδικασία παρασκευής του “γάλακτος απο ξύλο”. Το Wood Milk, όπως και άλλα μη αγελαδινά γάλατα, διατίθεται σε διάφορες γεύσεις: δρυς, κεράσι, σφενδάμι και μαόνι…
Στο τέλος του βίντεο δίνει απάντηση στο ερώτημα της πως το γάλα αυτό δεν είναι πραγματικό και ότι το μόνο πραγματικό γάλα είναι το γάλα (εννοώντας το ζωικό). Στην ουσία ακυρώνει τα φυτικά γάλατα, που παρασκευάζονται από βρώμη, αμύγδαλα, σόγια ή καρύδες. Οι διαφημιστικές καμπάνιες «ξύλινο γάλα» και το «Πήρες Γάλα;» χρηματοδοτήθηκαν από ένα κυβερνητικό πρόγραμμα που ονομάστηκε Milk Processor Education Program.
Η διαφήμιση που είναι εμφανές πως ειρωνεύεται το φυτικό γάλα, σύμφωνα με την καταγγελία της Επιτροπής Ιατρών, φέρεται να παραβιάζει μια κανονιστική απαγόρευση κατά «αθέμιτων ή παραπλανητικών πράξεων ή πρακτικών σε σχέση με την ποιότητα, την αξία ή τη χρήση οποιουδήποτε ανταγωνιστικού προϊόντος». Έτσι ζητά από το USDA να εκδώσει μια σύσταση για τη διακοπή της προβολής της διαφήμισης και για τη “διορθωτική διαφήμιση για το ζήτημα του “check off” γάλακτος που εξηγεί τα οφέλη του φυτικού γάλακτος”.
“Το «checkoff” είναι ένα κυβερνητικό πρόγραμμα”, λέει ο Dr. Neal Barnard, πρόεδρος της Επιτροπής Ιατρών και επίκουρος καθηγητής ιατρικής στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Τζορτζ Ουάσιγκτον, στο FoodIngredientsFirst. Η Υπηρεσία Αγροτικού Μάρκετινγκ του USDA διαχειρίζεται τέτοιου είδους προγράμματα και τα εγκρίνει αφού εξετάσει και επαληθεύσει όλους τους διατροφικούς ισχυρισμούς. Σύμφωνα με την καταγγελία της επιτροπής, η διαφήμιση παραβιάζει ακόμη τον ομοσπονδιακό νόμο “7 USC § 6407”, που λέει ότι “τα δολάρια διαφήμισης γάλακτος USDA δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να επηρεάσουν τη νομοθεσία ή τη δράση ή την πολιτική της κυβέρνησης”.
Η διαφήμιση χρηματοδοτήθηκε από τη MilkPEP, η οποία “υπάρχει για να αυξήσει την ευαισθητοποίηση για τα γαλακτοκομικά προϊόντα και να αυξήσει την κατανάλωση γάλακτος”, σύμφωνα με την εταιρεία. Η επισήμανση ενός προϊόντος ως “μη πραγματικού” μπορεί να είναι μια αποτελεσματική καμπάνια επίθεσης. Σύμφωνα με μια έκθεση Innova Market Insights του περασμένου μήνα, ο ισχυρισμός με τη μεγαλύτερη επιρροή για εναλλακτικές λύσεις γάλακτος φυτικής προέλευσης παγκοσμίως είναι «φτιαγμένος με πραγματικά συστατικά ή φυσικά», που επιλέχθηκε από το 25% των ερωτηθέντων.
Με παρόμοιο τρόπο είχε προσεγγίσει τη διαφήμιση και η Amstel το 2016, η οποία φέρεται από μερικούς πως ειρωνεύεται την προσπάθεια μικρών παραγωγών μπύρας γι’ αυτό και προκάλεσε αντιδράσεις σε μια μερίδα του κόσμου. Το βίντεο που υπάρχει στο youtube με το όνομα “Η ΔΙΚΙΑ ΜΑΣ BEER – Επεισόδιο 1: Η μεγάλη ιδέα”, και αναφέρει ατάκες όπως “ποια Amstel”, “ποια Στικούδη”, που έγιναν γνωστές στο ευρύ κοινό, ακολουθεί παρόμοια τακτική με το “wood milk”. Δηλαδή αναλύοντας αρχικά όλα τα ενδεχόμενα πλεονεκτήματα μιας μικρής εταιρίας που στο τέλος καταρρίπτονται αναδεικνύοντας τελικά την ίδια την Amstel. Το βίντεο διαδέχθηκαν και σχόλια του τύπου: “Σαν διαφήμιση είναι ευθεία προσβολή στους homebrewers. Για τους υπόλοιπους, το μόνο που ίσως τους κάνει είναι να αναρωτηθούν για ρόλο των κουβάδων στο όλο σκηνικό. Συγχαρητήρια τζιμάνια του τμήματος marketing που θα μας κάνετε περισσότερους”. Κάποιος άλλος είπε: “Χαζή διαφήμιση που το μόνο που πετυχαίνει είναι να κάνει δυσφήμιση τελικά σε εσάς και να αναδείξει πόσο υπέροχο είναι να φτιάχνεις μπύρα στο σπίτι σου. Η σπιτική μπύρα έχει γεύση και άρωμα και μάλλον σας ενοχλεί αυτό”. Φυσικά υπήρχαν και εκείνοι οι οποίοι βρήκαν τη διαφήμιση χιουμοριστική.
Υπενθυμίζεται πως τον περασμένο Φεβρουάριο, ο FDA πρότεινε κατευθυντήριες γραμμές για να επιτρέπεται στα φυτικά γάλατα να επισημαίνονται ως «γάλα», ενώ χώρες όπως η Βρετανία παρέμειναν αντίθετοι.