Η ρωσική κυβέρνηση πρόκειται να αλλάξει το μέγεθος των ενημερωτικών ετικετών στις συσκευασίες τροφίμων για να εξοικονομήσει χαρτί. Μήπως, όμως, υπάρχει και ένας άλλος λόγος πίσω από αυτή την κίνηση;
Η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει την επισιτιστική – και όχι μόνο- αλυσίδα της Ρωσίας. Από τη μια πλευρά, οι καταναλωτές κόβουν από όπου μπορούν, μειώνοντας αυτά που αγοράζουν και από την άλλη, οι έμποροι λιανικής προσπαθούν να σώσουν την κατάσταση με όσο γίνεται περισσότερες προσφορές και εκπτώσεις, «επιθετικές», όπως τις χαρακτηρίζει ο ιστότοπος Newziv. Σε πολλές, μάλιστα, περιπτώσεις, οι Ρώσοι δεν αγοράζουν τρόφιμα αν δεν έχουν κάποια έκπτωση, ειδικά σε προϊόντα όπως γαλακτοκομικά προϊόντα και είδη ζαχαροπλαστικής.
Σύμφωνα με έκθεση που διεξήχθη από αναλυτές της Κεντρικής Τράπεζας της Ρωσικής Ομοσπονδίας «Η επιθυμία για εξοικονόμηση πόρων μετατοπίζει την κατανάλωση τροφίμων στο τμήμα του προϋπολογισμού. Τα discounters κερδίζουν δημοτικότητα. Στις παρούσες συνθήκες, η μάρκα και η ποιότητα της συσκευασίας είναι λιγότερο σημαντικά για τον αγοραστή και η τιμή είναι η προτεραιότητα», όπως αναγράφεται στον ιστότοπο Newizv. Οπότε οι κατασκευαστές κάνουν τα πάντα για να εξοικονομήσουν χρήματα και να κερδίσουν, τελικά πωλήσεις.
Σε αυτό το σημείο, αξίζει να αναφερθεί και κάτι ακόμα. Εν μέσω μιας επισιτιστικής κρίσης και εμπάργκο σε βάρος της Ρωσίας ως αντίποινα για τον πόλεμο, είναι λογικό να έχουν πραγματοποιηθεί κάποιες αλλαγές στη σύσταση των προϊόντων. Συγκεκριμένα, αυτό οφείλεται, ενδεχομένως, στην έλλειψη σε ορισμένες πρώτες ύλες. Δεν είναι απίθανο, λοιπόν, οι εταιρείες να χρησιμοποιούν παραλλαγές βασικών συστατικών σε προϊόντα τους. Σε συνδυασμό με τη νέα απόφαση της ρωσικής κυβέρνησης να κάνει μικρότερες τις ετικέτες στα τρόφιμα, η σκέψη αυτή εγείρει υποψίες. Γίνεται, άραγε, αυτό για να μειωθεί ο όγκος πληροφοριών στα τρόφιμα;
Για τη μείωση του κόστους του τελικού προϊόντος, όπως αναφέρει η κυβέρνηση, αλλά και λόγω έλλειψης χαρτιού και μελανιού, οι κατασκευαστές πρότειναν να μειωθεί το μέγεθος των ετικετών στις συσκευασίες των προϊόντων και η αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Victoria Abramchenko έδωσε εντολή στα τμήματα να μελετήσουν το θέμα αλλαγών στα εθνικά πρότυπα της Ρωσικής Ομοσπονδίας στον τομέα της επισήμανσης προϊόντων. Πρέπει να ληφθεί απόφαση από τα αρμόδια υπουργεία έως τις 22 Ιουλίου.
Αλλά σε αυτό προκαλεί εντύπωση ότι το κόστος των ετικετών στο κόστος των τελικών προϊόντων είναι 3-5%, και επομένως μια μείωση της έκτασής της ετικέτας κατά 20-30% είναι απίθανο να οδηγήσει σε μείωση του κόστους. Οπότε επανερχόμαστε στο προηγούμενο ερώτημα: μήπως η απόκρυψη των πληροφοριών δεν είναι απλή εικασία, αλλά ο πραγματικός στόχος;