Αν και το πρόσημο παρέμεινε θετικό, η ανάπτυξη στον κλάδο των φυτικών τροφίμων σημείωσε σημαντική επιβράδυνση το 2021 σε σχέση με το 2020, όπως προκύπτει από νέα στοιχεία των: The Plant Based Foods Association, The Good Food Institute και SPINS.
Το σίγουρο είναι ότι τα τρόφιμα φυτικής προέλευσης αναπτύσσονται τρεις φορές πιο γρήγορα συγκριτικά με τις συνολικές λιανικές πωλήσεις τροφίμων με τις περισσότερες κατηγορίες τροφίμων φυτικής προέλευσης να ξεπερνούν τις αντίστοιχες πωλήσεις των παραδοσιακών τροφίμων.
Πάντως, παρά τα δύο χρόνια πανδημίας κορονοϊού, τον πόλεμο στην Ουκρανία και τον πληθωρισμό που καλπάζει, η ζήτηση για φυτικά τρόφιμα εξακολουθεί να είναι υψηλή και μάλιστα, οι καταναλωτές δείχνουν να αναζητούν μεγαλύτερη ποικιλία στα προσφερόμενα προϊόντα.
Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι – σε τριετή βάση – οι πωλήσεις κρέατος φυτικής προέλευσης αυξήθηκαν κατά 74% και ήταν σχεδόν τριπλάσιες συγκριτικά με τις πωλήσεις συμβατικού κρέατος, ενώ την περασμένη χρονιά το ποσοστό των νοικοκυριών που αγόρασε μόνο φυτικό κρέας ανήλθε σε 19%, ελαφρώς αυξημένο από το 18% το 2020. Επίσης, το 64% των καταναλωτών αγοράζει κρέας φυτικής προέλευσης περισσότερες από μία φορές κατά τη διάρκεια του έτους.
Ένα ακόμα ενδιαφέρον στοιχείο που προκύπτει από την έρευνα είναι ότι η τιμή του φυτικού κρέατος δεν αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα πλέον σε σχέση με τα παραδοσιακό κρέας, όπως ίσχυε μέχρι τώρα.
Την ίδια στιγμή το γάλα φυτικής προέλευσης συνεχίζει να αναπτύσσεται, σημειώνοντας αύξηση 4% στις πωλήσεις το 2021 συγκριτικά με το 2020 αν και το ποσοστό απέχει πολύ από το αντίστοιχο 20,4% που συγκέντρωσε το 2020 έναντι του 2019. Το 42% των νοικοκυριών αγοράζουν φυτικό γάλα και ένα 76% των καταναλωτών αγόρασε γάλα φυτικής προέλευσης πολλές φορές πέρσι κατά τη διάρκεια της χρονιάς.
Σύμφωνα με τη SPINS, το γάλα αμυγδάλου εξακολουθεί να κατέχει την πρωτιά στην κατηγορία με μερίδιο 59%, ενώ το γάλα βρώμης έφτασε στη δεύτερη θέση συγκεντρώνοντας μερίδιο 17%.
Από κει και πέρα οι πωλήσεις του φυτικού γιαουρτιού αυξήθηκαν κατά 9%, τριπλάσιο ποσοστό από αυτό του συμβατικού γιαουρτιού, ενώ του φυτικού τυριού αυξήθηκαν κατά 7% την ώρα που του συμβατικού τυριού σημείωσαν πτώση κατά 2%.
Τέλος, τη μεγάλη έκπληξη έκαναν οι πωλήσεις αυγών φυτικής προέλευσης που σημείωσαν αύξηση 42% το 2021 την ώρα που οι πωλήσεις συμβατικών αυγών μειώθηκαν 4%. Έτσι, τα αυγά φυτικής προέλευσης αντιπροσωπεύουν πλέον μερίδιο 0,6% της συνολικής αγοράς αυγών έναντι 0,05% πριν από τρία χρόνια.