1.220 καταναλωτές σε έξι χώρες (Ηνωμένο Βασίλειο, Φινλανδία, Ισπανία, Ιταλία, Πολωνία και Ισραήλ) συμμετείχαν στην έρευνα για την αξιολόγηση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών στους παράγοντες της βιομηχανίας τροφίμων σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Τα αποτελέσματα του χρηματοδοτούμενου από το ΕΙΤ-Food έργου, σχετικά με την αυξανόμενη εμπιστοσύνη και στήριξη των καταναλωτών για την αλυσίδα εφοδιασμού τροφίμων και για τις εταιρείες τροφίμων, δείχνουν ότι η εμπιστοσύνη σε διάφορους παράγοντες της βιομηχανίας τροφίμων έχει αυξηθεί λόγω της επιδημίας COVID-19.
Το EIT Food είναι μια κοινότητα καινοτομίας που υποστηρίζεται από το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτο Καινοτομίας και Τεχνολογίας (ΕΙΤ), ένα όργανο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε έξι χώρες: το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ισπανία, την Ιταλία, τη Φινλανδία, την Πολωνία και το Ισραήλ. Η αλλαγή ήταν πιο έντονη για τη μαζική εστίαση και ακολούθησαν οι παραγωγοί τροφίμων.
Στην τελευταία έρευνα των καταναλωτών του Ηνωμένου Βασιλείου που διεξήχθη τον Οκτώβριο του 2021, οι εταιρείες της εστίασης βελτίωσαν τις βαθμολογίες εμπιστοσύνης του κοινού σε 4,74/7 από 4,48/7 το 2020. Συγκεκριμένα, στην ερώτηση για το πώς η COVID-19 έχει επηρεάσει την εμπιστοσύνη στη βρετανική βιομηχανία τροφίμων, τα εστιατόρια και τις επιχειρήσεις τροφοδοσίας, οι κατασκευαστές τροφίμων σημείωσαν τις μεγαλύτερες αυξήσεις στις βαθμολογίες σε σύγκριση με το 2020.
Ο τομέας της εστίασης είναι ένας από τους πιο πληγέντες από τον COVID-19, με μέτρα για τον περιορισμό της εξάπλωσης του κορωνοϊού που σημαίνει ότι τα καταστήματα έκλεισαν τις πόρτες τους στους πελάτες κατά τη διάρκεια εθνικών και τοπικών αποκλεισμών. Η επακόλουθη καινοτομία, από τα takeaways και το delivery τροφίμων μέχρι τα καταστήματα που παρέδιδαν επί πεζοδρομίου, επέτρεψε σε πολλές επιχειρήσεις να συνεχίσουν το εμπόριο και οι ερευνητές πιστεύουν ότι αυτή η καινοτομία έχει συμβάλει σημαντικά στην αύξηση της εμπιστοσύνης του κοινού.
Ο καθηγητής Richard Bennett, Καθηγητής Γεωργικών Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Reading, ο οποίος ηγήθηκε του προγράμματος, δήλωσε:
«Η εμπιστοσύνη των καταναλωτών στην αλυσίδα εφοδιασμού τροφίμων, ως αποτέλεσμα των εμπειριών των ανθρώπων κατά τη διάρκεια της COVID-19, έχει αυξηθεί το 2021, ειδικά σε σχέση με την εμπιστοσύνη στα εστιατόρια και την τροφοδοσία.
«Η αναγκαιότητα είναι η μητέρα της εφεύρεσης και σίγουρα έχουμε δει αυτό να συμβαίνει με τον τομέα της εστίασης κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Σε ολόκληρη τη χώρα, οι άνθρωποι της εστίασης κατέβαλαν επιπλέον προσπάθειες τον τελευταίο χρόνο για την παροχή τροφίμων και ποτών στους καταναλωτές με ασφαλή τρόπο, και αυτό έχει εκτιμηθεί πολύ από τους καταναλωτές.»
Παράλληλα με την τροφοδοσία, οι παραγωγοί τροφίμων σημείωσαν επίσης αύξηση της βαθμολογίας της εμπιστοσύνης του κοινού για το 2021, καθώς ολόκληρος ο τομέας συνεχίζει να βελτιώνει τη θέση του στο μυαλό των καταναλωτών.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η εμπιστοσύνη στους γεωργούς είναι η υψηλότερη (5.12/7) ακολουθούμενη από τους λιανοπωλητές (4.87/7), τη μαζική εστίαση (4.74/7), τους κατασκευαστές τροφίμων (4.72/7) και τις αρχές (4.33/7).
Σχετικά με τις επιπτώσεις της πανδημίας COVID-19 στην εμπιστοσύνη σε διάφορους παράγοντες ανά χώρα, οι καταναλωτές του Ηνωμένου Βασιλείου δήλωσαν ότι η εμπειρία της COVID-19 αύξησε την εμπιστοσύνη κυρίως στους αγρότες (4,79/7) ακολουθούμενη από αυξημένη εμπιστοσύνη στους λιανοπωλητές (4,55/7), στους κατασκευαστές τροφίμων (4,53/7) και στα εστιατόρια (4,49/7). Οι υψηλότερες βαθμολογίες στην έρευνα του 2021 δείχνουν υψηλότερο θετικό αντίκτυπο της επιδημίας COVID-19 στην εμπιστοσύνη των καταναλωτών στους παράγοντες τροφίμων και στην αλυσίδα εφοδιασμού τροφίμων το 2021 σε σύγκριση με το 2020.
Καινοτόμες λύσεις για την αύξηση της εμπιστοσύνης
Ζητήθηκε επίσης από τους καταναλωτές να αξιολογήσουν καινοτομίες που θα μπορούσαν ενδεχομένως να αυξήσουν την εμπιστοσύνη του κοινού.
Η τεχνολογία με δυνατότητα blockchain που επαληθεύει την ιχνηλασιμότητα των τροφίμων ήταν η πιο δημοφιλής μεταξύ των τεσσάρων προτεινόμενων λύσεων για την αύξηση της εμπιστοσύνης σύμφωνα με τους καταναλωτές και στις έξι χώρες που συμμετείχαν. Αυτή η καινοτομία ήταν επίσης η πιο δημοφιλής στους καταναλωτές του Ηνωμένου Βασιλείου. Η τεχνολογία blockchain μπορεί να διασφαλίσει ότι οι υποσχέσεις που δόθηκαν στους καταναλωτές είναι αληθείς.
Η Δρ Oana Tanasache, Μεταδιδακτορική Ερευνήτρια στο Πανεπιστήμιο του Reading, δήλωσε:
“Ζητήθηκε από τους καταναλωτές να δηλώσουν το επίπεδο στήριξής τους προς τέσσερις διαφορετικές πρωτοβουλίες που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν από τους παράγοντες τροφίμων για να αυξήσουν την εμπιστοσύνη. Κάθε πρωτοβουλία βασίστηκε στην παροχή στους καταναλωτές εύκολης πρόσβασης σε πληροφορίες σχετικά με την προέλευση και την ιχνηλασιμότητα των τροφίμων τους, την υγεία τους ή την καλή διαβίωση των ζώων.
“Η έρευνά μας διαπίστωσε ότι οι καταναλωτές υποστηρίζουν γενικά αυτού του είδους τις πρωτοβουλίες. Η κορυφαία καινοτομία ήταν αυτή που αυξάνει τη διαφάνεια του συστήματος τροφίμων μέσω της τεχνολογίας blockchain και υπογραμμίζει περαιτέρω ότι οι καταναλωτές αυτές τις μέρες ενδιαφέρονται πολύ για το ταξίδι που κάνουν τα τρόφιμά τους πριν φτάσει στα πιάτα τους.»
Πηγή: EUFIC