Η όχι και τόσο δημοφιλής συσκευασία της Sainbury’s και τα χαρακτηριστικά μιας επιτυχημένης διαδικασίας σχεδιασμού.
Νωρίτερα φέτος η Sainsbury’s ανακοίνωσε το λανσάρισμα μιας νέας, πιο βιώσιμης συσκευασίας κιμά στο Ηνωμένο Βασίλειο, με κενό αέρος, η οποία αναμένεται να εξοικονομεί 450 τόνους πλαστικού κάθε χρόνο.
Σύμφωνα με την εταιρεία, η συσκευασία περιέχει την ίδια ποσότητα μοσχαρίσιου κιμά, αλλά έχει μειωθεί σε μέγεθος, γεγονός που επιτρέπει επίσης στα υποκαταστήματα να χρησιμοποιούν πιο αποτελεσματικά το χώρο του ψυγείου και της κατάψυξης.
Παρά το γεγονός ότι η Sainsbury’s διαφήμισε αυτή την καινοτομία της σαν κάτι θετικό, οι καταναλωτές είχαν διαφορετική άποψη για τις νέες συσκευασίες με κενό αέρος.
Στο Twitter τον Απρίλιο πλήθος ανθρώπων εξέφρασαν τη γνώμη τους, χαρακτηρίζοντας τη νέα συσκευασία είτε πολύ μικρή, είτε σαν ιατρικό προϊόν, ακόμα και αηδιαστική τη χαρακτήρισαν, ενώ τόνισαν είναι η συσκευασία είναι δύσχρηστη καθώς ο κιμάς βγαίνει δύσκολα.
Και δεν ήταν μόνο οι καταναλωτές που είχαν αυτή την άποψη, αλλά και ειδικοί, όπως ο Robert Lilienfeld, ιδρυτής και εκτελεστικός διευθυντής της εταιρείας βιώσιμων συσκευασιών SPRING, ο οποίος σε άρθρο του στο Packaing Europe εξέφρασε την άποψή τους ως προς το γιατί δεν θεωρεί αυτή τη συσκευασία πετυχημένη.
Σύμφωνα, λοιπόν, με το άρθρο του, σε πρώτη φάση η συσκευασία δίνει στον μοσχαρίσιο κιμά μια μη ελκυστική για τους καταναλωτές εμφάνιση, αφού ο κιμάς αποκτά στην όψη του ένα μωβ χρώμα. Αυτό με τη σειρά του θα μπορούσε να οδηγήσει σε πτώση των πωλήσεων, το οποίο θα είχε αποτέλεσμα ακόμα μεγαλύτερη σπατάλη τροφίμων, που αναιρεί όλες τις οικολογικές δεσμεύσεις της εταιρείας ως το σημείο αναφοράς έτος 2025.
Επιπρόσθετα, ενώ ο στόχος που προβάλλεται είναι τα πλεονεκτήματα βιωσιμότητας, ο Lilenfeld σημειώνει πως πέραν αυτού τα οφέλη στους καταναλωτές δεν είναι εμφανή, δεδομένου ότι οι περισσότεροι παρατήρησαν πως η συσκευασία εκτός από μη ελκυστική είναι και δύσχρηστη.
Για τον Lilenfeld, σύμφωνα με το άρθρο του στο Packaging Europe, ένας βασικός παράγοντας για μια επιτυχημένη βιώσιμη συσκευασία είναι οι καταναλωτές να αντλούν από αυτήν την αξία του προϊόντος για την οποία πληρώνουν, το οποίο υπόκειται σε έναν συνδυασμό τεχνικών μάρκετινγκ, λειτουργιών, κόστους και περιβαλλοντικών οφελών.
Επιπλέον, το σχέδιο για την συσκευασία πρέπει να γίνεται με άξονα ένα πιο μακροπρόθεσμο πλάνο, το οποίο προοδευτικά θα γίνεται καλύτερο και δεν θα στηρίζεται σε μεμονωμένες προσεγγίσεις.