ΑρχικήΝέαΗ μάχη για τη διατροφική επιβίωση των παραδοσιακών κοινοτήτων - Νέα μελέτη...

Η μάχη για τη διατροφική επιβίωση των παραδοσιακών κοινοτήτων – Νέα μελέτη αποκαλύπτει τις προκλήσεις

3 λεπτά ανάγνωσης

Νέα ανασκόπηση χαρτογραφεί τις προκλήσεις και τις ελλείψεις γνώσης

Σε πρόσφατο άρθρο που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό BMJ Open, Βραζιλιάνοι ερευνητές παρουσίασαν ένα πρωτόκολλο για την ανασκόπηση του περιβάλλοντος διατροφής των παραδοσιακών λαών και κοινοτήτων (TPC). Οι ομάδες αυτές περιλαμβάνουν αυτόχθονες πληθυσμούς και κοινότητες quilombolas, δηλαδή απογόνους Αφρικανών σκλάβων που διέφυγαν και εγκαταστάθηκαν σε απομονωμένες περιοχές. Πρόκειται για πολιτισμικά διακριτές κοινωνίες με δικές τους μορφές οργάνωσης και διατροφικές πρακτικές, οι οποίες ιστορικά βασίζονται στη χρήση φυσικών πόρων μέσω συλλογής φυτών, κυνηγιού και αλιείας.

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Η πιο υγιεινή μαρμελάδα: Τι να προσέξετε και ποια γεύση ξεχωρίζει – Του Νίκου Ζορζοβίλη*

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Βρέθηκε το συστατικό στα σάντουιτς που προκάλεσε θάνατο και νοσηλείες – Εκταφή για να επιβεβαιωθεί αν κι άλλος θάνατος οφείλεται στον ίδιο λόγο

- Advertisement -

Ωστόσο, οι αλλαγές στα συστήματα διατροφής, η απώλεια δικαιωμάτων στη γη και η μετανάστευση έχουν αλλοιώσει τις παραδοσιακές συνήθειες, απειλώντας τόσο την πολιτιστική όσο και τη διατροφική τους ταυτότητα.

Εγγραφείτε στα διαδικτυακά σεμινάρια Food Defense και Food Safety Culture τέλη Αυγούστου από TÜV HELLAS (TÜV NORD) και CIBUM 

Έρευνα σε πέντε αυτόχθονες κοινότητες στο Mato Grosso do Sul της Βραζιλίας διαπίστωσε ότι το 76,7% των νοικοκυριών βιώνει επισιτιστική και διατροφική ανασφάλεια, ποσοστό κατά 12 μονάδες υψηλότερο από τον μέσο όρο της πολιτείας. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, το 25% των Αμερικανών Ινδιάνων και των Αυτόχθονων της Αλάσκας αντιμετωπίζουν το ίδιο πρόβλημα, σχεδόν διπλάσιο ποσοστό σε σχέση με τους λευκούς Αμερικανούς.

- Advertisement -

Παράλληλα, η υιοθέτηση διατροφικών προτύπων χαμηλής ποιότητας συνδέεται με την αύξηση παραγόντων κινδύνου για χρόνιες ασθένειες. Βραζιλιάνικη έρευνα του 2019 έδειξε ότι 6 στους 10 αυτόχθονες άνω των 20 ετών ζουν με τουλάχιστον μία χρόνια πάθηση. Η περιορισμένη πρόσβαση σε φρέσκα τρόφιμα και η πληθώρα ενεργειακά πυκνών, χαμηλής θρεπτικής αξίας προϊόντων εντείνουν το πρόβλημα.

Η απειλή των υπερ-επεξεργασμένων τροφίμων

Η εισβολή των υπερ-επεξεργασμένων τροφίμων δεν επηρεάζει μόνο την υγεία. Διαταράσσει την οικονομική και κοινωνική ισορροπία, υπονομεύοντας την επισιτιστική κυριαρχία των παραδοσιακών κοινοτήτων. Ο Οργανισμός Τροφίμων και Γεωργίας υπενθυμίζει ότι τα συστήματα διατροφής των αυτοχθόνων αποτελούν θεμέλιο για βιώσιμη ανάπτυξη, ανθεκτικότητα απέναντι στην κλιματική αλλαγή και προστασία της βιοποικιλότητας. Η κατανόηση του πώς διαμορφώνεται και αλλάζει το διατροφικό τους περιβάλλον θεωρείται κρίσιμη για την εξεύρεση λύσεων.

Η νέα ανασκόπηση θα ακολουθήσει το μεθοδολογικό πλαίσιο του Ινστιτούτου Joanna Briggs και τις οδηγίες PRISMA-ScR. Η συστηματική αναζήτηση θα καλύψει διεθνείς βάσεις δεδομένων όπως Medline, Web of Science, Embase, Anthropological Index Online, Global Health και SciELO. Θα ενταχθεί και γκρίζα βιβλιογραφία, όπως αδημοσίευτες διατριβές και τεχνικές αναφορές.

Τα άρθρα που δεν είναι γραμμένα σε πορτογαλικά, αγγλικά ή ισπανικά θα μεταφραστούν με αυτοματοποιημένα εργαλεία και τη βοήθεια πολύγλωσσων αξιολογητών. Επιπλέον, θα γίνει διασταύρωση πηγών και αναφορών ώστε να μην παραλειφθούν σχετικές μελέτες. Η επιλογή τους θα βασιστεί στη στρατηγική πληθυσμού, έννοιας και πλαισίου (PCC).

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.