Η βιομηχανία του τουρισμού μπύρας έχει εξελιχθεί από τις μεγαλύτερες κατηγορίες τουρισμού στον κλάδο των τροφίμων.
Πριν λίγες μέρες ολοκληρώθηκε η 56η έκδοση της Ιταλικής έκθεσης κρασιού Vinitaly με ρεκόρ επισκεπτών, επιβεβαιώνοντας όχι μόνο τον ηγετικό ρόλο του ιταλικού κρασιού στην παγκόσμια σκηνή, αλλά και τον βιωματικό τουρισμό που αναπτύσσεται στον τομέα της μπύρας, με αφορμή ένα περίπτερο φέτος αποκλειστικά αφιερωμένο στην craft μπύρα. Σύμφωνα μάλιστα με έρευνα του Consorzio Birra Italiana για το φαινόμενο του τουρισμού ζυθοποιίας που εξαπλώνεται, σχεδόν 1 στους 5 ταξιδιώτες έχει επισκεφτεί μια ζυθοποιία ή έχει παρακολουθήσει μια εκδήλωση που σχετίζεται με την μπύρα τον τελευταίο χρόνο.
Η αγαπημένη δραστηριότητα είναι ο συνδυασμός του με φαγητό, με το 65% των ερωτηθέντων να θεωρούν θεμελιώδη τον συνδυασμό μεταξύ της μπύρας και των τοπικών πιάτων. Η κινητήρια δύναμη πίσω από το φαινόμενο είναι τα χειροποίητα προϊόντα που παρασκευάζονται με τη χρήση συγκεκριμένων συστατικών, ούτε παστεριωμένων ούτε μικροφιλτραρισμένων για να ενισχύσουν τη φυσικότητα ενός προϊόντος που εκτιμάται από όλες τις ηλικιακές ομάδες, με τους νέους να αναζητούν ολοένα και περισσότερο ποιοτική γεύση και όχι ποσότητα.
Μια κληρονομιά που πρέπει να προστατεύεται ξεκινώντας από τις πρώτες ύλες που προσφέρουν οι περιοχές, εξηγούν οι Consorzio Birra και Coldiretti, όπως οι Biancolilla, Timilia, Saraolla, Risciola, Senatore Cappelli, Perciasciacci και Russello, που είναι μερικές μόνο από τις ποικιλίες δημητριακών που καλλιεργούνται στην Ιταλία και χρησιμοποιείται για την παραγωγή μπύρας ή ως τις διάφορες ποικιλίες λυκίσκου που δίνουν διαφορετικά αρώματα στην μπύρα ανάλογα με τον τόπο καλλιέργειας, από το άρωμα λουλουδιών έως το ποώδες και όχι το άρωμα των τροπικών φρούτων. “Στόχος μας είναι να υποστηρίξουμε την αύξηση του ενδιαφέροντος για τον τουρισμό ζυθοποιίας συνοδεύοντας εταιρείες προς μια ολοένα μεγαλύτερη πιστοποίηση της προσφοράς, ξεκινώντας από τη βιωματική”, υπογραμμίζει ο Teo Musso, πρόεδρος της Consorzio Birra Italiana.
Η βιομηχανία του τουρισμού μπύρας έχει εξελιχθεί από τις μεγαλύτερες κατηγορίες τουρισμού όσον αφορά το χώρο των τροφίμων, στην οποία οι άνθρωποι ταξιδεύουν με βάση την εμπειρία φαγητού και ποτού διαφορετικών γεωγραφικών περιοχών. Ανεπίσημα, οι διακοπές με επίκεντρο τη μπύρα έχουν ονομαστεί “beercations”. Όμως όπως και ο οικοτουρισμός, γνώρισε ανάπτυξη καθώς σχετίζεται τόσο με την κατανάλωση όσο και με τη διαδικασία παρασκευής. Ο τουρισμός μπύρας έχει σημειώσει αύξηση τα τελευταία χρόνια λόγω της αυξανόμενης δημοτικότητας της βιοτεχνικής μπύρας (craft) και της αυξημένης επικράτησης των μικροζυθοποιών. Σε μελέτη μάλιστα που πραγματοποιήθηκε από τη Nielsen αναφέρεται ότι ο μέσος Αμερικανός έχει επισκεφτεί 2,1 ζυθοποιίες τον τελευταίο χρόνο ενώ ταξιδεύει.
“Ο τουρισμός που συνδέεται με την μπύρα, εξηγεί η Dominga Cotarella, πρόεδρος της Terranostra, είναι ένα ταχέως αναπτυσσόμενο φαινόμενο που στοχεύει να αξιοποιήσει μια διευρυνόμενη αγροτική παραγωγή στη χώρα μας. Συνδυάζοντας την ευχαρίστηση του πειραματισμού με νέες ζυθοποιίες, με την εμπειρία της αγροτικής φιλοξενίας των αγροικιών μας, πιστεύω ότι είναι ένα νικηφόρο μείγμα που με την πάροδο του χρόνου μπορεί να ενισχυθεί με διάφορες κοινές δραστηριότητες στις οποίες συνεργαζόμαστε με την Κοινοπραξία που στοχεύουν επίσης στην προώθηση των τοπικών προϊόντων”.
Οι άνθρωποι παρουσιάζουν μια τάση προς τα προϊόντα που συνδέονται με τη, τοποθεσία στην οποία βρίσκονται. Μελέτη που διερεύνησε τους παράγοντες επιτυχίας της craft μπίρας διαπίστωσε ότι ο παράγοντας που οι κοινότητες βρήκαν πιο σημαντικό για την εδραίωση της αφοσίωσης στην επωνυμία ήταν η σύνδεση που είχε η ζυθοποιία με την τοπική κοινότητα. Αυτό εξηγεί κάπως και την επιλογή ονομάτων, λογότυπων και των εικόνων που συνδέονται με την τοπική γεωγραφία σε τόσες πολλές εγκαταστάσεις βιοτεχνικής μπύρας.
Στην Ιταλία, η αλυσίδα εφοδιασμού της craft μπύρας έχει 1182 παραγωγικές δραστηριότητες σε όλη την εθνική επικράτεια, οι οποίες, από χωράφι μέχρι τραπέζι, απασχολούν περίπου 93.000 εργάτες, για ένα ποτό του οποίου η κατανάλωση φέτος προορίζεται να ξεπεράσει το ιστορικό ρεκόρ των περίπου 38 λίτρων ανά κάτοικο συνολικά. Οπως σημειώνεται από την Consorzio Birra and Coldiretti, 2,2 δισεκατομμυρίων λίτρων, δημιουργώντας όγκο κύκλου εργασιών που, λαμβανομένης υπόψη της συνολικής παραγωγής, ανέρχεται σε 9,5 δισεκατομμύρια ευρώ. Στις ΗΠΑ, η βιομηχανία βιοτεχνικής μπύρας συνεισέφερε 79 δισεκατομμύρια δολάρια και ήταν υπεύθυνη για 559.545 θέσεις εργασίας μόνο το 2018, ενώ ορισμένες πόλεις έχουν αναδειχθεί ως δημοφιλείς προορισμοί για τουρισμό μπύρας.