Τρίτη, 5 Νοεμβρίου, 2024
14.9 C
Athens

Το Ελληνικό website για την ποιότητα, την ασφάλεια και την "ψυχή" των τροφίμων.

Οι ετικέτες που θέλουν οι Ευρωπαίοι και ο νέος κανονισμός για το food labeling

ΑρχικήΝέαΟι ετικέτες που θέλουν οι Ευρωπαίοι και ο νέος κανονισμός για το food labeling
spot_img

Ποιες συνήθειες και προτιμήσεις των καταναλωτών πρέπει να λάβουν υπόψη τους οι εταιρείες τροφίμων, ώστε η διατροφική επισήμανση στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας να είναι ελκυστικές και όχι απωθητικές.

  • Απλές, πολύχρωμες και εύκολα κατανοητές θα είναι οι ετικέτες  προϊόντων υγιεινής διατροφής  στην Ε.Ε.
  • Τι δείχνει έρευνα της Ε.Ε. ενόψει της προετοιμασίας για  εναρμόνιση των 27 κρατών- μελών  και στη διατροφική σήμανση των προϊόντων

Της Χριστίνας Κοψίνη

Πώς πρέπει να είναι οι ετικέτες των προϊόντων, ώστε οι Ευρωπαίοι καταναλωτές να στραφούν σε πιο υγιεινή διατροφή; Μπορεί μία ετικέτα ή μία σήμανση να επηρεάσει τον καταναλωτή; Η διατροφική σήμανση στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας παίζει ρόλο για την αγορά του προϊόντος και μπορεί να αποτελέσει κίνητρο για τις επιχειρήσεις τροφίμων, ώστε να βελτιώσουν τη διατροφική ποιότητα των προϊόντων τους, μειώνοντας το πρόσθετο  αλάτι ή τα σάκχαρα;

Ποιες συνήθειες των καταναλωτών πρέπει να λάβουν υπόψη τους οι εταιρείες τροφίμων, ώστε η διατροφική επισήμανση στο μπροστινό τμήμα της συσκευασίας να έλκει και να μην απωθεί τον καταναλωτή; Πώς επιδρά το χρώμα των επισημάνσεων, η γραμματοσειρά και το περιεχόμενο του κειμένου;

Η απάντηση σε κάθε ένα από αυτά τα ερωτήματα, φωτίζεται μέσα από τα αποτελέσματα επιστημονικών μελετών που αποφάσισε να διεξάγει το Κοινό Κέντρο Ερευνών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Τα ευρήματα των ερευνών θα αξιοποιηθούν από την Κομισιόν για αναθεωρήσει τον  Κανονισμό της ΕΕ αριθ. 1169*  σχετικά με τις πληροφορίες στις συσκευασίες  τροφίμων. Κι αυτό εντάσσεται  όχι μόνο στο πλαίσιο της στρατηγικής από το «Αγρόκτημα στο Πιάτο» (Farm-to –Fork) αλλά και στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Σχεδίου για την καταπολέμηση του Καρκίνου.

Ιδού ορισμένα από  τα πιο ενδιαφέροντα ευρήματα των ερευνών:

– Γενικά, οι καταναλωτές, συμπεριλαμβανομένων των καταναλωτών με χαμηλότερο εισόδημα, φαίνεται να προτιμούν απλές, πολύχρωμες και αξιολογικές ετικέτες σύνοψης στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας, οι οποίες είναι πιο εύκολα κατανοητές από τις πιο σύνθετες, μη αξιολογικές, μονόχρωμες ετικέτες.

–  Η διατροφική σήμανση στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας φαίνεται να παρέχει κίνητρα στις επιχειρήσεις τροφίμων να βελτιώσουν τη διατροφική ποιότητα των προϊόντων τους, όπως με τη μείωση του πρόσθετου αλατιού ή σακχάρων.

Mικρή σημασία έχει για τους καταναλωτές η ενημέρωση για τα συστατικά των προϊόντων από τα διαδικτυακά μέσα. Τα μέσα που παρέχουν άμεση πρόσβαση σε πληροφορίες για τα τρόφιμα στην αγορά, όπως ετικέτες μενού, ετικέτες ραφιών και πινακίδες σημείων πώλησης, μπορούν να επηρεάσουν αποτελεσματικά τους καταναλωτές για υγιεινές συμπεριφορές, σε σύγκριση με τα διαδικτυακά μέσα που απαιτούν εξωτερικά εργαλεία για πρόσβαση στις πληροφορίες (δηλαδή κωδικούς QR ή συνδέσμους ιστότοπου).

– Η βελτίωση της προσβασιμότητας των πληροφοριών για τα τρόφιμα σε άτομα με προβλήματα όρασης μπορεί να γίνει με την παροχή πληροφοριών προϊόντων στο διαδίκτυο που μπορούν να υποβληθούν σε επεξεργασία με αυτόματα προγράμματα ανάγνωσης οθόνης και με την παροχή πληροφοριών για τα τρόφιμα σε γραφή Braille στην αγορά.

– Οι πληροφορίες, στη συσκευασία, τόσο για τη χώρα προέλευσης όσο και για τον τόπο ή την περιοχή προέλευσης έχουν ουσιαστική επίδραση στις διατροφικές επιλογές των καταναλωτών.

– Μπορεί οι καταναλωτές να αναφέρουν ότι αποδίδουν σημασία στις πληροφορίες προέλευσης. Ωστόσο, όταν αγοράζουν, μπορεί να εστιάζουν λιγότερο στις πληροφορίες προέλευσης από ό,τι θα ήθελαν (λόγω της πίεσης χρόνου, της ελκυστικότητας των εμπορικών σημάτων κ.λπ.).

– Κατά μέσο όρο στους καταναλωτές αρέσει να υποστηρίζουν τους ντόπιους (τοπικούς) ή εγχώριους παραγωγούς και τη βιομηχανία τροφίμων και αποδίδουν σημασία στις πληροφορίες προέλευσης.  

*Tι είναι ο Κανονισμός (EC) No 1169/2011 σχετικά με την παροχή πληροφοριών για τα τρόφιμα στους καταναλωτές (Κανονισμός FIC);

 Ο κανονισμός 1169/2011 θεσπίζει τις γενικές αρχές, απαιτήσεις και ευθύνες που διέπουν τις πληροφορίες για τα τρόφιμα, και ιδίως την επισήμανση των τροφίμων. Παρέχει τη βάση για τη διασφάλιση υψηλού επιπέδου προστασίας των καταναλωτών σε σχέση με τις πληροφορίες για τα τρόφιμα. Στις 20 Μαΐου 2020, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υιοθέτησε τη στρατηγική «Από το αγρόκτημα στο πιάτο» για ένα δίκαιο, υγιεινό και φιλικό προς το περιβάλλον σύστημα τροφίμων ως μέρος της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας. Η στρατηγική ορίζει ότι οι σαφείς πληροφορίες που διευκολύνουν τους καταναλωτές να επιλέξουν υγιεινές και βιώσιμες δίαιτες θα ωφελήσουν την υγεία και την ποιότητα ζωής τους και θα μειώσουν το κόστος που σχετίζεται με την υγεία. Η στρατηγική «Farm to Fork» σημαίνει ότι η Επιτροπή θα προτείνει εναρμονισμένη υποχρεωτική διατροφική επισήμανση στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας, ώστε να μπορούν οι καταναλωτές να κάνουν ενημερωμένες και υγιεινές επιλογές τροφίμων. Στόχος, να δημιουργήσει προφίλ θρεπτικών συστατικών για να περιορίσει την προώθηση  τροφίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε σάκχαρα και αλάτι. Επί του παρόντος, με τους ισχύοντες κανόνες της ΕΕ, η παροχή διατροφικών πληροφοριών στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας είναι δυνατή σε εθελοντική βάση. Έχουν αναπτυχθεί διάφορα εθελοντικά δημόσια και ιδιωτικά προγράμματα διατροφικής επισήμανσης στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας και χρησιμοποιούνται επί του παρόντος σε διαφορετικούς βαθμούς στα κράτη μέλη.

Ακολουθήστε το Cibum
στα Google News

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα. 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Must read

7 νεκροί από την μαγιά στο ψωμί – Συνεχιζόμενη μόλυνση της γραμμής παραγωγής

Έκρηξη λιστερίωσης που σχετίζεται με προϊόντα μαγιάς Baker's, στην Ελβετία.

Ενθουσιασμός και χαρά στην τελετή απονομής των βραβείων FEA 2024

Με μεγάλη επιτυχία και πλήθους κόσμου, ολοκληρώθηκε η τελετή βράβευσης των βραβείων Food Experts’ Awards 2024 στο πλαίσιο της έκθεσης τροφίμων Food&Drink της ΔΕΘ HELEXPO.
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Ροή Ενημέρωσης

spot_img
spot_img
spot_img
spot_imgspot_img

Δείτε επίσης!
Προτεινόμενα άρθρα

Μετάβαση στο περιεχόμενο